פעילות מתוקשבת
אלכוהול – מקבלים החלטות, משנים תוצאות
עינת שמחי, צוות חינוך חברתי וכישורי חיים, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים

אחד הנושאים הקשורים קשר הדוק לשתיית אלכוהול הוא נושא הלחץ החברתי. הלחץ החברתי בקרב בני נוער הוא אחד הגורמים העיקריים להתחלת השימוש באלכוהול, בעיקר מכיוון שבגיל ההתבגרות יש משמעות רבה להשתייכות לקבוצה חברתית.

רקע

מתוך מחקרים בנושא צריכת אלכוהול בקרב קטינים עולה כי שיעור צריכת האלכוהול בקרב בני נוער בישראל נע בין 60%-50%.
כמו כן, נמצא כי בישראל יש מגמה של ירידה בגיל שבו מתחילים לשתות – 19% מכלל הבנים ו-8% מכלל הבנות בגיל 11 (כיתה ו) דיווחו כי הם שותים משקאות אלכוהוליים לפחות פעם בשבוע. בשנים האחרונות חל גם גידול בקרב בני נוער בצריכת אלכוהול מופרזת – הנמדדת בשיעורי ההשתכרות ו"שתיית בולמוס" (שתייה של חמש מנות משקה או יותר בתוך שעות אחדות). אף שלא נמצאה עד היום תיאוריה מדעית מובהקת המוכיחה קיומו של קשר בין שתיית אלכוהול ובין אלימות, מחקרים רבים מצביעים על קשר כזה.
(מתוך- https://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m02326.pdf)
למערכת החינוך יש תפקיד חשוב במניעת שימוש באלכוהול על ידי העלאת המודעות להשלכות של שימוש באלכוהול, למניעים לשתיית אלכוהול ועוד.
אחד הנושאים הקשורים קשר הדוק לשתיית אלכוהול הוא נושא הלחץ החברתי. הלחץ החברתי בקרב בני נוער הוא אחד הגורמים העיקריים להתחלת השימוש באלכוהול, בעיקר מכיוון שבגיל ההתבגרות יש משמעות רבה להשתייכות לקבוצה חברתית. קיים קושי רב בקרב בני נוער לסרב לשתיית אלכוהול כי הם מסתכנים בנידוי או בהרחקה מקבוצת החברים. נוסף לכך, בני נוער מקבלים חופש רב יותר מהוריהם ועל כן הם יכולים להתנסות בשימוש באלכוהול בצורה חופשית יותר (יכולים לצאת לבלות עד שעות מאוחרות יותר, לישון אצל חברים וכו'..). כאשר נער/ה בוחרים שלא לשתות הם למעשה משמשים מראָה לשאר הנערים/נערות, שמשקפת את המסר הבא: "אני חזק, לא נכנע ללחץ", "אתם חלשים". מסר כזה מערער את הקבוצה. היות ובגיל ההתבגרות ישנו דגש רב על בניית הזהות האישית והקבוצתית, ערעור כזה מתקבל כאיום, ונערים ונערות שבוחרים לא לשתות "כמו כולם" עלולים לספוג פגיעה חברתית קשה.
זאת ועוד, יש לשים לב כי קיים לחץ חברתי אקטיבי ופסיבי. לחץ אקטיבי הוא ישיר – "יורדים" על הילד שלא שותה, אומרים לו ללכת. לחץ פסיבי הוא נפוץ יותר – למשל כל הילדים מדברים רק על השתייה ומי שלא שותה מרגיש מחוץ לעניינים, או שכולם צוחקים ממשהו לא ברור בהשפעת האלכוהול, ומי שאינו שותה אינו מבין ומרגיש לא שייך, זר.
אחת הבעיות העיקריות בשתיית בני נוער שהיא נעשית בצורה לא אחראית – שתייה מוגזמת, בנסיבות לא בטוחות, בלי לחשוב קדימה על ההשלכות (למשל כולנו רוצים לשתות אז ניסע במונית ולא במכונית פרטית. זוהי חשיבה בוגרת שלעיתים קרובות אינה נצפית בבני נוער).
במסגרת חינוך למניעת שימוש באלכוהול, פיתחנו פעילות אינטראקטיבית הכוללת סרטון שעוסק בנושא האלכוהול. הדגשנו בסרטון שני נושאים רלוונטיים – לחץ חברתי והלשנה.
מטרת הפעילות היא להעלות נושאים לדיון בקרב התלמידים ברמה הפרטנית. לאחר מכן מומלץ להמשיך את הדיון ברמה הכיתתית.
פעילויות מומלצות להעברה בכיתה:
חברים ולא שותים
אלכוהול- אל תאבד את עצמך

מטרות

1. התלמידים יכירו את ההשפעות של צריכת אלכוהול.
2. התלמידים ידונו במצבים שבהם יש לחץ חברתי לשתות אלכוהול.
3. התלמידים ידונו בנושא ההלשנה במקרה של סיכון עצמי בעת שימוש באלכוהול.

הנחיות

לפני הפעילות
טיפים להעברת הפעילות וניהול שיחה על אלכוהול עם התלמידים:
1. נסו לנהל את השיחה עם התלמידים "בגובה עיניים"- כלומר, לתת ערך לדברים שהם אומרים ולא לבוא לדיון מתוך אמונה שאתם יודעים משהו שהם לא.
2. הקשיבו לתלמידים ותראו אם יש משהו חדש שאתם יכולים ללמוד מהם בנוגע למניעים שלהם ולתובנות שלהם.
3. הגיעו לדיון מוכנים. הכירו את העובדות בנוגע לאלכוהול (מצורף שאלון ידע, מומלץ למלא אותו לפני השיעור).
4. היו כנים עם התלמידים אך ממקום מרוחק, לא מהמקום שבו הם נמצאים. לדוגמה, ניתן לומר "גם אני אוהבת לשתות אלכוהול אבל אני שותה במידה ובנסיבות מסוימות, ולא כדי לשנות את מצב התודעה שלי, למשל בארוחת שישי עם בני המשפחה שלי או במסעדה באירוע חברתי."
5. נסו להיות לא שיפוטיים.

הפעילות:

עמוד 1: מה אתם יודעים על אלכוהול?

התלמידים יענו על שאלון בנושא אלכוהול ויבחנו את רמת הידע שלהם.
לפניכם השאלות והתשובות.

שאלות נכון/לא נכון עם סימון. עבור כל שאלה יש משוב.

1. סמים הם בעיה גדולה יותר מאלכוהול.
משוב: לא נכון. אלכוהול הוא סם לכל דבר. אלכוהול וטבק הורגים למעלה מפי 50 אנשים ממספר האנשים שמתו מקוקאין, הרואין, וכל סם לא חוקי אחר. 10 מיליון אמריקאים מכורים לאלכוהול.
2. אלכוהול משפיע בצורה שונה על כל אחד.
משוב: נכון. השפעת האלכוהול תלויה בכמות האלכוהול בדם ובמהירות הפירוק שלו בכבד, אבל לא רק! השפעת האלכוהול תלויה בניסיונות העבר, במשקל הגוף, במגדר, במבנה הגוף ובתהליכים מטבוליים המשפיעים על מהירות הפירוק. נוסף לכך, לא ניתן להתעלם מהשפעות חיצוניות, כגון המקום שבו אתם שותים, הציפיות שלכם מהאלכוהול, נוכחות של אנשים נוספים שמביטים בכם במבוכה או שותים יחד אתכם.
3. אלכוהוליזם זו מחלה שלא ניתן להירפא ממנה.
משוב: נכון. לא קיימת תרופה שתגרום לאלכוהוליסט להפסיק לשתות או להפסיק להרגיש דחפי שתייה. עם זאת, ניתן למנוע את המשך התפתחות המחלה באמצעות הפסקת שתיית משקאות אלכוהוליים. ישנם מכורים שכבר שנים רבות אינם שותים. כל אחד מהם יודע שאף שהפסיק לשתות לאורך תקופה ארוכה והוא מצליח לתפקד במעגלי החיים השונים, עליו להימנע משתיית אלכוהול, הכוללת גם שתייה חברתית.
4. אלכוהול נותן לנו אנרגיה ומשפר את יכולת הריכוז שלנו.
משוב: לא! אלכוהול הוא חומר מדכא. הוא מאט את יכולתנו לחשוב, לדבר, לזוז ולעשות פעילויות חיוניות נוספות.

5. אנשים ששותים באופן קבוע מפסיקים להרגיש חלק מהתופעות הנעימות ששתיית
משקה אלכוהולי גורמת.
משוב: נכון. מדובר בסבילות. במצב זה אנשים ששותים באופן קבוע מפסיקים להרגיש חלק מהתופעות הנעימות שמשקה אלכוהולי גורם, כגון תחושת שמחה ושחרור, ומרגישים ביתר שאת תחושות לא נעימות שהאלכוהול גורם, כגון עייפות, סחרחורת, כבדות ועוד…

עמוד 2: אל תאבד את זה
התלמידים יצפו בסרטון ויענו על השאלות.
תוכלו לשאול אותם איך הרגישו לאחר הצפייה בסרטון.
התלמידים יבחרו דמות אחת שמופיעה בסרטון ויכתבו לה מה היו עושים במקומה. בקשו מהם לשתף את הכיתה בתשובותיהם.

עמוד 3: הלשנה וחברות בצל האלכוהול
התלמידים יקראו את הסיפור ויענו על השאלות.
בקשו מהם לשתף את הכיתה בתשובותיהם.

סוף לסיפור
על המסך מופיעים שני כפתורים (אפשרות 1 ואפשרות 2) שהתלמידים יכולים ללחוץ עליהם. לחיצה על כל אחת מהאפשרויות מביאה לסוף אחר של הסיפור. עם זאת, בכל אחת מהאפשרויות מופיעות שאלות זהות.
שאלו מי בחר באפשרות 1. בקשו מהם להסביר מדוע מירית התנהגה כך, לדעתם.
האם הם היו נוהגים כמו מירית או בצורה אחרת?
שאלו מי בחר באפשרות 2. בקשו מהם להסביר מדוע מירית התנהגה כך, לדעתם.
האם הם היו נוהגים כמו מירית או בצורה אחרת?

עמוד 4: מה דעתכם?
לסיכום הדיון בכיתה, בדקו אם התלמידים שינו את דעתם לאחר השיחה.
התלמידים יענו על סקר ובו יצביעו מה לדעתם הייתה מירית צריכה לעשות.
שאלו את התלמידים את השאלות שלהלן:
האם, לדעתכם, תופעת האלכוהוליזם קיימת בבית הספר שלנו?
האם קרה לכם פעם שהשתכרתם והצטערתם על כך לאחר מכן? האם הייתם עדים פעם לאירוע שבו חברים שלכם השתכרו והצטערו על כך לאחר מכן? ספרו על המקרה, אך אל תציינו את שמות המעורבים בו.
מה, לדעתכם, אפשר לעשות כדי למנוע מקרים כאלה?
האם למדתם משהו חדש על עצמכם במהלך הפעילות?

לחצו להמשך קריאה
הקטן