מערך שיעור
בחירות ומתנות
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות בנושא השאלה האם למתמודדים בבחירות למועצת התלמידים מותר לתת מתנות לבוחרים?

רקע

בבתי ספר רבים מתקיימות בחירות למועצת התלמידים. המועמדים השונים מנסים לעודד את הילדים לבחור בהם ונעזרים לשם כך גם במתנות קטנות והבטחות. הבחירות למועצת התלמידים יכולות להוות הזדמנות מצוינת לעיסוק בנושאים כמו: מיהו המועמד הראוי? מהו שוחד? האם למתמודדים בבחירות מותר לתת מתנות לבוחרים? כיצד ניתן לעודד בכיתה ערכים כמו יושר, הגינות ועוד?

מטרות

1. לעודד בכיתה ערכים כמו יושר והגינות.
2. לבחון ולהעריך מחדש את הערכים המנחים את התלמידים בחיי היום יום בבית הספר.
3. לתרום לשיפור האקלים בכיתה.

הנחיות

בפעילות זאת ארבעה שלבים.

שלב א: סיפור

מתנות אסורות/שירה גודמן

הבחירות למועצת התלמידים בבית הספר שלנו מתקיימות בכל שנה מיד אחרי חנוכה. בשבועיים הראשונים כל כיתה בוחרת שני מועמדים, ואחר כך הנבחרים מכל הכיתות מתמודדים על מקום במועצה. לכל כיתה יש במועצה נציג אחד. מתוך הנציגים הנבחרים בוחרים גם את ראש המועצה.

השנה בבחירות הכיתתיות דביר, התאום שלי, נבחר כאחד המועמדים. נורא שמחתי בשבילו, כי ידעתי כמה הוא רוצה להיבחר למועצה. יחד אתו נבחרה הגר.

כבר למחרת התחיל מסע התעמולה לקראת הבחירות למועצה. דביר הכין המון חומר מראש, כי הוא האמין שייבחר. היו לו עלונים ושלטים, והוא אפילו הכין לעצמו חולצה מיוחדת. את החולצה הזאת הוא התכונן ללבוש בכל יום עד ליום הבחירות… מצב הרוח שלו היה מרומם, והייתה לו הרגשה טובה. אבל, נכונה לו הפתעה. למחרת בבוקר כשירדנו מההסעה, ראינו את הגר עומדת בשער ומחלקת בלונים אדומים קשורים לעטים נחמדים. על הבלונים היה כתוב: "הצביעו הגר – זה העיקר!"

ראיתי את הפרצוף של דביר. בהתחלה הוא חייך ולקח את הבלון, שהושיטה לו הגר. הוא אפילו לחץ לה את היד ואיחל לה הצלחה. אבל אחרי שעברנו את השער, והותרנו אותה מאחורינו, ראיתי שהבעה של ייאוש התפשטה על פניו.

– "איזה טמבל אני! איך לא חשבתי על משהו כזה בעצמי…" הוא מלמל לעצמו.

– "רק רגע, דביר," אמרתי, "אני בכלל לא בטוחה שזה בסדר מה שהיא עושה…".

בסוף היום ניגשנו שנינו אל הרכזת החברתית בבית-הספר, גאולה, ודיברנו אתה. היא הקשיבה לדברינו ואמרה: "יש משהו בטענות שלכם, אבל אני צריכה לשמוע גם את הצד של הגר. אני אתקשר אליה ואזמין אותה אליי מחר בבוקר. בעצם, אני אזמין את כל המועמדים, כי זה נוגע לכולם. להתראות מחר בתשע, אצלי במשרד".

למחרת בבוקר התייצבנו במשרד של גאולה בתשע בדיוק. כולם היו שם. גם הגר הגיעה כמובן, מתנשפת כולה, סוחבת ערמה של בלונים אדומים.

היא הביאה המון בלונים, וכל בית-הספר כבר נראה כמו מגרש בלונים אחד גדול.

– "טוב, דביר, תגיד את מה שיש לך להגיד," אמרה גאולה ללא גינונים מיוחדים.

דביר היה קצת נבוך, אבל הוא לא התכוון לוותר בקלות. הוא האמין שהוא צודק.

– "טוב, זה ככה," הוא התחיל. "אני חושב שאסור למועמדים למועצת התלמידים לחלק מתנות לילדים בבית-הספר כחלק

   מתעמולת הבחירות שלהם."

הגר הביטה בו, והבעה של עלבון על פניה. היה ברור לכולם, וגם לה, שטענתו של דביר מופנית כלפיה. "אני לא מחלקת מתנות. זה חלק ממסע התעמולה שלי. אתה מחלק עלונים, ואני מחלקת בלונים. מה רע בזה?" היא התגוננה.

– "קודם כול, זה לא רק בלון, זה גם עט. ויש הבדל בין עלון הסברה לבין עט ובלון. בעלון אני מסביר למה כדאי לבחור בי,

   ומה אני אעשה אם יבחרו בי…"

– "ואני עושה אותו הדבר על הבלון!" קטעה אותו הגר.

– "ומה את מסבירה על העט?" שאל דביר בלגלוג.

– "בחייך, דביר, זה רק עט, סתם משהו קטן וסמלי. לא צריך לעשות מזה סיפור, אין לזה משמעות בכלל…" ניסה עודד

   להתערב בשיחה.

– "אז למה היא בכלל מחלקת עטים?" הקשה דביר.

– "אני תמיד נותנת לחברות שלי מתנות קטנות. אני אוהבת לתת וגם אוהבת לקבל. אני לא מבינה מה מפריע לך!" אמרה

  הגר.

– "זה לא משנה מה נותנים," ענה לה דביר, "אם מועמדים לבחירות נותנים לילדים מתנות, כדי שיצביעו בשבילם, זה נקרא:

  שוחד!"

למשמע המילה שוחד קמה המולה בחדרה של גאולה, וכולם התחילו לדבר בבת אחת. לא כולם ידעו מה זה שוחד בדיוק, אבל כולם הבינו שזה משהו רע, משהו חמור.

גאולה קטעה את המהומה ואמרה בשקט: "אתם יודעים, ילדים, השאלה הזאת בכלל לא פשוטה, וגם לי אין תשובה מוכנה עליה. גם במערכת הבחירות של המדינה מועמדים מחלקים לבוחרים כל מיני דברים: חולצות, מדבקות, בונבוניירות, לפעמים באמת קשה מאוד לדעת, מה מותר ומה אסור, ואיפה בדיוק הגבול עובר…"

שלב ב: נקודות לבירור אישי

1. כיצד המועמדים למועצת התלמידים נבחרים?

2. מה הגר עושה במסע הבחירות שלה?

3. מה נתי ודביר חושבים על מעשה אלה?

4. מה דעתו של עודד?

5. מהי ההתלבטות של גאולה?

 

שלב ג: נקודות לעבודה קבוצתית

1. האם בבחירות למועצת תלמידים בבית-הספר שלכם יהיו מועמדים שחילקו דברים לתלמידים? אילו דברים הם חילקו?

מה חשבתם על כך, האם חשבתם שזה בעייתי? מדוע?

2. "…זה רק עט, סתם משהו קטן וסמלי. לא צריך לעשות מזה סיפור…" אומר עודד.

האם, לדעתכם, יש הבדל בין מתנה קטנה (בלון או ממתק) לבין מתנה גדולה (למשל: חולצה או כרטיס קולנוע),

שמועמדים מחלקים לבוחר?

3. "אתה מחלק עלונים ואני מחלקת  בלונים…" אומרת הגר.

האם יש הבדל בין עלונים לבין בלונים? מה ההבדל ביניהם?

4. "אני תמיד נותנת לחברות שלי מתנות קטנות. אני אוהבת לתת וגם אוהבת לקבל…" אומרת הגר.

האם לתת ממתקים לחברים זה כמו לתת ממתקים לבוחרים בזמן מסע בחירות?

שלב ד: הצעות הפעלה לדיון כיתתי

חלקו את הכיתה לחמש קבוצות. כל קבוצה תכין הצגה של אחד האירועים שבו ניתנה מתנה תמורת דבר מה.

האירועים:

* טלי שונאת להכין שיעורי בית, והיא גם לא תלמידה טובה במיוחד. היא נתנה לאילנית מדבקות וניירות מכתבים וביקשה

  ממנה שתיתן לה להעתיק את השיעורים בתורה.

* כפיר רוצה מאוד להיות חבר של יוגב, אבל יוגב לא כל כך מעוניין. כפיר אמר ליוגב שאם יהיה חבר שלו, ייתן לו עשרים

   גולות.

* אבא ביקש מרוני לשמור על אחותה הקטנה. מכיוון שרוני ממש לא רצתה לעשות זאת, אבא הבטיח לשלם לה על כך

  עשרה שקלים.

* המורה רצתה לעודד את תלמידיה להכין שיעורי בית. היא הודיעה שמי שיכין שיעורים במשך כל השבוע, יקבל פרסים

   קטנים ונחמדים.

* ראש העירייה כינסה אסיפת בחירות לקראת הבחירות לעירייה, וחילקה לכל מי שבא זוג עטים יקרים.

– בסיום הפעילות ערכו בכיתה הצבעה לגבי כל אחד מהמקרים בשאלה: "האם המתנה פסולה או לא?"

אירוע:

נתן, בעליו של מרכול מצליח, ניגש למבחן הנהיגה כבר שבע פעמים, ובכל פעם נכשל. יום אחד, כשהיה במסיבה, פגש נתן את אמיר. אמיר סיפר לו שהוא עובד במשרד התחבורה, והתפקיד שלו הוא לבחון בחינות נהיגה. נתן סיפר לאמיר על כישלונותיו הרבים והציע לו לבוא אליו לחנות ולקבל חינם עגלה מלאה במצרכים. בתמורה הוא ביקש מאמיר לבחון אותו בנהיגה ולהשתדל להעביר אותו את המבחן.

1. מה דעתכם על הבקשה של נתן מאמיר? האם יש בעיה כלשהי בבקשה הזאת? מדוע?

2. נניח שנתן אינו מבקש דבר מאמיר, אלא רק אומר לו שכל פעם שיבוא אליו למרכול, הוא יקבל הנחה גדולה. האם יש כ

כאן עדיין בעיה? מדוע?

מידע שוחד – מה זה?

מתנה שנותנים לבעל תפקיד, כדי שיעשה משהו שאסור לעשותו נקראת: שוחד. גם מי שנותן שוחד, וגם מי שמקבל שוחד – עובר על החוק! למשל, המקרה של נתן ואמיר.

צורה נוספת של שוחד היא כאשר מועמדים שרוצים להיבחר לתפקידי מנהיגות, נותנים מתנות לבוחרים כדי להשפיע עליהם לבחור בהם. מתנות אלה עלולות לגרום לכך שהבוחרים לא יבחרו את האדם המתאים ביותר, אלא את מי שהציע להם את המתנות היפות ביותר.

* איזו מדינה תהיה לנו, לדעתכם, אם יהיה מותר לתת מתנות לבוחרים או לבעלי תפקידים?

השוואה:

בחנויות יש כל הזמן מבצעים: אם תקנה אחד, תקבל מוצר נוסף חינם… אם תקנה אופניים, לקבל קסדה במתנה… מי שרוכש מנוי לכבלים, מקבל סוף שבוע בבית מלון… למה זה מותר?

* מה דעתכם: האם יש הבדל בין מתנות שסוחרים מחלקים, כדי לשכנע ולעודד אותנו לקנות את המוצרים שלהם, לבין

  מתנות, שמועמדים למנהיגות מציעים למי שיבחר בהם?

מחשבה:

במדינה דמוקרטית לכל אזרח יש זכות להיבחר, אך לא לכל המועמדים יש כסף לחלק מתנות. אילו היה מותר לחלק מתנות במסע בחירות, מה היו עושים אלה שרוצים להיבחר, אך אין להם כסף? רק העשירים היו נבחרים!

* האם זאת הסיבה שבגללה החוק אוסר על מועמדים לתת מתנות לבוחרים?

תרגיל סיכום:

שוֹנֵא מַתָנוֹת יִחְיֶה · כִּי הַשֹחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים

1. הציעו לתלמידים לאייר את הפתגמים או להציג אותם.

2. ערכו דיון בכיתה בשאלה: "כיצד הפתגמים קשורים לנושא שלנו?"

לחצו להמשך קריאה
הקטן