רקע
מתוך מחקרים בנושא צריכת אלכוהול בקרב קטינים עולה כי שיעור צריכת האלכוהול בקרב בני נוער בישראל נע בין 60%-50%.
כמו כן, נמצא כי בישראל יש מגמה של ירידה בגיל שבו מתחילים לשתות – 19% מכלל הבנים ו-8% מכלל הבנות בגיל 11 (כיתה ו) דיווחו כי הם שותים משקאות אלכוהוליים לפחות פעם בשבוע. בשנים האחרונות חל גם גידול בקרב בני נוער בצריכת אלכוהול מופרזת – הנמדדת בשיעורי ההשתכרות ו"שתיית בולמוס" (שתייה של חמש מנות משקה או יותר בתוך שעות אחדות). אף שלא נמצאה עד היום תיאוריה מדעית מובהקת המוכיחה קיומו של קשר בין שתיית אלכוהול ובין אלימות, מחקרים רבים מצביעים על קשר כזה.
(מתוך- https://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m02326.pdf)
למערכת החינוך יש תפקיד חשוב במניעת שימוש באלכוהול על ידי העלאת המודעות להשלכות של שימוש באלכוהול, למניעים לשתיית אלכוהול ועוד.
אחד הנושאים הקשורים קשר הדוק לשתיית אלכוהול הוא נושא הלחץ החברתי. הלחץ החברתי בקרב בני נוער הוא אחד הגורמים העיקריים להתחלת השימוש באלכוהול, בעיקר מכיוון שבגיל ההתבגרות יש משמעות רבה להשתייכות לקבוצה חברתית. קיים קושי רב בקרב בני נוער לסרב לשתיית אלכוהול כי הם מסתכנים בנידוי או בהרחקה מקבוצת החברים. נוסף לכך, בני נוער מקבלים חופש רב יותר מהוריהם ועל כן הם יכולים להתנסות בשימוש באלכוהול בצורה חופשית יותר (יכולים לצאת לבלות עד שעות מאוחרות יותר, לישון אצל חברים וכו'..). כאשר נער/ה בוחרים שלא לשתות הם למעשה משמשים מראָה לשאר הנערים/נערות, שמשקפת את המסר הבא: "אני חזק, לא נכנע ללחץ", "אתם חלשים". מסר כזה מערער את הקבוצה. היות ובגיל ההתבגרות ישנו דגש רב על בניית הזהות האישית והקבוצתית, ערעור כזה מתקבל כאיום, ונערים ונערות שבוחרים לא לשתות "כמו כולם" עלולים לספוג פגיעה חברתית קשה.
זאת ועוד, יש לשים לב כי קיים לחץ חברתי אקטיבי ופסיבי. לחץ אקטיבי הוא ישיר – "יורדים" על הילד שלא שותה, אומרים לו ללכת. לחץ פסיבי הוא נפוץ יותר – למשל כל הילדים מדברים רק על השתייה ומי שלא שותה מרגיש מחוץ לעניינים, או שכולם צוחקים ממשהו לא ברור בהשפעת האלכוהול, ומי שאינו שותה אינו מבין ומרגיש לא שייך, זר.
אחת הבעיות העיקריות בשתיית בני נוער שהיא נעשית בצורה לא אחראית – שתייה מוגזמת, בנסיבות לא בטוחות, בלי לחשוב קדימה על ההשלכות (למשל כולנו רוצים לשתות אז ניסע במונית ולא במכונית פרטית. זוהי חשיבה בוגרת שלעיתים קרובות אינה נצפית בבני נוער).
במסגרת חינוך למניעת שימוש באלכוהול, פיתחנו פעילות אינטראקטיבית הכוללת סרטון שעוסק בנושא האלכוהול. הדגשנו בסרטון שני נושאים רלוונטיים – לחץ חברתי והלשנה.
מטרת הפעילות היא להעלות נושאים לדיון בקרב התלמידים ברמה הפרטנית. לאחר מכן מומלץ להמשיך את הדיון ברמה הכיתתית.
פעילויות מומלצות להעברה בכיתה:
חברים ולא שותים
אלכוהול- אל תאבד את עצמך