הנחיות
לפני הפעילות
אמרו לתלמידים שהיום תעסקו בנושא האמפתיה כלפי האחר.
שאלו את התלמידים:
א. מה זו אמפתיה לדעתכם?
ב. מדוע אמפתיה חשובה?
ג. נסו להיזכר במצב שבו מישהו גילה אמפתיה כלפיכם. במה זה התבטא? מה חשבתם באותו רגע? מה הרגשתם?
ד. כעת נסו להיזכר במצב שבו גיליתם אמפתיה כלפי מישהו אחר.
ה. תארו את האירוע.
ו. איך הצלחתם לגלות אמפתיה? מה עשיתם לשם כך? (למורה: למשל, מה שאלתם את עצמכם או את האחר? האם נזכרתם באירוע דומה שאתם חוויתם?)
ז. איך הגיב האדם שכלפיו גיליתם אמפתיה? מדוע הוא הגיב כך לדעתכם?
ח. איך זה השפיע על האווירה ביניכם?
הפעילות – חלקו את הכיתה לזוגות ובקשו מהם לבצע את הפעילות באופן עצמאי
עמוד 1: פתיח
התלמידים יקראו את ההגדרה לאמפתיה.
עמוד 2: סרטון חלק ראשון
התלמידים יצפו בסרטון המציג עימות ללא מילים בין תלמידים, יתארו את המריבה שבה צפו, וינסו לדמות לעצמם ולכתוב מה אמרו התלמידים זה לזה.
עמוד 3: סרטון חלק שני
התלמידים יצפו בחלקו השני של הסרטון, המציג עימות פיזי בין שני תלמידים ותלמיד שלישי המתבונן מהצד.
התלמידים יסמנו אילו רגשות חווה לדעתם התלמיד המתבונן מהצד בחברו הרב עם תלמיד אחר, ויגדירו כיצד הם מבינים שהוא חש אמפתיה כלפי התלמיד שאתו חברו מתעמת.
לאחר מכן יסיקו התלמידים ויבחרו מתוך רשימה את ההתנהגויות שבעזרתן ניתן לעודד אמפתיה.
עמוד 4: סרטון חלק שלישי
התלמידים יצפו בחלקו השלישי של הסרטון, המבטא פעולה אקטיבית של התלמיד הצופה במריבה. בחלק זה התלמיד הצופה מהצד בוחר להקשיב לקול הפנימי האמפתי שבתוכו. בעזרת ביטויי הנפשה בסרטון ניתן להבין את ההשפעה החיובית שיש לאמפתיה על האינטראקציה בין השניים.
לאחר הצפייה יתבקשו התלמידים להסביר במילים למה הכוונה במשפט המופיע בסרטון: "אל תתעלם מהאמפתיה שבך".
בשלב זה ניתן לעצור את הפעילות ולבקש מהתלמידים לשתף במחשבותיהם על המשפט.
בסיום הפעילות
סכמו את הלמידה באמצעות השאלות הבאות:
1. בקשו מכמה נציגים מזוגות התלמידים להציג את תשובתם לשאלה: למה הכוונה במשפט המופיע בסרטון – "אל תתעלם מהאמפתיה שבך"?
2. האם קורה שאנו מרגישים אמפתיה ומתעלמים ממנה? מדוע?
3. מה לדעתכם מפריע לנו או מקשה עלינו לגלות אמפתיה כלפי האחר?
4. מה יכול לעזור לנו לגלות יותר אמפתיה כלפי האחר?
5. בקשו מכמה תלמידים לתאר מצב שבו לא גילו אמפתיה כלפי אדם אחר, אך במצב דומה בעתיד הם חושבים לנהוג אחרת (למורה: זו יכולה להיות גם דוגמה קטנה מאוד ולאו דווקא כלפי חברים. למשל, תלמיד יכול לומר שהוא אף פעם לא מפנה את הכלים משולחן האוכל בבית ומשאיר אותם לאמו כשתחזור מהעבודה. בעקבות הפעילות הוא התחיל לחשוב על אמו, שבעצם חוזרת עייפה מאוד, ובשבילו זה לא מאמץ גדול, אז היום הוא יפנה את הכלים לכיור).
להרחבה
יום המעשים הטובים