מערך שיעור
קריאה ביקורתית
פיתוח: נועה שפירא ושלמה זיס, וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, ייעוץ: עופרה בן עמי, תחום שפות-מטח

בפעילות זו התלמידים יקראו מאמר עמדה בנושא האלימות בבתי-הספר, ויביעו עליו את דעתם. הפעילות מיועדת לכיתות ה'-ו'.

רקע

התלמידים יקראו מאמר עמדה בנושא האלימות בבתי-הספר, ויביעו עליו את דעתם, במטרה לשפר את האקלים בבית-הספר ולהתנסות בקריאה ביקורתית.

מטרות

א. חינוך חברתי – שיפור האקלים ומניעת אלימות בבית-הספר.
ב. חינוך לשוני – התנסות בקריאה ביקורתית.

שימו לב בכל שלב בפעילות לחינוך החברתי ולחינוך הלשוני.

הנחיות

התלמידים יקראו מאמר עמדה בנושא מניעת אלימות בבתי-הספר, יביעו עליו את דעתם באמצעות שאלות המכוונות לקריאה ביקורתית, וידונו על כך בכיתה.

א. משך הזמן לקריאה הביקורתית ולדיון: שיעור אחד.
ב. שאלות לדיון בכיתה בעקבות העבודה (מצורף דף עבודה לתלמידים):

  • מה דעתכם על העמדה, המובעת במאמר: כמה אלימות יש בבית הספר של הילד שלכם? האם אתם מסכימים עם הכותב? מדוע?
  • האם יש לכם רעיונות נוספים להורדת רמת האלימות בבית-הספר? מה הם?

ג. רמת הדיון בכיתה ואופיו – במהלך הדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:
הקשבה
השתתפות
דיון ושיחה ב"תורות
(על-פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח 2004. עמודים 166167)

מידע נוסף למורים

קראו בהמשך הרחבה: ההישגים הנדרשים בחינוך הלשוני.

הישגים נדרשים

הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות:

  • מתן תשובות ענייניות לשאלות על חומר נלמד תוך שימוש בהסבר, בתיאור, בהדגמה ובהנמקה –     על-פי דרישות המטלה.

הישג נדרש 2 – כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים:

  • הבעת עמדה מנומקת על טקסט כתוב או דבור – על נושא או על סוגיה.
  • הבעת עמדה בנושא שנוי במחלוקת וביסוסה תוך התייחסות לטיעונים נגד.

הישג נדרש 3 – קריאת טקסטים מסוגים שונים ולמטרות שונות:

  • פרשנות, הערכה ונקיטת עמדה לגבי הכתוב, תוך התייחסות לרעיונות, לנושאים ולמסרים שונות.

הישג נדרש 4 – הפקת מידע ולמידה מטקסטים מסוגים שונים בתחומי דעת שונים:

  • גיבוש עמדה אישית מנומקת על הטקסט.

דיון בכיתה:

הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות השתתפות בשיחה ובדיון תוך:

  • הקשבה ותגובה הולמת לדברי אחרים.
  • השתלבות בדיבור על-פי המוסכם.

לחצו להמשך קריאה
הקטן