משחק
איך אנחנו מרגישים – משחק זיכרון של רגשות לגני ילדים
צוות מטח בשיתוף צוות הקרן לקידום מקצועי ייעוץ: ד"ר עידית ליוש

משחק קלפים המיועד לגיל הרך ומאפשר היכרות עם רגשות וביטוי עצמי.

מטרות

1 . היכרות עם רגשות בסיסיים ושיום הרגשות.
2 . חלוקת הרגשות לרגשות חיוביים ושליליים.
3 . שיתוף במצבים המעוררים רגשות שונים.
4 . עידוד ביטוי עצמי של רגשות ושיח על רגשות בקבוצה.

הנחיות

מהלך המשחק (כולל שאלות מנחות):
1 .מניחים על השולחן 9 קלפי רגשות (מצורף קובץ הכולל את הקלפים). כל קלף מביע רגש אחר. (את "בני הזוג" של אותם קלפים שומרים בצד
בשלב זה.)
2 .המשתתפים ממיינים את הקלפים שעל השולחן לשתי קבוצות של רגשות: רגשות שנעים/כיף להרגיש (חיוביים), ורגשות לא
נעימים (שליליים).
3 .הגננת בוחרת את אחד הקלפים ומקריאה את שם הרגש. אפשר לבקש מהילדים לנסות ולנחש את מילת הרגש במקום שהגננת תאמר אותה. המשתתפים מראים איפה הם מרגישים את הרגש הזה בגוף ואיך הרגש נראה (הילדים יכולים להשתמש בגופם, להשמיע קול או "לעשות פרצופים" כדי להציג איך הרגש נראה, או לתאר במילים). אפשר לחזור ולעשות זאת עם שאר הקלפים לפני שמתחילים לשחק לפי תור, או תוך כדי המשחק.
4 .הגננת מוסיפה לערימה את שאר הקלפים, "מערבבת" אותם ופורשת אותם על השולחן כשהם מוסתרים.
5 .הגננת קובעת את צורת התור, והמשתתפים מתחילים לשחק ב"משחק הזיכרון"; כל משתתף בתורו הופך שני קלפים ומנסה לגלות זוג תואם (זהה).
6 .כאשר משתתף מצליח לגלות זוג תואם הוא לוקח אותו אליו. הגננת פונה אל ילד או ילדה שמצאו זוג תואם ושואלת באיזה רגש מדובר – האם זה רגש שנעים להרגיש או לא נעים להרגיש (כלומר, חיובי או שלילי), ומבקשת שיספרו מתי בפעם האחרונה הם הרגישו רגש זה. אם הילדים מתקשים להבין או לשתף, הגננת יכולה להתחיל ולתת דוגמה בעצמה.
7 .לאחר שהילד או הילדה שגילו זוג תואם מספרים מתי הם חשו כך, אפשר לשאול גם את הילדים האחרים האם הם מרגישים את אותו הרגש במצב דומה, או מתי הם מרגישים את אותו הרגש.

לחצו להמשך קריאה
הקטן