פעילות מתוקשבת
גולשים בטוח באינטרנט
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות אינטראקטיבית העוסקת בסכנות ברשת ולמידת דרכי התמודדות כדי למנוע פגיעה.

רקע

כולנו מכירים את רשת האינטרנט ונדמה לנו שהיא הייתה כאן תמיד, אבל למעשה רשת האינטרנט נולדה בשנת 1969, ובהתחלה היא הייתה בשימוש צבא ארה"ב שראה באינטרנט ערוץ תקשורת יעיל ובטוח להעברת מידע. מאז הרשת השתנתה מאוד וכעת היא הרבה יותר נגישה, רחבה, חסרת גבולות ולא בטוחה, בעיקר כשלא נוקטים זהירות.

מטרות

  • פיתוח מודעות בקרב התלמידים לסכנות ברשת באמצעות פעילות חווייתית.   
  • רכישת דרכי התמודדות עם הסכנות באינטרנט.

הנחיות

לפני הפעילות

  • קיימו שיחה עם התלמידים בנושא. שאלו אותם: אילו פעילויות אתם מבצעים באינטרנט?
  • לאילו מטרות נועד האינטרנט לדעתכם?
  • חשבו על יתרונות ועל חסרונות שיש לאינטרנט. אפשר לכתוב על הלוח. 

במהלך הפעילות

עמוד 1 –

  • שאלו: לשם מה אנו נעזרים באינטרנט?
  • בקשו מאחד התלמידים לקרוא את הכתוב.
  • שאלו את התלמידים האם ידעו על כך.

עמוד 2 –  

התלמידים יצפו בסרטון קצר והומוריסטי על סבתא סעדה.
הנכד דורון שואל אותה שאלות העוסקות ברשת, ומתוך כך ניתן ללמוד מה נכון ומה ראוי לעשות ברשת.

  • התלמידים ישחקו במשחק טריוויה ובו שאלות שהופיעו בסרטון.
  • שאלו איזה מידע חדש למדו בעקבות הצפייה בסרטון ובעקבות המשחק.

עמוד 3 –

התלמידים יקראו על שני אירועים אמיתיים שהתרחשו לאחרונה ויסמנו מבין האפשרויות איזה מידע היה חסר לנפגעים כדי לשמור על עצמם, ואיזה מידע היה עשוי לעזור להם אילו היו מודעים לו.

  • שאלו: האם שמעתם על מקרים אלו?
  • כיצד אתם הייתם נוהגים?
  • ערכו הצבעה ושאלו מי ידע לענות נכון על שתי השאלות, על שאלה אחת ומי לא ידע לענות.
    בררו את הסיבות לכך ושוחחו בנושא.

מידע נוסף תוכלו לקבל ממקור מידע זה:

http://safe.org.il/

עמוד 4 –

לפני הילדים מוצגים כמה רעיונות לגלישה בטוחה באינטרנט.

  • הילדים יבחרו רעיון אחד ויסבירו מדוע הוא חשוב לדעתם.
  • בקשו מתלמידים אחדים לספר לכיתה על הרעיון שבחרו ושוחחו בנושא.

בסיום הפעילות
קיימו דיון בכיתה בשאלה:
מהם הכללים החשובים לי כדי לשמור על עצמי?

לחצו להמשך קריאה
הקטן