מערך שיעור
לחץ חברתי (שמואל א', פרק כ"ד, פסוקים א'-ז')
שירה גודמן, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי, נויה שגיב, מקרא, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות עוסקת השפעת הלחץ החברתי על אקלים הכיתה ומתאימה לכיתה ה'.

רקע

שאול המלך רודף אחרי דוד במטרה להורגו. בזמן המרדף שאול נכנס לתוך מערה כדי להתפנות. את הרגע זה, של היות שאול לא מוגן וחשוף, ניצלו דוד ואנשיו המתחבאים בתוך המערה. אם כן, נראה שחל היפוך: עכשיו דוד בעמדת כוח.
אנשיו של דוד ניסו להשפיע עליו לפגוע בשאול, הרודף. ואכן, דוד השתכנע וחתך את כנף מעילו של שאול. אך מיד לאחר המעשה – התחרט על כך. לפי פירוש מצודת דוד: "לבו הייתה מתנענעת ומכה בקרבו, כדרך החרד ומצטער, וזה בחשבו שלא עשה הטוב…".
הנימוק שנתן דוד לאנשיו על החרטה, הוא שאינו רוצה לפגוע בשאול, שהוא משיח ה', אלא ה' ישפוט ויכריע.
ולא רק זאת, אלא שדוד הפגין כושר מנהיגות ופעל נגד הזרם ועל-פי צו לבו. הוא לא התעלם מדברי אנשיו, אלא, בנחרצות, שיסע את דבריהם ועצר בעדם מלפגוע בשאול. אולי דוד עשה זאת באמצעות כושר השכנוע, ואולי – באמצעים פיזיים ממש.

* במקרים רבים החברה לוחצת עלינו לעשות משהו שלילי.
כיצד אנו מתמודדים עם הלחץ הזה? – על כך בפעילות זאת.

מטרות

לעסוק בנושא של לחץ חברתי לבצע מעשה שלילי ובדרכי ההתמודדות עמו.

הנחיות

  1. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים המופיע בקובץ להורדה.
  2. דיון מסכם בכיתה – מטרת הדיון: לגבש ביחד דרכים להתמודדות עם לחץ של חברים לעשות מעשה שלילי. לאחר שהתלמידים יסיימו את העבודה בדף, דונו בנקודות הבאות:
    א. לחץ חברתי ורצון למצוא חן בעיני החברים לעומת אי-רצון לעשות מעשה שלילי.
    ב. בדידותם של האנשים היוצאים נגד הרוב.
    ג. האם אני מנהיג/ה או מונהג/ת?
    ד. האם ארגיש טוב אם אכנע ללחץ חברתי ואעשה מעשה, בניגוד לרצוני?
לחצו להמשך קריאה
הקטן