וידאו
איך מודדים רגשות? פעילות מלווה לפרק בסדרה דן ומוזלי
שיר דרור בשיתוף צוות החינוך החברתי במטח והקרן לקידום מקצועי

בפעילות יבינו התלמידים שאי אפשר למדוד רגשות, וכדי לדעת מה מרגיש האחר חשוב לברר איתו.

רקע

דן מחליט שאמא אוהבת את אחותו רוני יותר ממנו. הוא ספר כמה פעמים אמא אמרה לה שהיא אוהבת אותה וכמה חיבוקים היא קיבלה לעומתו.  בקונפיטורה יש סרגל שנקרא "מד הכמה-כמה" ואפשר למדוד איתו רגשות: כמה אוהבים, כמה כועסים, כמה סקרנים ועוד. יום אחד הוא נקרע והם נותרים אובדי עצות. דן מגלה להם שאפשר לבטא רגשות גם דרך דימויים ותיאורים.

מטרות

1. העלאת מודעות התלמידים לכך שהנטייה להשוות מה מרגישים אלינו לעומת אחרים היא נטייה אנושית וטבעית.
2. התלמידים יבינו שאי אפשר למדוד רגשות.
3. התלמידים יבינו שכדי שהאחר יֵדע מה הם מרגישים, עליהם לבטא את רגשותיהם באופן מילולי.
4. התלמידים יבינו שביטוי רגשות משפר את התקשורת בין אנשים.

הנחיות

הסבירו לתלמידים כי הפעילות היום תהיה על חשיבות הבעת רגשות.

שאלו את התלמידים:

  1. האם קרה שהרגשתם שמישהו שחשוב לכם אוהב יותר מישהו אחר?
  2. מה קרה שגרם לכם להרגיש ככה? מה עשיתם?

הקרינו בפני התלמידים את הפרק "מדד הכמה-כמה" (14:28)

שאלו את התלמידים:
1. למה דן-דן כועס על אימא? (למורה: כי הוא חושב שהיא אוהבת את אחותו יותר ממנו. הוא ספר כמה חיבוקים ונשיקות היא נתנה לו וכמה היא נתנה לרוני במהלך יומיים והיא נתנה לרוני יותר).
2. אימא אומרת לדן דן: "לספור חיבוקים ונשיקות זה לא אומר כלום". למה היא מתכוונת ומה אתם חושבים על כך?
3. מה זה מד הכמה-כמה בקונפיטורה? (למורה: מכשיר שמודד את עוצמת כל הרגשות).
4. האם יש משהו שדומה למד הכמה-כמה בעולם האמתי? (למורה: לא, אין מכשיר כזה וגם כל אדם מרגיש עוצמת רגש שונה במצבים שונים).
5. מה הדבר שגורם לכם לכעוס הכי הרבה? תנו דוגמאות. (למורה: אספו 3-2 דוגמאות, למשל: כשחבר שלי לא רוצה לשחק איתי; כשאימא לא קונה לי את הממתק שביקשתי; כשאחי הגדול מבטיח ולא מקיים וכו').
כעת שאלו תלמיד שנתן דוגמה אחת, האם דוגמה אחרת שניתנה בכיתה גורמת לו לכעוס הכי הרבה. למשל, אם רני אמר שכשאחיו נוגע לו בדוקים זה הכי מכעיס אותו ורונית אמרה שכשחברה לא משחקת איתה זה הכי מכעיס אותה, ניתן לשאול את רונית: "אז אם אחיך או אחותך היו נוגעים לך בדוקים או במשחק אחר, כמה זה היה גורם לך לכעוס?", סביר להניח שתגיד שפחות. אפשר לבקש מהם לדרג מ-1 עד 10 (1 – לא מכעיס בכלל, 10 – הכי מכעיס) עד כמה כל אירוע מכעיס אותם.
6. אז אנחנו רואים שלא כל דבר מכעיס כל אחד. יש ילדים שיכעסו מאוד על דבר אחד, ויכעסו מעט או לא יכעסו בכלל על דבר אחר. אז איך אפשר לדעת כמה דבר מכעיס מישהו? (למורה: רק אם יבטא במילים מה זה עושה לו נוכל לדעת, כי התחושה היא אישית ומשתנה מאדם לאדם).
7. איך אתם מגיבים כשאתם כועסים? האם אתם צועקים/ משתתקים/ מתרחקים? או אולי מגיבים אחרת? איך? (למורה: כשיהיו בכיתה לפחות 2 דוגמאות של תגובה ניתן לומר: אז אנחנו רואים שכשרונית כועסת היא צועקת, אבל כשרוני כועס הוא פשוט הולך).
8. אם כך, האם אנחנו יכולים לדעת רק לפי ההתנהגות של מישהו אחר מה הוא מרגיש? (למורה: לא, לאנשים שונים דרכים שונות להגיב על אותו מצב).
9. אז איך נדע מה החברים מרגישים? (למורה: רק אם יסבירו במילים, רק אם נשאל את האחר "מה אתה מרגיש?").
10. אילו רגשות נוספים אתם מכירים? האם יש רגש שניתן למדוד? (למורה: אין אפשרות למדוד שום רגש מבחוץ, רק האדם יכול להגיד באיזו מידה הוא חש רגש מסוים).

לסיכום, שאלו את התלמידים – אילו דברים חדשים למדתם בפעילות היום?

לחצו להמשך קריאה
הקטן