שאלה ותשובה
אלימות פיזית מורה מול מורה

שאלה בנושא יחסי צוות בית ספר.

פרופסור אליעזר יריב פסיכולוג חינוכי, מרצה ומנחה סדנאות לבתי-ספר, מרצה אורח באוניברסיטאות, במכללות ובמכון מופ"ת.
שאלה

שלום רב,
בימים אלו אני עוברת משבר נפשי בגלל האוירה בבית ספר. אני מלמדת בו כבר 5 שנים, נותנת מכל הלב. לפני כמה ימים אחת המורות התחילה לצעוק עליי ולקלל אותי ולהגיד שבאתי מהרחוב ושעדיף שאשתוק או שתתחיל להגיד עוד דברים אחרים וזה מול כל המורים תלמידים וכמה הורים. המנהל ניסה להשתיק אותה וזה לא עזר עד שהתעצבן. וזה לא המקרה הראשון שלה. מאוד נעלבתי ובכיתי והאמת היא שאני מלמדת לא במגזר שלי ואני יודעת שזה יעבור כך. רק תייעצו לי מה לעשות אני לא יכולה להעביר את זה כך כי היא דיברה על הכבוד שלי ואצלנו במגזר כבוד הבחורה זה הכל.
סוידאן רובא

נשאל בתאריך 10/05/2010

תשובה

פרופ' אליעזר יריב:

למורה שפגעו בה,
אני מבין ללבך וההרגשה שלך בודאי קשה. תרשי לי (למרות הפגיעה הרגשית) לדון בדברים שלך באופן קר. אבסס את דברי על עבודת הדוקטורט שלי בה בדקתי כיצד מנהלים מטפלים בסוגים כאלה של בעיות.
ובכן, השאלה הראשונה שעליך לשאול היא האם המורה שפגעה בך עושה זאת לכולם, או שרק את היית קרבן. אם זה הסגנון שלה וכולם סובלים ממנו, אל תקבלי זאת באופן כה קשה. אבל אם דבריה היו מכוונים רק אליך, יתכן שאותה מורה היא 'שליחה' של אחרים שחשים כמוה והיא שימשה להם פה. אם כך הדבר יתכן שעליך לבדוק את משמעות דבריה. יתכן שיש בהם אמת (חלקית או מלאה) ואז עליך לפעול לשיפור הבעיות שנחשפו. ועוד, עליך להתבונן גם בתגובת המנהל. האם הוא מתיר לאותה מורה להשתלח גם במורים אחרים או שהוא מגיב על מקרים כאלה בתקיפות. האם הוא טרח די הצורך להגן עליך?
את בודאי מבינה שאם מעשיו היו מהפה ולחוץ והוא לא ממש 'חרף את נפשו' כדי לתמוך ולהגן עליך, יתכן שגם הוא חושב עליך דברים לא מחמיאים. קשה לדעת. העצה המעשית שלי – להסתדרות המורים יש שירותי יעוץ טלפונים ופרטניים. אל תהססי להיעזר בהם.

בהצלחה,
פרופ' אליעזר יריב

לחצו להמשך קריאה
הקטן