פעילות מתוקשבת
על סבים וסבות
רוני גבריאלי, דינה ציונית, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי של הסתדרות המורים

"סבים וסבות (סבתות) הן דמויות משמעותיות בחיי ילדים. רבים מהם מעורבים בשגרת היום-יום של נכדיהם (למשל, לילדים צעירים רבים יש סבתא או סבא שמוציאים אותם מהמסגרות החינוכיות ונמצאים איתם עד שאחד ההורים שב הביתה). יום המשפחה הוא הזדמנות לעסוק בקשר המיוחד בין סבים וסבות לנכדיהם.

רקע

המילים 'סבא' ו'סבתא' מעלים אסוציאציות, זיכרונות, חלומות, תקוות. כל אלו תלויים בתרבות, ביחסים בין הדורות, ובמשמעות שמייחסים לתפקיד שלהם במעגל החיים ובחיי המשפחה.

עם העלייה בתוחלת החיים והשיפור באיכות החיים, ישנם סבים וסבות רבים הנהנים מהקשרים עם נכדיהם ומבלים עמם הרבה.

אין ספק ששנות הילדות יכולות להיות תקופה מהנה ומרתקת עבור הנכדים והנכדות, וכמובן גם סבא וסבתא יכולים ליהנות מהקשר עם הילדים בשנים אלה".

(מתוך מאמרה של נוחי טל-שטרית, "החיים בסבאות", פסיכולוגיה עברית).

 

מטרות

התלמידים והתלמידות יעלו לשיח משמעותי את הקשר המיוחד הקיים בין סבים וסבות לנכדיהם, במטרה לעורר כבוד לדור הסבים והסבות.
התלמידים והתלמידות יְפתחו מודעות למקומם של הסבים והסבות בחייהם ולחשיבות שיש בטיפוח הקשר ובהשקעה בו.
התלמידים והתלמידות ידונו במשמעויות השונות של למידה מן הדור המבוגר והוותיק.

הנחיות

לפני הפעילות

לחלק מהילדים אין סבא וסבתא משני הצדדים או אין סבא או סבתא מתפקדים. כדאי להתייחס לעניין זה לפני הפעילות (בייחוד אם ידוע באופן ספציפי על תלמיד/ה ללא סבא או סבתא או על תלמיד/ה עם סבא או סבתא במצב לא תפקודי), כדי להעלות את מודעות הילדים לכך וכדי שכולם יחושו בנוח.

אפשר להציע לכל התלמידים לשתף בסיפור/חוויה הקשורים ליחסים עם סבא או סבתא, גם אם הם חולים או שכבר אינם בין החיים, או אפילו אם מדובר בסבים או סבות שהתלמידים לא זכו להכיר כלל.

 

עמוד 1 – על סבים וסבות

עמוד זה פותח את נושא הפעילות.

ניתן לומר לתלמידים שהיום נדבר על היחסים שלנו עם הסבים והסבות שלנו, ולהתייחס לכך שלא לכולם יש סבא וסבתא בנמצא. דגשים לכך מוצעים בחלק של *לפני הפעילות*.

 

עמוד 2

בעמוד זה מופיע קולאז' של תמונות המתארות יחסים הכוללים סבים/סבות ונכדיהם. התלמידים מתבקשים לבחור בתמונה שמוצאת חן בעיניהם, ומזכירה להם אירוע שחוו עם סבם או סבתם. הם מתבקשים לתאר את האירוע.

אפשר לבקש ממספר תלמידים לשתף בתשובותיהם.

 

עמוד 3 – סיפור על סבתא ונכד

בעמוד זה מופיע סיפור קצרצר שתרגמה וערכה טל עזר (בא במייל). הסיפור ממחיש את הקשר החם והמחבק בין נכד לסבתו. ניתן לקרוא את הסיפור יחד בכיתה.

לאחר הקריאה, התלמידים מתבקשים לסמן אילו רגשות באים לידי ביטוי בקשר של הנכד וסבתו.

ניתן לשאול את כלל התלמידים:

האם אהבתם את הסיפור, מה אהבתם?
איך הצליחה הסבתא לעודד את הנכד שלה?
האם קרה לכם מקרה שבו סבתא או סבא עודדו אתכם? תארו מה קרה.

 

עמוד 4 – סרטונים קצרים

בעמוד זה צופים התלמידים בשלושה סרטונים קצרים (כל אחד כדקה ורבע), כאשר כל סרטון מספר סיפור על יחסים בין סבתא לנכדה/נכדתה מבעד לעיני הנכד/נכדה.

לאחר הצפייה ישנה פעילות מתיחת קו בין הסרטון לרעיון המרכזי בו, והתלמידים נשאלים מה משותף לשלושת הסרטונים.

ניתן לשאול בכיתה:

מה אהבתם בסרטים?
מדוע לדעתכם לסבים וסבות יש הרבה פעמים השפעה גדולה על נכדיהם?

 

עמוד 5

בעמוד זה נשאלים התלמידים על היחסים בין הסבתות והנכדים המתוארים בסרטונים, בהקשר של הפתגם הידוע 'התפוח לא נופל רחוק מהעץ'. המטרה היא לגרום לתלמידים לחשוב על הדמיון והשוני בין דור הנכדים לדור הסבים והסבות שלהם.

דונו במטאפורה ופרשו את הפתגם 'התפוח לא נופל רחוק מהעץ'.

פירוש הפתגם הוא שילדיו/נכדיו של אדם דומים לו מבחינת תכונות האופי, המעשים, הכישורים וכדומה (מבוסס על מילונג).

בקשו מן התלמידים לשתף בתשובותיהם.

 

עמוד 6 – מברכים את סבא/סבתא

בעמוד האחרון בפעילות מתבקשים התלמידים לבחור את אחד מהסבים/סבות שלהם ולכתוב לו מה הם אוהבים בו/בה ובקשר שלהם איתו/ה.

תוכלו לבקש מהתלמידים להדפיס את הברכות ולתת לסבים/סבות שלהם, ואפשר גם לתלות את הברכות בכיתה לקראת יום המשפחה.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן