שאלה ותשובה
איומים לתלמיד וגם למורים

שאלה בנושא התפרצות אב של אחד התלמידים על תלמיד אחר בבית ספר

עינב לוק מנהלת אגף תכניות סיוע ומניעה בשפ"י, משרד החינוך.
שאלה
אני מורה בב"ס יסודי וגם אמא לאחד התלמידים.
מה אני צריכה לעשות אם בא אחד ההורים והתחיל לצעוק על אחד התלמידים (שהוא הבן שלי) ואיים גם עליו בפני המנהל?
כשהתערבתי הוא גם התחיל לצעוק גם עלי (כל זה בפני המנהל), ולא נעשה כלום, אז איך אני הייתי צריכה להגיב?
(האבא הזה בלגניסט, הוא תמיד בא ומאיים וצועק)
תשובה

שלום רב,

ממכתבך עולה כי מדובר באירוע בו הורה התנהג באופן בלתי הולם כלפי בנך וכלפייך וכי מנהל ביה"ס לא פעל להפסקת הפגיעה. ניכר כי פגיעתך מאירוע זה נובעת הן בשל התנהגותו של ההורה והן בשל אי הטיפול.  בשלב הראשון אני ממליצה לקיים שיחה עם מנהל ביה"ס, לשתף בתחושותייך כאם וכמורה  ולהבהיר יחד עמו כיצד יש להגיב במקרים מעין אלו ואילו מסקנות מערכתיות ניתן להסיק מאירוע זה.

חשוב לציין כי במקרה זה מדובר בהתנהגות של הורים בבית הספר. לבית הספר יש מנדט חינוכי כלפי תלמידים. במקרה שתיארת אין עבירת משמעת של תלמיד אלא התנהגות בלתי הולמת ואלימה של הורה. אם התנהגות ההורים אינה הולמת מוסד ציבורי כגון אלימות או איומים, ניתן להגיש תלונה במשטרה. במקרים בהם התנהגות הורים משבשת באופן קבוע את מהלך הלימודים, ניתן  להציב גבולות ולומר להורים, שכדי להיכנס למתחם בית הספר עליהם לקבוע מראש פגישה עם מי מהצוות החינוכי. הליך כזה יהיה בידיעת מפקח/ת ביה"ס ויהיה חלק ממהלך כולל של שיפור אקלים והצבת גבולות.

במקרה זה עולה סוגיה נוספת של מעורבות רגשית, בשל היותך גם מורה בבית הספר וגם אם לתלמיד שהורה איים עליו. כאשר אנחנו משמשים בכפל תפקידים תמיד יותר קשה לנו להתנהל, בשל המעורבות הרגשית שלנו. אנו מציעים  להפריד; שבמקרה של איום על בנך המחנכת היא זו שתטפל באירוע  ותיידע אתכם כהורים על פי הנחיות חוזר מנכ"ל.

כמו כן חשוב להתייחס לעניין בהיבט מערכתי ולבדוק האם התופעה חוזרת על עצמה אצל הורה מסוים? הורים רבים? האם גם בקרב תלמידים בבית הספר נפוצה תופעת האיומים? האם נפוצה תוקפנות מילולית? אם התשובה לשאלות אלו חיובית, הרי שמתבקש טיפול כולל לסוגיות של משמעת ואלימות בבית הספר. לשם כך מומלץ לערוך מיפוי כולל של אקלים בית ספר בעזרת אבחון אח"מ או להיעזר בתוצאות אבחון אקלים של המיצ"ב. לאחר בחינת הממצאים יש לבנות תכנית מובנית ומותאמת לשיפור אקלים ומניעת אלימות על פי הנחיות פרק א' בחוזר מנכ"ל תש"ע 1(א): "קידום אקלים בטוח והתמודדות עם אירועי אלימות במוסדות חינוך"

אני מאמינה כי שיחה עם המנהל, למידה מתוך האירוע והתערבות מערכתית תקדם את תחושת המוגנות שלך, של בנך ושל כל באי בית ספרך.

בברכה,

עינב לוק

לחצו להמשך קריאה
הקטן