וידאו
קבלת האחר בחברה הישראלית
שולמית כהן וחגית אלון

מטרת הפעילות היא לעורר חשיבה ומודעות לנושא של הכללות ודעות קדומות על מנת להימנע עד כמה שאפשר מהן ביחס לקבוצות שונות בחברה הישראלית.

רקע

חוסר תקשורת, סכסוכים ופערים הקיימים בחברה נובעים בעיקר מהכללות ודעות קדומות. תפקידנו לחנך את תלמידנו להיות אזרחים לעתיד, טובים יותר ולעורר בהם חשיבה ומודעות לנושא על מנת להימנע עד כמה שאפשר מהכללות ודעות קדומות לגבי קבוצות שונות בחברה הישראלית.

מטרות

חינוך חברתי: הגברת המודעות להכללות ודעות קדומות
אזרחות: חינוך למעורבות ולאזרחות טובה

הפעילות עונה גם על המטרות הבאות בהוראת האזרחות בחטיבת הביניים:
א. העמקת ההבנה של הערכים הדמוקרטיים ושל השלכותיהם על חיי האזרחים ועל מבנה המשטר בישראל.
ב. עידוד הפעלת שיקול עֶרְכִּי בקביעת עֲמָדוֹת לגבי תופעות בחיי היום יום ולגבי אירועים אקטואליים (וחברתיים).

הנחיות

חוסר תקשורת, סכסוכים ופערים הקיימים בחברה נובעים בעיקר מהכללות ודעות קדומות. תפקידנו לחנך את תלמידנו להיות אזרחים לעתיד, טובים יותר ולעורר בהם חשיבה ומודעות לנושא על מנת להימנע עד כמה שאפשר מהכללות ודעות קדומות לגבי קבוצות שונות בחברה הישראלית.

מהלך השיעור:
התחילו בפעילות מבלי להציג את נושא השיעור וזאת כדי לבדוק אם התלמידים מכירים או מודעים למונחים כגון דעות קדומות או הכללות.
לפניכם 2 קטעי צפייה (לקוח מהסדרה עבודה ערבית עונה 2 פרק 2).

צפו בקטע הראשון ושאלו:

1. תארו מה לדעתכם התרחש בקטע הראשון?
2. מדוע האיש הדתי בטוח שיש כאן ניסיון דריסה?

צפו בקטע השני והשיבו:

1. מדוע דיירי הבניין חושבים שאמג'ד הוא המנקה?
2. כיצד לדעתכם הרגיש אמג'ד כשפנו אליו שוב ושוב כאל המנקה בבניין?

נסו לשער מה המשותף לשני הקטעים בהם צפיתם.
בשלב זה כתבו על הלוח שני מונחים: דעה קדומה והכללה.
ערכו שיחת בירור עם הילדים האם הם מכירים את המונחים.

הנחייה לתלמידים- חפשו במילון את ההגדרות של המונחים ונסו לשער כיצד הם קשורים לקטעים בהם צפיתם.
רשמו התחלות של היגדים ובקשו מהתלמידים להשלים אותם על פי הכללות ודעות קדומות שהם מכירים, את תשובותיהם רשמו על הלוח.
רק בנים …..
כל הערבים….
ילדים המרכיבים משקפיים….
כל התלמידים המצטיינים בספורט….
כל הבנות ….

שאלות לדיון לאחר השלמת ההיגדים:
1. האם ישנם ילדים היכולים להפריך את ההיגד שהשלמתם (ילדים שחושבים בניגוד להיגד)?
2. האם קרה לכם שגיבשתם דעה על מישהו שלא הכרתם רק בגלל שהוא שייך לקבוצה
מסוימת? הביאו דוגמא.
3. האם נתקלתם במצבים שהתנהגו אליכם בעקבות הכללה או מתוך דעה קדומה?
4. האם קרה לכם שאחרי שהכרתם מישהו, למרות שחשבתם עליו אחרת, שיניתם את דעתכם עליו?
5. כיצד לדעתכם ניתן לשנות דעות קדומות והכללות, הציעו רעיונות.

סיכום: בשני השיעורים, הכרנו את המונחים : הכללה ודעה קדומה. מונחים הרווחים בכל חברה. הבנתם שגם אתם מתנהגים בצורה המושפעת מהכללות ומדעות קדומות גם בכיתה.
מה למדתם בשיעורים אלו שימנע מכם להתנהג בהכללה או מתוך דעה קדומה על מישהו שאינכם מכירים?

שימו לב:
סדר ההקרנה חשוב למהלך השיעור. סדר ההקרנה שונה מהופעתו בסדרה.

לחצו להמשך קריאה
הקטן