מערך שיעור
יום הצמחונות הבינלאומי 1.10
פיתוח: שיר דרור, דינה ציונית, עינת שמחי ברום, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות עוסקת ביום הצמחונות הבינלאומי החל ב 1.10. הפעילות עוסקת בקבלת השונה על רקע בחירת סגנון חיים ומיועדת לכיתות ה-ו.

רקע

יום הצמחונות הבינלאומי חל בכל שנה ב-1.10 ומטרתו "לקדם את השמחה, החמלה, ואפשרויות ההתחזקות של הצמחונות. יום זה מביא למודעות את היתרונות האתיים, הסביבתיים, הבריאותיים וההומניטריים של סגנון חיים צמחוני".
יום הצמחונות פותח את חודש אוקטובר כחודש המודעות לצמחונות, המסתיים ב 1.11 – יום הטבעונות הבינלאומי (אתר ויקיפדיה העולמי).

מטרות

א. חינוך חברתי – לעסוק בערכים של הומניות ושונות. יום זה נועד להביא למודעות יתרונות של הימנעות מצריכת בשר.
ב. לקדם את קבלת השונה בקרב ילדים ובני נוער, ובפרט קבלה של ילדים צמחונים.

הנחיות

הסבירו כי הפעילות היום תעסוק בנושא יום הצמחונות הבינלאומי.
אמרו לתלמידים – ודאי שמעתם את אחד מהסובבים אתכם אומר "את זה אני לא אוכל – אני צמחוני".
שאלו את התלמידים: מה זה אומר להיות צמחוני?
ספרו לתלמידים כי בשנת 2012 נוסדה בארץ תנועת Meatless Monday כחלק מתנועה עולמית בעלת אותו שם ובמטרה לצמצם את צריכת הבשר בעולם, ובכך לתרום לסביבה ולכדור הארץ שבו אנחנו חיים.
התנועה מאמינה שיום אחד ללא בשר, של כל אחד מאתנו, יעזור לכדור הארץ, לבריאות האישית שלנו ולאיכות החיים של בעלי החיים עצמם. יום שני נקבע, בכל העולם, כיום שבו נוותר על צריכת בשר כחלק מאג'נדה בריאותית וסביבתית, והתנועה הישראלית מתאימה עצמה לעקרונות אלה (אתר Meatless Monday ).
שאלו את התלמידים: מה דעתכם על פועלה של תנועה זו?
ספרו לתלמידים כי ביולי 2013 הוחלט בבית החולים איכילוב לאמץ את ימי שני צמחוני ולספק לחולים ולצוות העובדים תפריט צמחוני מגוון על פני הבשרי. פעילות זו הושקה לאחר שפרויקט ימי שני צמחוני (Meatless Monday) הושק בהצלחה ברשתות הסעדה, באוניברסיטאות ובקפטריות נבחרות ברחבי הארץ.
שאלו את התלמידים: כיצד הייתם מגיבים אילו הוחלט בבית הספר שלנו לאמץ את פרויקט ימי שני צמחוני?

חלקו את דף העבודה לתלמידים, לצורך מילוי עצמי.
בקשו מכמה תלמידים לשתף בתשובותיהם, ואם מתקבלות תשובות שונות, או תשובות התומכות בלעג לשונה, עודדו דיון מכבד שיוביל את הצדדים להבנה שיש לכבד כל אורח חיים באשר הוא, כל עוד אינו פוגע באחר.

דף עבודה – הצעה לתשובות למורה
1. מדוע לדעתכם אנשים מחליטים להיות צמחונים?
לאנשים יש סיבות שונות שבגללן החליטו להיות צמחונים: ישנם אנשים שבחרו בצמחונות מסיבות בריאותיות, אחרים מדאגה לסביבה ולבעלי חיים, ואחרים משתייכים לתרבויות שבהן נהוג לאכול מזון צמחוני בלבד, כמו בהודו למשל (אתר בריאותון).
2. לאור האמור, מה לדעתכם המאפיינים המייחדים ילד צמחוני לעומת מבוגר צמחוני?
ילדים יכולים להיות צמחונים מבחירה אישית, או משום שהם גדלים בבית עם הורים צמחונים. במקרה שילד נולד להורים צמחונים, זו אינה הבחירה האישית שלו והצמחונות נכפתה עליו, בעוד שילד שבוחר להיות צמחוני בניגוד להוריו – יכול להתקשות בהתמדה בהחלטה ובמלחמה על דעתו האישית.
3. מדוע לדעתכם התביישה נופר?
הבנים לעגו לה על שונותה, ושמו אותה לצחוק בפני כל הכיתה.
4. מה דעתכם על תגובתם של יניב, תמיר וערן על התוצרת שהביאה נופר, וממה היא נובעת?
תגובת לגלוג על האחר, לרוב נובעת מחוסר היכרות עם השוני, תחושת זרות ולעתים תחושת איום המלווה את הפוגע ("מי יודע, אולי היא תנסה להפוך אותי עכשיו לטבעוני").

לסיכום
שאלו את התלמידים:
1. מה חידשה לכם הפעילות היום?
2. האם דעתכם על צמחונות/ טבעונות השתנתה במובן כלשהו בעקבות הפעילות?
3. האם בעקבות הפעילות תשנו משהו בהתנהגותכם בעתיד כלפי צמחונים או טבעונים?
4. האם בעקבות הפעילות חל שינוי בתחושת הכבוד שאתם רוחשים ביחס לשונותו של האחר בבחירת מאכלים?

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן