פעילות מתוקשבת
לחץ חברתי
דינה ציונית, עינת שמחי, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת בנושא לחץ חברתי.

רקע

לחץ חברתי מוגדר בין היתר כשינוי בהתנהגותו של אדם כתוצאה מקונפליקט בין הרצון שלו לעשות מה שהוא רוצה, מה שהוא מרגיש שנכון לו, ובין הצורך להתנהג כפי שהחברה דורשת ממנו.
בהפעלה זאת יכירו התלמידים היבטים שונים של הלחץ החברתי ויבחנו – האם הם מוכנים לעשות דברים שליליים רק בגלל לחץ שחברים מפעילים עליהם?

מטרות

  1. לעורר את המודעות של התלמידים להשלכות השונות של הלחץ החברתי.
  2. להבהיר מהם הערכים המניעים אותנו בתהליך קבלת החלטות.

הנחיות

לפני הפעילות

הסבירו לתלמידים שהפעם יעסקו בפעילות במצבים שונים של לחץ חברתי.
שאלות לדיון בכיתה במהלך הצגת הנושא:

1. מהו לחץ חברתי  וכיצד הוא מתבטא בכיתה ומחוצה לה?
2. האם לדעתכם יש בעיה של לחץ חברתי שלילי בכיתה?
3. כיצד לחץ חברתי שמופעל מחוץ לכיתה משפיע על האווירה בכיתה?
4. האם יש לחץ חברתי חיובי בכיתה?
כדי לעזור לתלמידים בהבנת שאלה זו תוכלו לקרוא את המאמר הבא: איך לחץ חברתי משפר את החיים?
5. איך הייתם רוצים שהילדים בכיתה יתנהגו זה לזה?
6. מה אנחנו יכולים לעשות כדי שלחץ חברתי יבוא לידי ביטוי בהיבט החיובי שלו בכיתה?

במהלך הפעילות

עמוד 1 – התלמידים יגררו רגשות שהביטוי "לחץ חברתי" מעורר בהם, לחיוב ולשלילה.
בקשו מכמה תלמידים לשתף ברגשות שבחרו.
בקשו לתת דוגמה לאירוע שבו הופעל עליהם לחץ חברתי שגרם להם להרגיש כך.

עמוד 2 – התלמידים יענו על שאלון אישי ויבדקו האם הם נכנעים ללחץ חברתי.
שימו לב שישנם משובים שלפיהם יוכלו התלמידים לבדוק את תשובותיהם.

בסוף השאלון, תוכלו לבקש מהתלמידים לשתף בתשובותיהם ולבדוק עם התלמידים כיצד ענו על כל שאלה. שאלות אפשריות לדיון בעקבות שיתוף התלמידים:

  1. מדוע בחרת בתשובה זו?
  2. האם התלבטת איך לענות על השאלה?
  3. איך את/ה מרגיש/ה כשאת/ה משתף/פת את הכיתה בתשובתך?

עמוד 3 – בפעילות זאת התלמידים יקראו את הטקסט "החברות לוחצות" ויחליטו האם מדובר בלחץ חברתי.

בקשו מהתלמידים לספר על פתרון לבעיה שעלתה באירוע.

עמוד 4 – התלמידים יקראו על אירועים שבהם מופעל לחץ חברתי כדי להבין שהנושא כרוך בתהליך קבלת החלטה. הם ייאלצו להחליט האם הם בעד או נגד.

בקשו מהתלמידים לשתף את הכיתה בהחלטות שלהם ולנמק את הבחירה. דונו באירוע כדי להבין מדוע הוחלט כך.

עמוד 5 – התלמידים יקראו על כמה מקרים של לחץ חברתי.
הם יבחרו מקרה אחד ויכתבו כיצד היו נוהגים.

בקשו מהתלמידים לשתף את הכיתה בתשובותיהם.

עמוד 6 – התלמידים יצפו בקטע מהסרט "מבחן קבלה"
בסרט דני ויונתן רוצים להצטרף לחבורת ילדים מגובשת. הילדים בחבורה נותנים ליונתן משימה והוא עומד בה, אבל בסופו של דבר הוא מחליט לא להצטרף לחבורה. דני לעומתו אינו עומד בלחץ המופעל עליו, נענה לבקשת ילדי החבורה ומציית להם כדי להתקבל לחבורה.
הילדים יוכלו לכתוב תסריט שונה לסיום הסרט.
בקשו מהתלמידים להקריא את התסריטים השונים שכתבו לסיום הסרט. התלמידים יוכלו להציג את מה שכתבו לפני הכיתה.

לאחר הפעילות

דונו עם התלמידים:
הצורך להיות אהוד ומקובל בחברה גורם לפעמים לילדים לעשות מעשים שלא התכוננו לעשות.
בסרט למשל רואים את השפעתו של הלחץ החברתי על הילדים.
חשוב שהילדים יבינו שלא צריך להיכנע לכל דרישה של ילדים אחרים.
שימו לב שדני עבר תהליך כלשהו במהלך הסרט והשתנה , שכן בסוף הסרט הוא מחפש את הקשישה ומתנצל בפניה. יונתן לעומתו מתקבל לחבורה אבל מחליט לברוח וכנראה לא מצטרף.
כיצד אתם הייתם נוהגים עתה, לאחר הפעילות בכיתה?

לסיכום השיעור קיימו פעילות זאת:
הציגו את הטענות הבאות:

א.      קשה להיות שונה או יוצא דופן. הרבה יותר קל להיות כמו כולם.
ב.      לפעמים חשוב להתאמץ ולעמוד על שלנו ולהיות נאמן לעקרונותינו, גם כשכולם חושבים אחרת.

בקשו מהתלמידים להחליט באיזו טענה הם מאמינים ולהציג את הטיעונים שלהם בעדה.
קיימו דיון בעקבות הטענות שיוצגו בכיתה.

 

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן