פעילות מתוקשבת
אמפתיה
רוני גבריאלי ושלמה זיס - מטח בשיתוף צוות הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת סביב סרטון שהופק על ידי היוצרת אורנה רייטשטיין מהמכון הטכנולוגי בחולון. מטרת הפעילות היא להבין מהי אמפתיה ומהם יתרונותיה, לזהות אילו רגשות מתעוררים בהיעדר אמפתיה ואילו רגשות מתעוררים כשיש אמפתיה לזולת ולעודד שימוש באמפתיה.

רקע

אמפתיה היא היכולת להבין את רגשותיו של אדם אחר ולהזדהות עמו, ויכולת זו היא אחד הגורמים החשובים ביותר במערכות יחסים בין-אישיות.
המושג אמפתיה מכיל היבטים קוגניטיביים, רגשיים ואפיוני תקשורת. המרכיב הקוגניטיבי משמעו היכולת לאמץ את נקודת מבטו של האחר. המרכיב הרגשי מדגיש את ההשתתפות בחוויות הרגשיות של הזולת, והמרכיב התקשורתי מדגיש מסרים לא מילוליים המועברים בתקשורת הבין-אישית.
(על פי עדן-אלמוגי, 2000).
כבר בגיל שלוש-ארבע יכולים ילדים לזהות שמחה או עצב אצל אחרים, ולגלות אמפתיה בהתאם למצב. המגוון והמורכבות של המצבים שבהם הם יכולים לגלות אמפתיה מתרחבים עם התפתחות השפה והיכולות הקוגניטיביות.
למרות חשיבותה הרבה של היכולת האמפתית, היא מצריכה מאמץ ולעתים התחשבות בצורכי האחר על חשבון צרכינו האישיים. לדוגמה, שייכות לקבוצת השווים; דחיית סיפוקים בוויתור על תור לטובת מישהו אחר שממתין; מוכנות להתפשר על דעה אישית.
פעילות זו מסייעת לתלמידים לזהות כיצד אמפתיה משפרת אינטראקציה חברתית ותורמת לאווירה חיובית.

מטרות

  1. התלמידים יבינו מהי אמפתיה ומהם יתרונותיה.
  2. התלמידים יזהו אילו רגשות מתעוררים בהיעדר אמפתיה ואילו רגשות מתעוררים כשיש אמפתיה לזולת.
  3. התלמידים יבינו שאמפתיה היא יכולת בסיסית שקיימת אצל כל אחד מאתנו ובידינו הבחירה אם להיעזר בה או לא.

הנחיות

לפני הפעילות

אמרו לתלמידים שהיום תעסקו בנושא האמפתיה כלפי האחר.

שאלו את התלמידים:

א.      מה זו אמפתיה לדעתכם?

ב.      מדוע אמפתיה חשובה?

ג.       נסו להיזכר במצב שבו מישהו גילה אמפתיה כלפיכם. במה זה התבטא? מה חשבתם באותו רגע? מה הרגשתם?

ד.      כעת נסו להיזכר במצב שבו גיליתם אמפתיה כלפי מישהו אחר.

ה.      תארו את האירוע.

ו.      איך הצלחתם לגלות אמפתיה? מה עשיתם לשם כך? (למורה: למשל, מה שאלתם את עצמכם או את האחר? האם נזכרתם באירוע דומה שאתם חוויתם?)

ז.       איך הגיב האדם שכלפיו גיליתם אמפתיה? מדוע הוא הגיב כך לדעתכם?

ח.      איך זה השפיע על האווירה ביניכם?

הפעילות – חלקו את הכיתה לזוגות ובקשו מהם לבצע את הפעילות באופן עצמאי

עמוד 1: פתיח
התלמידים יקראו את ההגדרה לאמפתיה.

עמוד 2: סרטון חלק ראשון
התלמידים יצפו בסרטון המציג עימות ללא מילים בין תלמידים, יתארו את המריבה שבה צפו, וינסו לדמות לעצמם ולכתוב מה אמרו התלמידים זה לזה.

עמוד 3: סרטון חלק שני
התלמידים יצפו בחלקו השני של הסרטון, המציג עימות פיזי בין שני תלמידים ותלמיד שלישי המתבונן מהצד.
התלמידים יסמנו אילו רגשות חווה לדעתם התלמיד המתבונן מהצד בחברו הרב עם תלמיד אחר, ויגדירו כיצד הם מבינים שהוא חש אמפתיה כלפי התלמיד שאתו חברו מתעמת.
לאחר מכן יסיקו התלמידים ויבחרו מתוך רשימה את ההתנהגויות שבעזרתן ניתן לעודד אמפתיה.

עמוד 4: סרטון חלק שלישי
התלמידים יצפו בחלקו השלישי של הסרטון, המבטא פעולה אקטיבית של התלמיד הצופה במריבה. בחלק זה התלמיד הצופה מהצד בוחר להקשיב לקול הפנימי האמפתי שבתוכו. בעזרת ביטויי הנפשה בסרטון ניתן להבין את ההשפעה החיובית שיש לאמפתיה על האינטראקציה בין השניים.
לאחר הצפייה יתבקשו התלמידים להסביר במילים למה הכוונה במשפט המופיע בסרטון: "אל תתעלם מהאמפתיה שבך".
בשלב זה ניתן לעצור את הפעילות ולבקש מהתלמידים לשתף במחשבותיהם על המשפט.

בסיום הפעילות

סכמו את הלמידה באמצעות השאלות הבאות:
1. בקשו מכמה נציגים מזוגות התלמידים להציג את תשובתם לשאלה: למה הכוונה במשפט המופיע בסרטון – "אל תתעלם מהאמפתיה שבך"?
2. האם קורה שאנו מרגישים אמפתיה ומתעלמים ממנה? מדוע?
3. מה לדעתכם מפריע לנו או מקשה עלינו לגלות אמפתיה כלפי האחר?
4. מה יכול לעזור לנו לגלות יותר אמפתיה כלפי האחר?
5. בקשו מכמה תלמידים לתאר מצב שבו לא גילו אמפתיה כלפי אדם אחר, אך במצב דומה בעתיד הם חושבים לנהוג אחרת (למורה: זו יכולה להיות גם דוגמה קטנה מאוד ולאו דווקא כלפי חברים. למשל, תלמיד יכול לומר שהוא אף פעם לא מפנה את הכלים משולחן האוכל בבית ומשאיר אותם לאמו כשתחזור מהעבודה. בעקבות הפעילות הוא התחיל לחשוב על אמו, שבעצם חוזרת עייפה מאוד, ובשבילו זה לא מאמץ גדול, אז היום הוא יפנה את הכלים לכיור).

להרחבה

יום המעשים הטובים

לחצו להמשך קריאה
הקטן