שאלה ותשובה
איך להתמודד עם ילד שאומר אני רוצה למות אבל לא מתכוון לכך

חלי ברק-שטיין, פסיכולוגית חינוכית, משיבה על שאלת אם בנושא התמודדות עם ביתה שאומרת שהיא רוצה למות אבל לא מתכוונת לכך.

חלי ברק שטיין פסיכולוגית חינוכית מומחית. מטפלת ומייעצת לילדים, הורים ומשפחות, מלווה מנהלים ואנשי חינוך. מעבירה הרצאות וסדנאות להורים ואנשי חינוך במסגרות שונות.
שאלה

שאלתי היא לחלי ברק שטיין. יש לי ילדה בת 10 שעוברת משבר רציני.
מהיום שילדתי את הבן הקטן נאלצתי להעביר אותה בית ספר וזאת מאחר שאני ואביה גרושים עברנו המון פרדות וחזרות. כיום אנו פרודים כבר שנתיים ונאלצנו לעבור לבית הורי עד שהסתדרתי.
לינוי התחילה את לימודיה בבית ספר חדש. כיום לינוי עוברת שוב משבר רציני יותר פעם אחת לאחר ריב עם ילדה מהכיתה. היא עמדה על אדן החלון ואמרה שהיא רוצה למות. לאחר פנייה למרכז בתרצו לאחר שבועים לינוי שוב פעם חזרה על האמרה כי ברצונה למות. נאלצנו לפנות שוב למרכז בתרצו ואז לאחר שלינוי התחילה להשתולל אמרו לי שהם מתכוונים לאשפז אותה.
לאחר שסירבתי ולקחתי עליה אחריות כאימה כי לדעתי לינוי זקוקה יותר לחיבה ותשומת לב על מנת שיבינו מה עובר עליה. לאחר כמה ימים חזרנו אל הפסיכיאטרית במקום והיא אמרה שלינוי יכולה לחזור לבית הספר באופן עצמאי אבל יש להגיע אחרי חודש אליהם.
שאלתי היא מה עלי לעשות כיום בתור אימא. האם יש דרך שתוכלו לעזור לי להתמודד עם המשבר הזה?
ס. מחולון

נשאל בתאריך 22.2.2010

תשובה

אמא יקרה,
את בהחלט עוברת תקופה קשה עם בתך. אני יכולה לשער כמה את דואגת לה ואולי גם מרגישה אשמה על הקשיים שהיא עוברת בגלל המצב המשפחתי שלכם.
לדעתי, את צריכה לשתף פעולה עם הפסיכיאטרית, ולפעול לפי המלצותיה. ילדתך אכן זקוקה לתשומת לב, להקשבה להבנה ולתמיכה, ואת זה תתני לה כמה שיותר. אבל בנוסף, היא צריכה השגחה מקצועית.
איומי התאבדות אינם דבר שלוקחים בקלות, בודאי לא בגיל ההתבגרות, ועדיף להיות זהירים יותר מידי מאשר זהירים פחות מידי ושיקרה אסון. יתכן והיא לא צריכה אשפוז, אבל אני הייתי ממליצה מאוד שהיא תלך לטיפול אצל פסיכולוג מוסמך, שיהיו לה שיחות איתה. כך היא תוכל ללמוד להרגיש טוב יותר עם עצמה, ובנוסף- הפסיכולוג יהיה במעקב אחרי מידת הסיכון של מצבה הנפשי. כל זאת במעקב של פסיכיאטר.
אפילו שלא קל לך עם הרעיון, אני באמת חושבת שזה הכיוון. בהצלחה, ואני מאחלת לך ולמשפחה ימים קלים ושלווים יותר

בברכה
חלי ברק שטיין
פסיכולוגית חינוכית מומחית, ומנחת קבוצות
heliba@inter.net.il
www.hebpsy.net/barak

לחצו להמשך קריאה
הקטן