שאלה ותשובה
תלמיד בכיתה א' עם קשיי התנהגות

שאלה של מחנכת באשר להתמודדות עם תלמיד כיתה א' אשר מראה קשיי התנהגות בכיתה.

ד"ר עידית ליוש מומחית בתחום הגיל הרך. ד"ר ליוש מרצה במכללת אורות ישראל. חברת צוות מומחים במדור מזה מספר שנים.
שאלה

שלום,
שאלתי היא לגבי תלמיד בכיתה א' אשר מבחינה לימודית הוא תלמיד טוב ובעל מוטיבציה אך מתחילת השנה מראה קשיים התנהגותיים. בתחילת שנה היה יוצא מהכיתה ללא רשות לזמן ארוך, מתחבא בשירותים, לא הקשיב להוראות המורה והיה מבצע משימות בזמן שהמורה מלמדת. היו שיחות עם ההורים ועם פסיכולוג והוחלט לעבוד על עיצוב התנהגות. כיום לרוב הוא נשמע להוראות ולא יוצא מהכיתה אך מפריע למהלך השיעור ע"י השמעת מילים ללא הפסק ללא קשר לשיעור. (קשה לי להתעלם מההפרעה כי הוא לא מפסיק) וכאשר יש משימה הוא קם מהמקום כדי להעתיק ממישהו את התשובות (קשה לו להתמודד כשנתקל בקושי) ואין לו סבלנות להקשיב להסבר כיצד לבצע את המשימה. הוא רוצה לבצע ללא הסברים.
שוחחתי איתו מספר פעמים וסיכמנו שיהיה בינינו סימן דרכו אזכיר לו כיצד להתנהג. הרמז עזר באופן חלקי. הכנתי לו "פתקי משימה" שיוכל לצאת כשקשה לו ולבקש מאחד המורים שיחתום על ביצוע המשימה אך לצערי הוא לא מסכים. כאשר אני (המורה) מעירה לו הוא נעלב ומתחיל להציק לחברי הכיתה, להפריע ולזחול מתחת לשולחנות.
אשמח לקבל הדרכה כיצד עלי לפעול ולהתייחס להתנהגותו. ומי אמור במסגרת ביה"ס לטפל בקושי?
תודה רבה

תשובה

שלום רב,
על פניו נראה שהילד צריך טיפול רגשי כלשהו, או שיש בעיה בבית. נושאים אלו הם באחריותה של היועצת, ולא של המחנכת.  היועצת, ולא המורה(!) היא זו שיש לה את ההכשרה ואת הכלים המקצועיים הן לאבחן את הילד והן להציע להורים רעיונות לפתרונות כמו: הדרכה הורית, טיפול רגשי וכדומה. במקרים מסוימים, כאשר יש לביה"ס פסיכולוגית, וניתן להכניס גם אותה לתמונה – רצוי לעשות זאת. היועצת והפסיכולוגית הן אנשי המקצוע שיכולים, ואמורים, לעבוד עם ההורים. הנוהל התקין הוא שהמורה מעדכנת את היועצת בכל מה שקרה עד עכשיו ובכל התהליך שנעשה. היועצת תחליט אם היא צופה בילד בכיתה, או מזמנת אותו לשיחה. בשלב הזה כדאי לשתף גם את מנהלת בית הספר, על מנת שהיא תדע ועל מנת שתוכל לתת גיבוי למורה. את השיחה המשותפת עורכות, כאמור, המורה, היועצת והפסיכולוגית של ביה"ס. מטרת השיחה  היא לגבש ולתאם קו פעולה שיועיל לילד מחד גיסא, ויציג להורים תמונה ברורה ואחידה מאידך גיסא. גם המנהלת יכולה לבקש להשתתף בשיחה, לצורך תיאום עמדות. לאחר השיחה הזו מזמנים את ההורים לשיחה עם אנשי הצוות. השיחה עם ההורים תתנהל על פי הקווים המנחים שנקבעו בשיחה המקדימה, כאשר היועצת, או הפסיכולוגית, הן אלו שמנהלות את השיחה. כמובן שהמורה יכולה ורשאית להשתתף גם היא, באופן פעיל, בשיחה. בדרך זו יש לקוות שההורים יבינו שהצוות אחיד בדעתו ורוצה בטובת הילד. חזית אחידה כזו משדרת מקצועיות, מונעת בלבול ותמנע גישה של "הפרד ומשול". לאחר קיום השיחה עם ההורים חשוב לעדכן את המנהלת בהליך ובהחלטות שהתקבלו.
הערה: התשובה נכתבה בלשון נקבה אבל הכוונה היא גם לאנשי מקצוע ממין זכר.
ותודה למחנכת נירית זיס על ההכוונה המקצועית.

 

בהצלחה

ד"ר עידית ליוש

לחצו להמשך קריאה
הקטן