מערך שיעור
"ברוגז אף פעם" ו"כל אחד טיפוס מיוחד"
דינה ציונית ושלמה זיס, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

שני ספרי שירים והפעלות שעוסקים באקלים מיטבי בכיתה או בגן. הספרים נכתבו על ידי אלי כדורי ועפרה גלברט אבני.

רקע

הסיפור בקצרה

שני ספרי שירים והפעלות שעוסקים באקלים מיטבי בכיתה או בגן. בספר "ברוגז אף פעם" מביא הסופר אלי כדורי מבחר שירים שהולחנו על ידו והילדים יכולים לשיר אותם. השירים עוסקים במצבים מעולמם של ילדים אשר בעקבותיהם עלולה להתפתח אלימות- מילולית או פיזית, אבל לא רק. רבים מהשירים עוסקים באירוע נקודתי אחד ובמשמעויות שלו, דוגמה לכך בשיר העוסק בנושא הסבלנות תוך כדי עמידה בתור, או שיר שמתאר נשיכה ברגל ובגב. יחד עם זאת ישנם גם שירים שעוסקים בחוויות ורגשות כמו געגוע, נטישה, הסתגלות לגן חדש, גילוי סודות שליליים.

הספר "כל אחד טיפוס מיוחד" עוסק בטיפוסי אופי שונים של ילדים – ילד עקשן, ילד ותרן,ילד בישן, ילד חששן ועוד ובדרכי ההתמודדות שלהם במסגרת החברתית של ילדים. הסופרת עפרה גלברט-אבני שזרה את השירים בהומור ובאופן שמציג כל ילד באור חיובי כטיפוס ייחודי ומיוחד ללא ביקורת וללא רצון לשנות.

שני הספרים מלווים בהערות של הסופרים ושל צוות מומחים שהעירו והאירו את הנושאים שבהם עוסקים השירים. שני הספרים מלווים בהבהרות, תיאור תופעה, שאלות מכוונות, נקודות התייחסות למחשבה. הספר "ברוגז אף פעם מציע גם הצעות לדרכי התמודדות ופעילויות נלוות.

הנחיות

 

נקודות למחשבה

1. כדאי להדגיש שכל ילד הוא אישיות בפני עצמו, לכל אדם יש את האופי הייחודי שלו. כמו שלכל ילד את מראה הפנים והגוף הייחודי שלו, כך יש לו תכונות אופי שהן מהוות את היותו "טיפוס" מיוחד.

2. חשוב להסביר לילדים את הקשר בין תכונות האופי לבין ההתנהגות. ישנן תכונות מולדות – כמו עקשנות, ביישנות, חששנות. למרות שלכל ילד תכונות מולדות, ישנה האפשרות להשתנות. כדאי לדון בשאלה למה צריך להשתנות, מתי כדאי להשתנות?

3. חשוב להסביר שילדים כמו מבוגרים חיים בחברה, לעיתים החיים בחברה מחייבים גמישות וויתורים. למשל עמידה בתור, היא מצב שמחייב למידה אבל היא תורמת לשמירה על הסדר. הסדר נועד כדי לשמור על הזכויות של כל אחד בחברה- של החזקים וגם של החלשים. כאשר מוותרים יש אפשרות למנוע אלימות ולגרום לאווירה טובה יותר.

4. יקל עלינו לקבל ילד כמו שהוא אם נבין שלכל אחד יש תכונות אופי שונות, חלקן דומות לנו ואחרות שונות. אך אין זה אומר שאין אינן טובות.

5. חשוב להסביר שלעיתים התנהגות אלימה, בין אם מילולית ובין אם פיזית היא תוצאה של מצוקה, של חוסר ידע ומודעות. יש אפשרות ללמוד להימנע ממעשים אלימים. יש אפשרות ללמוד ולפתח מודעות לנושאים, לפתח רגישות לאנשים. יריקה, צביטה או נשיכה הן תופעות שגורמות לסבל רב אצל הקורבן. ילד נושך או יורק יכול להיתפס כילד חזק, אך ראוי להציגו כילד חלש שאינו שולט במעשיו ומן הראוי לעזור לו וללמדו לעשות זאת.

שאלות לדיון

בספרי השירה ישנן שאלות נקודתיות בהתאם לכל שיר ונושא.

עם זאת כדאי להבהיר את המושגים:
אופי- תכונותיו של האדם כפי שהן מתגלות בכל מעשיו ובהתנהגותו.
טיפוס – אדם שיש בתכונותיו, במבנהו או באופיו כדי לייצג קבוצה. ישנם טיפוסים חיוביים וישנם טיפוסים שליליים.  יש תכונות טיפוסיות, כלומר תכונות שהן אופייניות, מייצגות אדם מסוים, קבוצה מסוימת.
תכונות- טיב, איכות בני האדם נבדלים זה מזה בתכונותיהם. ישנן תכונות חיוביות או שליליות. ישנן תכונות מולדות או תכונות נרכשות.

ההגדרות הן עיבוד להגדרות המופיעות במילון אבן שושן.

הספר "ברוגז אף פעם" נמכר ישירות ע"י הסופר בטלפקס 03-5535713 , כמו כן, ניתן להזמין השתלמויות ופגישות עם הסופר באותו טלפון.


הספרים מאת: אלי כדורי ועפרה גלברט אבני, הוצאה לאור: נזר לי וספרי צמרת

לחצו להמשך קריאה
הקטן