פעילות מתוקשבת
אלוף הכדורסל
דינה ציונית, שלמה זיס, עינת שמחי, שיר דרור- מטח בשיתוף צוות הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת בנושא קבלת השונה באמצעות הסרט "אלוף הכדורסל" המתאר תלמיד לקוי למידה.

על הסרט

הסרט עוסק בעילאי, ילד לקוי למידה המתקשה למלא את המטלות בכיתה. עילאי אמנם מתקשה בלימודים
וחווה תסכולים, אך הוא מצטיין בכדורסל…
בסרט זה נלמד שישנם הבדלים בין בני אדם, שלכל אחד יש עוצמות ונקודות חוזק ושעלינו לכבד את כולם
ולהעניק להם הרגשה שהם מיוחדים בזכות מה שהם. נבין כיצד עילאי, ילד לקוי למידה, מרגיש נוכח
התנהגות מזלזלת מצד חבריו לכיתה.

רקע

הפעילות עוסקת בנושא קבלת השונה באמצעות הסרט "אלוף הכדורסל" שמציג תלמיד בעל לקות למידה שמצטיין בכדורסל.

הפעילות מיועדת לכיתות ד-ו.

משך הפעילות הבסיסית: 60 דקות.

אפשר להעמיק בנושא בעזרת הפעילות המומלצת בסוף, ולהרחיב את הפעילות לשיעורים נוספים.

מטרות

1. התלמידים ילמדו שיש הבדלים בין בני אדם ושלכל אחד יש נקודות חוזקה ונקודות חולשה.

2. התלמידים ילמדו שעליהם לכבד את כולם ולהעניק להם הרגשה שהם מיוחדים בזכות מה שהם.

3. התלמידים יבינו כיצד עילאי, ילד לקוי למידה, מרגיש נוכח התנהגות מזלזלת מצד חבריו לכיתה.

הנחיות

לפני הפעילות

אמרו לתלמידים כי היום תעסקו בנושא קבלת השונה ובלקויות למידה.
הסבירו לתלמידים שלקות למידה היא שם כולל לבעיות שונות הקשורות לתפקוד של המוח, אך אין זה אומר שהילדים פגועים במוחם. יש לקויות למידה שונות, ואלה העיקריות והנפוצות שבהן:
דיסלקציה – קושי בקריאה; דיסגרפיה – קושי במוטוריקה ובכתיבה; דיסקלקוליה – קושי בחשבון.
הסבירו לתלמידים כי אין שום קשר בין רמת האינטליגנציה של הילד ובין היותו לקוי למידה. לדוגמה, האינטליגנציה של הילד תבוא לידי ביטוי בתחומי חיים שונים גם אם הוא מתקשה לקרוא.

במהלך הפעילות

עמוד 1 – עילאי
התלמידים יקראו במה עוסקת הפעילות.

עמוד 2 – מה משותף לכל המפורסמים?
התלמידים ימתחו קו בין הדמות לתמונה הנכונה, ולאחר מכן יענו על שאלת רב ברירה.
שאלו את התלמידים אם הם מכירים את הדמויות המוצגות בתמונות. אם אינם מכירים, ספרו להם על הדמויות:
שר – זמרת בינלאומית ידועה בעולם
ביל גייטס – גאון מחשבים, בעל חברת מייקרוסופט
אלברט איינשטיין – מגדולי הפיזיקאים בהיסטוריה
לאונרדו דה וינצ'י: צייר, ממציא, פסל
מג'יק ג'ונסון – מגדולי שחקני הכדורסל ב-N.B.A
שאלו: האם ידעתם מה משותף לכולם? מה דעתכם על כך?

עמוד 3 – מהי לקות למידה?
התלמידים יקראו את ההגדרה הכתובה בעמוד. בקשו מכמה ילדים להסביר מה הבינו מתוך הגדרה זאת והאם הם מכירים ילדים לקויי למידה. בקשו לא לציין שמות.
מומלץ לקרוא יחד במליאה ולוודא שהתלמידים מבינים את ההגדרה. חשוב לאפשר מקום לשאלות. שימו לב לכך שכנראה יש תלמידים בעלי לקות למידה היושבים בכיתה. בתיאום מראש עם אחד התלמידים האלה, אפשר לפנות אליו ולבקש ממנו לספר על לקות הלמידה שלו. בכל מקרה, אין להזכיר שמות של תלמידים ולא לאפשר שיחה על תלמידים המוכרים כבעלי לקות למידה בכיתה ללא הסכמתם.

עמוד 4 – סרט
התלמידים יצפו בסרט על עילאי, תלמיד לקוי למידה. לאחר מכן יענו התלמידים על שאלה: מה מעיד על כך שעילאי נמצא במצוקה?
בקשו מהם לשתף ברגשות שעלו בהם לנוכח מצוקתו של עילאי.

עמוד 5 – נקודות חוזקה – נקודות חולשה
התלמידים ישחקו במשחק מיון שבו יצטרכו להחליט מהן נקודות החוזק ומהן נקודות החולשה של עילאי.
שאלו כמה מהתלמידים המוכנים להיחשף על נקודת חוזק אחת שלהם ועל נקודת חולשה.

עמוד 6 – מכתב לעיתון
התלמידים יכתבו מכתב לעיתון בשמו של עילאי ובו יפרטו את קשייו והתמודדויותיו בבית הספר. אפשר לבקש מכמה מהתלמידים להקריא את המכתבים שכתבו. כפעילות המשך מומלץ שהתלמידים יחליפו ביניהם מכתבים ויכתבו מכתב תגובה לעילאי.

לאחר הפעילות

אמרו לתלמידים שסיימתם את הפעילות בנושא.
שאלו את התלמידים:

האם למדתם משהו חדש במהלך הפעילות? מהו?

תוכן

 

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן