מערך שיעור
לספר או לא לספר – זאת השאלה!
מירה שנער, מנהל חברה ונוער, 2001

הפעילות עוסקת במעורבות הורים – לספר או לא לספר? להתערב או לא להתערב?

רקע

הנושא של הלשנה, דיווח, או התערבות באירוע אלים הוא נושא המעורר דילמות ערכיות – לספר או לא לספר? להתערב או לא להתערב? על אחת כמה וכמה כשמדובר במעורבות של ההורים. בהפעלה זאת משתפים את המורים, ההורים והתלמידים בדילמה הערכית העוסקת בשיתוף ההורים ובשאלה האם צריך להיות שיתוף פעולה בין המורים, ההורים והתלמידים במה שנוגע למניעת האלימות בבית הספר.

מטרות

1. לגייס את ההורים להתמודדות עם צמצום האלימות בביה"ס ומחוצה לו.
2. להתנסות בדילמה ערכית מחיי ביה"ס הקשורה בהתמודדות עם אלימות תוך נקיטת עמדה מנומקת.
3. לסייע בגיבוש עקרונות ונהלים להתמודדות עם אלימות בביה"ס.

הנחיות

שלבי הפעילות- בפעילות זאת ארבעה שלבים:

שלב א: הצגת הדילמה
כל משתתף יקבל לעיונו את הדילמה הבאה:
נדב, תלמיד חדש בכיתה ח', יודע שכמה תלמידים מכיתתו מתכוננים "לפוצץ ממכות" קבוצת תלמידים מכיתה אחרת. וללמד אותם לקח "אחת ולתמיד". "המבצע" מתוכנן להתקיים בעוד יומיים בדרך חזרה הביתה מסיום יום הלימודים.
נדב סיפר בדאגה לאמו את שעתיד להתרחש.
– "צריך לספר מיד למחנכת" אמרה האם.
– "לא, אני לא אלשין על חברי".
– "אם כך, אני חייבת לספר למחנכת, למנהלת, הצוות החינוכי חייב לדעת" התעקשה האם.
– "אני מתחנן שלא תיפני לביה"ס, אם בכל זאת תספרי למישהו, סימן שאי אפשר לסמוך עליך, ואני לא אספר לך יותר שום דבר ממה שקורה בביה"ס ענה נדב.

  • מה לדעתך צריכה אמו של נדב לעשות, לספר למחנכת , כן / לא ? מדוע?

 שלב ב: עבודה בקבוצות
המשתתפים יתחלקו לקבוצות בנות 5-6 משתתפים עפ"י תשובתם: העונים "כן" לשאלת הדילמה ישבו יחד והעונים "לא" לשאלת הדילמה ישבו יחד, המשתתפים יעלו נימוקים לעמדתם ויגיעו לשניים-שלושה נימוקים מוסכמים.

שלב ג: דיון במליאה

הקבוצות יציגו את עמדותיהן ונימוקיהן ויתנהל דיון בשאלות הבאות:

  • מהי ההתלבטות של האם?
  • כלפי מי יש לאמא של נדב מחויבות? (כלפי בנה, כלפי ילדי הכיתה, כלפי המחנכת)
  • מהם הערכים המתנגשים אצל האם? (טובתו של בנה ערך האמינות והיושר
    כלפי הבן מול שמירה על חוק וסדר וביטחון התלמידים).
  • מהם הערכים המתנגשים אצל הבן? (ערך הנאמנות החברית מול ערך שמירה על החוק והסדר וביטחונם של תלמידים אחרים).
  • אם נדב לא היה תלמיד חדש האם לדעתכם הדבר היה צריך להשפיע על הכרעת האם?
  • האם זכורה לכם דילמה דומה מחייכם? כיצד הכרעתם?
  • מהן ההשלכות לדעתכם של אי שתוף הצוות החינוכי במידע רלוונטי שבידי
    ההורים?

שלב ד: תרגיל סיכום
הציעו עקרונות להעברת מידע רלוונטי בין תלמידים, הורים והצוות החינוכי.
לדוגמה:

  • אם התלמידים יודעים על סכנה לפגיעה פיזית במישהו או על כך שמישהו נפגע, הם ידווחו על כך להורים או לצוות החינוכי.
  • בעיות חברתיות בין התלמידים לבין עצמם הן באחריות התלמידים בלבד.

למורה/למנחה:
ניתן לקיים דיון  בקבוצות נפרדות של מורים, הורים ותלמידים לאחר מכן להציג את הצעות הקבוצות בפני המליאה.

לחצו להמשך קריאה
הקטן