משחק
ניהול זמן-משחק לתלמידים
עינת שמחי, שלמה זיס מטח ייעוץ: חלי ברק שטיין

מטרת המשחק היא לדון עם התלמידים בנושא ניהול הזמן הפרטי שלהם, כיצד הם מנהלים את זמנם? כמה זמן ביום הם מקדישים לשימוש במחשב? מטרתנו היא לתת להם את המיומנות לבחור כיצד לנהל את זמנם הפנוי ולהגביר את המודעות להשפעות של שימוש ממושך במחשב על מיומנויות חברתיות ועל תקשורת בינאישית.

מטרות

1. לבחון עם התלמידים כיצד גלישה מרובה באינטרנט משפיעה על קשרים חברתיים.
2. דיון עם התלמידים ביתרונות ובחסרונות של גלישה מרובה באינטרנט.
3. לעודד תלמידים ליצור סדר עדיפויות בחייהם.

הנחיות

רקע

תלמידים מבלים שליש מהיום שלהם בבית הספר ושליש מהיום בשינה. בבית הספר הם מקבלים הנחיות ברורות לגבי ניהול זמנם – יש זמן מדויק לשיעור, זמן מדויק להפסקה, אומרים להם מתי לאכול ומתי ללכת הביתה. בשעות הפנאי הם עסוקים בפעילויות שונות – מצפייה בטלוויזיה, משחק במחשב ושיעורי בית ועד ביקור חברים וחוגים. תלמידים רבים משקיעים שעות פנאי רבות במשחק ובגלישה באינטרנט. האינטרנט הפך לחלק משמעותי ומרכזי בחיינו ובחיי ילדינו. באינטרנט אפשר לקבל ולמסור מידע ולנהל תקשורת. לפי מחקר, שנערך עבור חברת "גוגל' ביולי 2011 בקרב 300 ילדים ו-300 הורים, ילדים צעירים מבלים שעתיים ביום בממוצע בגלישה באינטרנט, ובני נוער – ארבע שעות ביממה בממוצע. לאחרונה, מחקרים מצאו כי גלישת יתר באינטרנט היא בעלת מאפיינים זהים להתמכרויות שונות, לעיתים קרובות היא משפיעה על מיומנויות חברתיות והיכולת לתקשורת בינאישית נפגעת. המטרה של פעילות זו היא לדון עם התלמידים בנושא ניהול הזמן הפרטי שלהם, כיצד הם מנהלים את זמנם? מדוע הם מחליטים כך? כמה זמן ביום הם מקדישים לשימוש במחשב? מה הם מרוויחים מכך? מטרתנו היא לתת להם את המיומנות לבחור כיצד לנהל את זמנם הפנוי, במה חשוב להם להשקיע, כשהמטרה היא להגביר את המודעות להשפעות של שימוש ממושך במחשב על מיומנויות חברתיות ועל תקשורת בינאישית.

לפני המשחק

שבו עם עצמכם ורשמו לעצמכם את כל הפעילויות ואת המטלות שעשיתם במשך יום אחד.
הסתכלו ברשימה – האם כל המטלות בה היו מתוכננות? האם רובן?
שאלו את עצמכם – כיצד אתם מנהלים את הזמן שלכם?
התנסו בפעילות בעצמכם לפני שאתם מעבירים אותה לתלמידים והכינו לעצמכם לוח מטלות ליום הבא. נסו לעמוד בזמנים שקבעתם. בסוף היום עברו שוב על סדר היום שתכננתם ובדקו מה יצא לפועל כמתוכנן ומה לא.

להעמיק את הדיאלוג במהלך המשחק

1. פתיחת וקבלה – אפשרו לתלמידים להשקיע את זמנם בכל מה שהם בוחרים ללא תגובה מצדכם. אפשרו להם להרגיש נוח לבחור בחירה חופשית.
2. דוגמה אישית – כאשר מגיע תורכם, הדגימו לתלמידים בעל פה כיצד אתם עושים את הבחירה. חשבו בקול רם כדי להדגים קבלת החלטות מושכלת. לדוגמה, תוכלו לומר: "הגעתי למשבצת לשחק עם הכלב, מאוד בא לי ואני גם ארוויח מזה 2 הנאה, אבל נשארו לי רק עוד 2 קלפי זמן ואם אבזבז פה אחד לא יהיה לי מספיק כדי לדבר עם סבתא". הראו לתלמידים כיצד אתם בוחרים תוך התחשבות בשיקולים השונים.
3. שקפו בעדינות לתלמידים את בחירותיהם – לאחר שתלמיד בחר תוכלו לומר לו: "אז אני מבין שהיה לך חשוב להשקיע את זמנך במשחק עם הכלב"
בקשו מהתלמידים לשתף בסיבות לבחירותיהם.
אם מתאים, תוכלו לעורר דיון עם התלמידים על מהי השקעת זמן נכונה? האם קיים כזה דבר?

להעשיר את הדיאלוג אחרי המשחק

בסיום המשחק ערכו דיון מסכם עם התלמידים
שאלות לדיון:
1. האם למדתם משהו חדש על עצמכם במהלך המשחק? אם כן, מה?
2. למה לדעתכם חשוב לעשות סדר יום ולקבוע במה לעסוק בכל שעה?
רעיון לפעילות סיכום: תוכלו להכין לתלמידים דף יומן (מצורף בנספח), שבו יוכלו להכין לעצמם סדר יום ליום הבא. במפגש הבא התלמידים יציגו את סדר היום שהכינו ויסבירו למה ארגנו כך את הזמן שלהם והאם הצליחו לעמוד במה שקבעו.

לחצו להמשך קריאה
הקטן