וידאו
להכיר חברים חדשים – פרק בסדרה "פרפר נחמד"
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

לגונן משעמם בגינה הציבורית. הוא לא מכיר את החברים שמשחקים בה וחושש ליזום את הקשר הראשוני, אבל הקשר נרקם באופן טבעי…

רקע

הפעילות עוסקת במיומנות של יצירת קשר ראשוני והצטרפות למשחק. התלמידים יצפו בסרטון קצר שבו מוצג ילד שמצטרף לקבוצה משחקת. יש ילדים שהמיומנות הזו קלה להם ובאה להם באופן טבעי, ויש ילדים שמתקשים בכך. בעזרת הצוות החינוכי, מורות וגננות, זוהי מיומנות שניתן ללמוד.
חשוב להסביר לילדים שהצטרפות לקבוצה קיימת (אם לשם ניהול שיחה ואם לשם משחק) יכולה לעתים להימשך זמן. הצטרפות זאת היא בדרך כלל הדרגתית ונעשית בשלבים, כלומר מדובר בתהליך. במשך התהליך הם עלולים לחוות דחייה מיידית או לאורך זמן, ולכן חשוב להיות מודעים לכך ולהמשיך בתהליך.
לכיתה א מגיעים ילדים מבתי ספר שונים, חלקם מגיעים עם חברים שהכירו מהגן, ואחרים מגיעים ללא היכרות מוקדמת עם חברים. מומלץ לבצע את הפעילות במהלך שנת הלימודים ולא בתחילתה כדי לאפשר לילדים לרכוש חברים בדרך הטבעית.

הנחיות

התחילו את השיעור בדיון קצר.
ספרו לתלמידים שהיום תעסקו בנושא הצטרפות למשחק.
שאלו:
1. מדוע לדעתכם אנו עוסקים בנושא הזה?
2. האם לדעתכם יש קושי בהצטרפות למשחק של ילדים בקבוצה? מה יכול להקשות על כך?

צפו בחלק מהפרק "פרפר נחמד – חברים טובים" פרק 135.

בקשו מהתלמידים לתאר את האירוע שבו צפו.

שאלו:
מה הקשה על גונן להצטרף למשחק?
איך התרחש החיבור בינו לבין החברים האחרים בגינה? מה הוא עשה? מה הם עשו?

הפנו את תשומת לבם לכך שגונן הצטרף ל"משחק הניחושים" ואחר כך הצטרף למשחק "מחבואים".

הסבירו שבתהליך הצטרפות למשחק של קבוצה זאת אחת האפשרויות שיש לילד שרוצה להצטרף למשחק בלי לגרום לדחייתו.
בשלב הראשון, הילד שרוצה להצטרף לקבוצה עוסק בעיקר בצפייה פסיבית.

במהלך הזמן המצטרף החדש מנסה להפוך מעורב יותר בפעילות.

באמצעות התצפיות שהוא עורך, לומד המצטרף החדש בהדרגה אילו פעולות מאושרות על ידי הקבוצה (משחק מקובל, צורת דיבור, כללי התנהגות בקבוצה) ומתחיל לעסוק בפעילויות אלו.

ניסיונות להשפיע על הקבוצה או הפרות של הפעילות השוטפת של הקבוצה נתקלות ברוב המקרים בדחייה או שזוכות להתעלמות מצד חברי הקבוצה.

תרגלו בכיתה משחקי סימולציה שבהם קבוצת ילדים תשחק במשהו ואחד התלמידים יעמוד מהצד.

תלמידי הכיתה ייעצו לו מה לומר ואיך להתנהג על פי מה שלמדו מהשיחה ומהצפייה בסרט.

לסיכום השיעור שאלו את התלמידים מה הם למדו היום וכיצד זה עשוי להועיל להם.

מידע למורים:
מומלץ לקרוא את פרק ד' בספר "לא נולדים אלימים: החיים הרגשיים והחברתיים של ילדים קטנים", מרים רוזנטל, ליהי גת, חנה צור, הקיבוץ המאוחד, 2008.

 

קרדיט:

באדיבות הטלוויזיה החינוכית

לחצו להמשך קריאה
הקטן