מערך שיעור
יום הזיכרון ליוסף טרומפלדור
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בי"א באדר מתקיים יום הזיכרון ליוסף טרומפלדור שהיה ממייסדי הגדוד העברי, ממייסדי "החלוץ", ומפקד בכוח ההגנה על תל חי ב-1920. יוסף טרומפלדור נפצע ומת במתקפה על תל חי ב-1.3.1920.

רקע

יוסף טרומפלדור היה ממייסדי הגדוד העברי, ממייסדי "החלוץ", ומפקד בכוח ההגנה על תל חי ב-1920.
יליד רוסיה, היה הקצין היהודי הראשון בצבא רוסיה ושירת במלחמת רוסיה-יפן (1905), שם נפצע בקרב וידו נקטעה. עלה לארץ ישראל ב-1912 ועבד כפועל חקלאי. במלחמת העולם הראשונה סירב לקבל את האזרחות העותמאנית וגורש לאלכסנדריה שבמצרים. יחד עם זאב ז'בוטינסקי היה בין מייסדי הגדוד העברי במלחמת העולם הראשונה. הוא השתתף במערכה בחצי האי גליפולי כסגן מפקד "גדוד נהגי הפרדות". לאחר המלחמה חזר לרוסיה והיה בין מייסדי "החלוץ", וב-1919 שב ועלה לארץ ישראל. נהרג בקרב על תל חי בי"א באדר תר"פ. על שמו נקראים, בין היתר, תנועת בית"ר וקיבוץ תל יוסף.
השבי ביפן
ב- 1902גויס טרומפלדור לצבא רוסיה. על אף שהחזיק בדעות אנטי-מלחמתיות, החליט להתגייס כדי שלא יְפרשו את הימנעותו כפחדנות יהודית.
טרומפלדור התנדב לגדוד הקלעים הסיבירי. עד מהרה פרצה מלחמת רוסיה-יפן. כבר בתחילת הקרבות התפרסם שמו של טרומפלדור כגיבור המצטיין בקור רוחו ובכוח עמידתו. עם נסיגת הכוחות הרוסיים זכה באות הצטיינות.
טרומפלדור התנדב ליחידת הקומנדו שעליה היו מוטלות המשימות המסוכנות ביותר. ביחידה זו נתקל באנטישמיות ולכן החליט להוכיח את אומץ לבו. הוא נודע שוב ושוב במעשי גבורה ואומץ בקרבות עם האויב וזכה להערכה רבה ביחידתו. ב-20 באוגוסט 1904 ריסק פגז את ידו השמאלית והרופאים קטעו אותה מעל המרפק. למרות פציעתו חזר לחזית, ובקשתו זו לחזור לחזית זכתה להוקרה מיוחדת. הוא הועלה לדרגת רב סמל וזכה באות הצטיינות נוסף. הוא מונה למפקד המחלקה השלישית וזכה להערצתם של חייליו.
ב-2 בינואר 1905 נכנעה יחידתו, וטרומפלדור נלקח למחנה שבויים ביפן.
השבויים הרוסים ביפן זכו לתנאים טובים. הם חולקו למחנות על פי השתייכותם הדתית. הפגישה עם היהודים השבויים עוררה אצל טרומפלדור רגשות לאומיים חזקים. הוא ייסד במחנה השבויים קופת הלוואות, בתי מלאכה, בתי ספר, ספרייה, להקת תיאטרון. הוא גם עסק בארגון צורכי דת ופנה ליפנים בבקשה לסייע באפיית מצות, השיג ספר תורה וטליתות ואף כתב כרטיסי ברכה לראש השנה.
עיקר פעילותו הייתה בתחום הציוני. הוא ייסד אגודה ציונית בשם "בני ציון השבויים ביפן" (האגודה הכילה 120 חברים), הוציא שבועון ציוני ביידיש וברוסית בשם " דער יודישער לעבן" ('החיים היהודיים'), שהיה עורכו ומחבר רוב מאמריו.
טרומפלדור זכה לאהדה ולהערצה רבה בקרב השבויים היהודים ושאינם יהודים. לאחר חתימת הסכם פורטסמות' היה טרומפלדור מן הראשונים להשתחרר מן השבי. ידידיו סיפרו כי אלפים באו להיפרד ממנו במחנה השבויים, נשאו אותו על כפיים והריעו: "הנה בן אדם!! הנה בן-אדם!! הביטו נא"!!

מטרות

א. התלמידים יכירו את פועלו של טרומפלדור ואת הערכים הנגזרים ממנו

ב. התלמידים ידונו בדמותו של טרומפלדור כסמל ליוזמה, למעורבות ולהתפתחות.

ג. התלמידים יחשבו על דרכים שבהן הם יכולים להביא לידי ביטוי תכונות של יוזמה ומעורבות במסגרת הכיתה ובית הספר.

ד. התלמידים יכירו את סיפור מותו של טרומפלדור וידונו במשמעות הזיכרון של טרומפלדור כסמל להקרבה.

הנחיות

בפעילות הזאת נעסוק ביוסף טרומפלדור, באישיותו, בתכונותיו ובסמל ההקרבה שהפך להיות.

חלק א – התלמידים יכירו את סיפורו של יוסף טרומפלדור בשבי ביפן
חלקו את הכיתה לקבוצות של 5 תלמידים. חלקו לתלמידים את דף העבודה.
התלמידים יקראו על יוסף טרומפלדור ויענו על שאלות בנוגע לחייו.
התכנסו חזרה במליאה ונהלו דיון על תשובות התלמידים.

חלק ב – היכרות עם טרומפלדור כסמל להקרבה
רשמו על הלוח את המשפט "טוב למות בעד ארצנו".
בקשו מהתלמידים להעלות רעיונות למה התכוון יוסף טרומפלדור כאשר אמר משפט זה.
שאלו את התלמידים:
מה אתם חושבים על המשפט הזה?
האם אתם יכולים להזדהות עם אמירה זו? מדוע כן? מדוע לא?

חלק ג' – הטמעת ערכיו של טרומפלדור בכיתה
חלקו את הכיתה לזוגות.
בקשו מכל זוג לחשוב על דרכים שבהן אפשר להטמיע בכיתה ערכים שעל פיהם פעל טרומפלדור. למשל, ערך כבוד האדם, ערך העבודה, ערך המעורבות בחברה, ערך היוזמה.
התכנסו חזרה במליאה ובקשו מהתלמידים להציע את רעיונותיהם.

הכיתה תבחר שני רעיונות ליישום בכיתה בחודש הקרוב.

לחצו להמשך קריאה
הקטן