מערך שיעור
כל מיני משפחות – ל' בשבט
נועה שפירא ושלמה זיס, מטח, בשיתוף צוות הקרן לקידום מקצועי

פעילות זאת עוסקת בספר: "כל אחד והמשפחה שלו", מאת יהודה אטלס ויעל משאלי. הספר עוסק בסוגים שונים של משפחות. מטרת הפעילות היא להכיר משפחות שונות מסוגים שונים ולחנך לערכים: סובלנות, פתיחות ופלורליזם. הפעילות מיועדת לכיתות א'-ד'.

רקע

בישראל מציינים את יום המשפחה בכל שנה בתאריך ל' בשבט. זהו יום פטירתה של הנרייטה סאלד, שהייתה עובדת סוציאלית, מחנכת ופעילה ציונית.

מהו מקורו של "יום המשפחה"?
לפני יום המשפחה היה יום הָאֵם, ומתברר שזהו חג עתיק יומין – מימי יוון העתיקה. בימים ההם היה זה החג של ריאה, אֵם כל האלים. במשמעותו המוכרת כיום – ציון פועלן של נשים ושל אימהות – ציינו את יום האם לראשונה בשנת 1908 במדינת מערב וירג'יניה, ארצות הברית. הוגת הרעיון הייתה אנה ג'ארביס.
בשנת 1914 הכריז וודרו ווילסון, נשיא ארצות הברית, על יום האם כעל חג לאומי, והוא נקבע ליום ראשון השני של חודש מאי.
הפרח ציפורן לבן, המסמל את הטוהר ואת כוח הסבל של האם, נקבע כסמלו של היום.
בישראל הייתה חיפה העיר הראשונה שציינה את יום האם – בשנת 1931. הייתה זאת יוזמתה של חנה חוּשִׁי, שהייתה אז ראש ארגון אמהות עובדות. את התאריך הציע אַבָּא חוּשִׁי: כ"ו בכסלו, היום השני של חנוכה. עם הזמן אימצו את הרעיון ערים אחרות. בשנות ה-80 ובשנות ה-90 של המאה ה-20 צוין יום האם בערים שונות בט"ו בשבט.
כיום מציינים את יום האם בכל שנה בתאריך ל' בשבט – יום פטירתה של הנרייטה סאלד, כאות הוקרה על פעילותה למען נוער עולה ועל היותה דמות אֵם לילדים רבים, שעלו לארץ במסגרות השונות.
תחילה נקרא יום זה יום האם, בדומה לשמו במדינות אחרות, אך עם הנטייה לשוויון בין המינים החלו מדינות רבות לציין גם את יום האב.

בישראל הוחלט לשנות את שמו של יום האם לשם: יום המשפחה. יום זה מדגיש את הקשר בין כל בני המשפחה.

כידוע לכם, בשנים האחרונות מוסד המשפחה עובר שינויים רבים. לצד "המשפחה המסורתית" נוצרו מסגרות משפחתיות נוספות ומגוונות, כגון: משפחה חד-הורית ומשפחה חד-מינית.
היום, כאשר מציינים את יום המשפחה בבית-הספר, על המורים להתחשב במציאות הזאת, ולתת מקום וביטוי לכל ילד וילדה, מכל סוג של משפחה.

שימו לב:
המשפחה על סוגיה השונים יכולה להיות נושא רגיש מאוד, ומפאת הזהירות מומלץ לא לדון בו במליאה.
קריאת הסיפור והבנת הנקרא יפתחו לילדים צוהר לרעיון הרב-גוניות של מוסד המשפחה, ובכך די לגיל זה. לאחר מכן יעסקו הילדים במשפחה האישית שלהם.

מטרות

1. להכיר את המציאות: בחברה יש משפחות שונות מסוגים שונים.

2. לחנך לערכים: סובלנות, פתיחות ופלורליזם.

3. להכיר בזכות של כל אדם להקים משפחה כלבבו.

4. להכיר בחובת החברה לקבל כל משפחה בשוויון זכויות.

5. לעודד יחס טוב ושוויוני לכל ילד וילדה ולכל משפחה שהם משתייכים לה.

הנחיות

1. פעילות זאת עוסקת בספר: "כל אחד והמשפחה שלו", מאת יהודה אטלס ויעל משאלי. הספר עוסק בסוגים שונים של משפחות.

2. קראו את הספר בכיתה בקול.
אפשר לבקש מילדים לקרוא קטעים.

3. שתפו את התלמידים בתמונות המרהיבות שבספר. המאיירת היא רינת הופר.

4. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים, ובקשו מהם למלאו.

הערה: הפעילות בדף לתלמידים עוסקת בסוג אחד של משפחה אך אפשר, כמובן, לעשות פעילות דומה בסוגים שונים של משפחות המתוארות בספר.

לחצו להמשך קריאה
הקטן