וידאו
'פנים אל פנים'- הפצת סרטון פוגעני ברשת
רוני גבריאלי וצוות חינוך חברתי וכישורי חיים, מטח בשיתוף צוות הקרן לקידום מקצועי

אורי שולח סרטון לחבריו בווטסאפ וחווה השפלה ופוגענות נגדו. מדוע קל כל כך לפגוע ממרחק מקלדת? האם יש מה לעשות?

על הסרט

אורי שולח בקבוצת הווטסאפ סרטון ובו הוא קולע כדור לסל והוא מרוצה מכך. אחד הילדים יוצר לסרטון עיבוד חדש ופוגעני, ואורי נשבר וחוֹוה מצוקה קשה. למזלו הוא חוֹוה את הקושי יחד עם חבר שנשאר לצידו כדי לתמוך בו.

רקע

בעקבות התרחבות השימוש ברשתות החברתיות, תופעת הבריונות גדֵלה והיא מתרחבת גם אליהן. ומאחר שהן נסתרות מעיניהם של אנשי הצוות החינוכי והורי הילדים, התופעה הופכת מסוכנת ומטרידה.
לפני עידן הרשתות החברתיות, לרוב הפוגענות הייתה מוגבלת למסגרת הכיתה או בית הספר, אך כיום לעג ואף חרם יכולים להגיע בקלות לכל עבר בהקלקה.
ילדות/ים ובני/ות הנוער הנפגעים מבריונות ברשת, עוברים תקופה קשה של בדידות והסתגרות ותחושה שאין מוצא מהמצב. חשוב שיבינו כי יש כתובת, שיש למי לפנות, ובעיקר – שהתופעה אינה לגיטימית ואין לתת לה יד.
מקרי התאבדות של בני נוער רבים בארץ ובעולם, וניסיונות אובדניים על רקע בריונות ברשת, מלמדים כי חשוב לדון בתופעה ולעסוק בה בהרחבה.
בריונות ברשת היא פעילות מכוּונת ותוקפנית, שנועדה לפגוע באחֵר באמצעות רשת האינטרנט והקבוצות החברתיות השונות (ווטסאפ, פייסבוק ודומיהן). השימוש ברשת מֵקל מאוד על מעשה הבריונות, כי באמצעות המקלדת אפשר לפגוע מבלי לראות כלל את הנפגע. מנגד – החשיפה ברשת היא מיידית ורחבה והיא מעצימה מאוד את הפגיעה. פעמים רבות הבריונות ברשת מתרחשת במקביל לבריונות בבית הספר, שבאה לידי ביטוי באופנים שונים כגון חרם, הטרדות, איומים, סחטנות ועוד. מצבו של מי שהופך קורבן לאלימות ברשת קשה במיוחד – שום מקום אינו מוגן בעבורו שכן הרשת נמצאת בכל מקום (הן בסלולארי, שנמצא בידי הילד במשך כל היום, והן במחשב הנייח).
הפעילות שלפנינו, המבוססת על הסרטון "פנים אל פנים", מאפשרת לצופים להיווכח כיצד פגיעה באמצעות הרשת החברתית, הנצפית גם בטלפון וגם במחשב, גורמת לילד הנפגע מצוקה רבה וקשה. כיצד עליו לפעול? מה יעזור לו? בסופו של דבר הילד שנפגע מצליח להפתיע את עצמו וגם את הצופים.
* את הסרטון יצרו ילדים במסגרת הפרויקט "ילדים יוצרים סרטים", בשיתוף עמותת להב וערוץ הילדים. הסרטון מדבר מליבם וממחיש את האופן שבו הם מתייחסים לדברים.

מטרות

1. להעלות למודעות של התלמידות והתלמידים את הסכנות הגלומות בהעלאת תכנים פוגעניים בקבוצות החברתיות (פייסבוק, ווטסאפ ודומיהן).
2. לעורר את התלמידות והתלמידים לחשיבה משותפת בכיתה על דרכי התמודדות, במקרה שנופלים קורבן לבריונות ברשת ונקלעים למצוקה רגשית.
3. להעלות את המודעות של התלמידות והתלמידים ליתרונות שבשיח רגשי 'פנים אל פנים', ולעודד שיח כזה בכיתה, בין התלמידים.

הנחיות

פתיחה

ספרו לתלמידים שהיום תצפו בסרטון שנקרא "פנים אל פנים".

שאלו:

  • תקשורת (שיחה, מפגש וכדומה), שנעשית 'פנים אל פנים' – מה זה אומר?
  • מה ההבדל בין שיחה שמתקיימת 'פנים אל פנים' לבין שיחת טלפון? ומה ההבדל בינה לבין שיחה בהתכתבות (ברשתות החברתיות או בווטסאפ, למשל)?
  • יש הטוענים שקל יותר לפגוע באחרים דרך כתיבת פוסטים או שליחת סרטונים ברשתות החברתיות או בקבוצות הווטסאפ, מפני שלא עומדים מול האנשים שסופגים את הפגיעה. מה דעתכם על הטענה?

כעת הקרינו לתלמידים את הסרטון. במהלכו מצויות שתי נקודות עצירה מובנות שבהן עולות כמה שאלות לדיון כיתתי. גם בסיום עולות שאלות לדיון:

 

נקודת עצירה ראשונה: 8:01

  • על מה כדאי לחשוב לפני ששולחים סרטון, הודעה או תמונה ברשתות חברתיות כמו ווטסאפ? (דוגמאות: הסרטון יכול להגיע לאנשים או לקבוצות נוספות, מעֵבר לקבוצה שאליה נשלח; הסרטון יכול להגיע לרשת או לאנשים שישמרו אותו אצלם לתמיד; עכשיו אני רוצה לשתף אבל לא בטוח שבעתיד אהיה מעוניין/ת בכך, ועוד.)
  • איך אורי מתמודד עם מה שקרה?
  • איך אפשר להתמודד עם מקרה כזה? שתפו ברעיונות.

להרחבת הדיון

  • לאורי יש חבר שנשאר לצדו ברגעים הקשים. האם זה עוזר לאורי? כיצד?
  • אורי בוחר לא לספר להוריו מה קרה לו, ולהתחמק מבית הספר. ממה הוא חושש? (למשל: להיחשב 'מלשן', לקבל הטפות מוסר)
  • כיצד הייתם עוזרים לאורי להתגבר על החששות שלו? וכיצד הייתם מציעים לו לפעול?

נקודת עצירה שנייה: 12:29

  • מה דעתכם על רעיון הנקמה של אורי וחברו? הסבירו.
  • מדוע אורי נתקף ייאוש לאחר מה שסיפר דני?

להרחבת הדיון

  • נניח שאורי היה מוצא את מי שפגע בו, ויוצר עליו סרטון פוגעני – מה לדעתכם היה קורה?

נקודת עצירה בסיום: 15:23

  • מה בחר אורי לעשות בסופו של דבר? מדוע לדעתכם הוא בחר בדרך הזאת?
  • לא תמיד קל לשתף במחשבות ובתחושות 'פנים אל פנים'. איך נוכל לעזור זה לזה כדי לאפשר זאת יותר?

פעילות בקבוצות קטנות:

כל קבוצה תחשוב על 2 יתרונות לשיח 'פנים אל פנים', ותייצר עבור כל יתרון סיסמה או משפט שקל לזכור.

דוגמה: כשאנחנו מדברים עם מישהו פנים אל פנים, אנחנו יכולים לקבל ממנו או ממנה תגובה מיידית ולא צריכים לחכות (ולעתים גם לכעוס) שאינו מגיב מיד…

הסיסמה: 'פנים אל פנים – ומיד מגיבים'

ערכו סבב קצר, ונציג מכל קבוצה יציג את היתרונות ואת הסיסמאות שהקבוצה יצרה. לאחר מכן בקשו מהתלמידים לכתוב כל סיסמה על דף A4, ולעצב את הדף. לבסוף תלו בכיתה את כל הסיסמאות.

*לפניכם כתובות של אתרים ומערכי סיוע. אפשר לכתוב את הכתובות והטלפונים על הלוח או להעביר לכל התלמידים במייל*

ער"ן – עזרה ראשונה נפשית 

קו טלפון חירום ארצי בכל שעות היממה: 1201

אתר האינטרנט

Yelem – מערך הסיוע של עמותת עלם באינטרנט לבני נוער

עמותת סהר – סיוע והקשבה ברשת

המרכז לאינטרנט בטוח

איגוד האינטרנט: הקו החם לנפגעים מגלישה באינטרנט: 03-9700911

קו פתוח לתלמידים במשרד החינוך: 1800-222-003

לחצו להמשך קריאה
הקטן