מאמר
"אני מאמין" ברור – אלימות אסורה בבית הספר "ניצנים" בחדרה
אהובה אלמדו ואורה לסטר

מודל בית ספרי שמטרתו להוריד את מפלס האלימות בבית הספר. ההרשמה לבית הספר גדלה בגלל האקלים החברתי המאוד נעים שיש בו. וניתן לראות בדוחות שמספר הרישומים הולך ויורד עם הזמן.

תוכן

התפיסה החינוכית

בבית הספר 555 תלמידים, 48% מהם מגיעים מהשכונות היותר מבוססות בחדרה ו52% מהשכונות הקשות ביותר בחדרה. בבית הספר הרבה יוצאי אתיופיה וקווקז, ילדים של נשים ממעון סמוך לנשים מוכות וילדים מפנימיית תלפיות שהוצאו בכוח חוק מהבית. כלומר, זהו בית ספר עם אוכלוסייה מגוונת, מאוד קוטבית, המהווה כר לקונפליקטים וסכסוכים, מצד אחד, ואתגר חינוכי בלתי רגיל, מצד שני. בית הספר מתחשב בצרכים המיוחדים של כל אוכלוסייה; הצוות דואג לתת לכל תלמיד מענה ייחוד. לכל ילד יש כמה כתובות לפנות אליהן והמחנך הוא כל אדם בוגר שנמצא בבית הספר. אב הבית, המזכירות והמורים המקצועיים הם קודם כל מחנכים וקיים כל הזמן דיאלוג בין המורה המקצועית למחנכת. בית הספר משתדל גם לתת מענה בנושאים של הסעות, ציוד לבית הספר ועוד.

בית הספר דואג לקידום ההישגים הלימודיים בכל המקצועות, ואכן חמישה ילדים מבית הספר זכו באולימפיאדת המתמטיקה. לצד הלמידה פועל צוות בית הספר לשמירה על האקלים החברתי המיטבי על ידי הפעלת תוכנית "מוגנות".

בשלב ראשון כל התלמידים למדו בכיתות, במשך 8 שיעורים: מהו חוק,מהי אחריות,החוק שנקבע בבית הספר עם פירוט המעשים שהם עבירה על החוק,פרטי מדרג התגובות.

באסיפות ההורים המתקיימות בתחילת השנה הובאו פרטי התוכנית לכלל הורי בית הספר.

על פי תוכנית המוגנות:

זכותו של כל תלמיד לסביבה מוגנת, ללא פגיעה מילולית או פגיעה פיזית.

זכותו של כל איש צוות לסביבה מוגנת מבלי לפחד שיפגע מתלמידים, מאנשי צוות אחרים או מהורים.

זכותו של כל הורה לשלוח את ילדו לבית ספר שיבטיח את מוגנותו.

מחובתם של כל באי ביה'ס לקחת אחריות אישית על מעשיהם:

התלמיד- אחריות על התנהגותו האלימה

המבוגר- אחריות על מוגנות התלמידים.

 

דרכי הפעולה

ערכים ברורים– בית הספר העביר "אני מאמין" ברור: אלימות אסורה בבית הספר.

חוקים– החוק מתייחס להתנהגות אסורה שאין עליה משא ומתן. צוות ביה'ס הוא הקובע את החוקים. החוק שנקבע בבית ספרנו: אסורה הפגיעה באחר וברכוש.

פירוט והבהרה – הובהרו בצורה ברורה ובפרטי פרטים מהן התנהגויות פוגעות.

תגובות להפרת החוקים– נקבע מידרג תגובות, אשר ידוע לכל צוות המורים, התלמידים וההורים.

כתב התחייבות– ההורים והתלמידים חתומים על הסכמה ומחויבות לתוכנית.

מיידיות– התגובה להפרת החוק היא מיידית על ידי רישום דו'ח לתלמיד האלים בפנקס המצוי בידי כל מורה תורנית בביה'ס. בהמשך התייחסות על פי מדרג התגובות.

אחידות– כל צוות ביה'ס פועל ומחויב לתוכנית.

מעקב – כל הזמן מתנהל מעקב על התוכנית באמצעות דו'ח לא מסורבל. הדו'ח מעיד על מצב בית הספר ומסמן תלמידים הזקוקים למענה מיוחד.

דרכי תגובה לתלמיד הנראה נוהג באלימות:

שלב א'

  • פעם ראשונה
  1. התלמיד יקבל מכתב אזהרה.
  2. העתק המכתב יתוייק בתיק מוגנות.
  3. ההורים יחתמו על המכתב.
  4. תתקיים שיחה משמעותית.
  • פעם שניה
  1. התלמיד יקבל מכתב.
  2. העתק יתוייק בתיק מוגנות.
  3. מניעת הפסקה מהתלמיד.
  • פעם שלישית
  1. התלמיד יקבל מכתב.
  2. העתק יתוייק בתיק מוגנות.
  3. מניעת הפסקה מהתלמיד.
  4. תתקיים שיחה משמעותית.
  • פעם רביעית
  1. התלמיד יקבל מכתב.
  2. העתק יתוייק בתיק מוגנות.
  3. מניעת הפסקה מהתלמיד
  4. יעודכן כי בפעם הבאה הוריו יוזמנו לשיחה.
  • פעם חמישית
  1. התלמיד יקבל מכתב – הזמנת הורים.
  2. ההורים יוזמנו לשיחה. במידה וההורים לא יגיעו התלמיד ילמד בכיתה אחרת.

שלב ב' (כתיבת המכתבים זהה לשלב א')

  • פעם ראשונה
  1. מניעת הפסקה.
  • פעם שניה
  1. מניעת הפסקה.
  2. שיחה משמעותית.
  • פעם שלישית
  1. מניעת הפסקה.
  • פעם רביעית:
  1. הזמנת הורים – ישיבה עם אחד ההורים בכיתה.

שלב ג' – כמו בשלב א' ושלב ב'- עד השלב הרביעי

  • פעם רביעית:
  1. השעייה מיום לימודים.

ביום ההשעיה יכין התלמיד עבודה (לפי הנחיית המחנכת).

העבודה תוגש ביום החזרה.

במקרה בו תלמיד לא מופיע לחדר ללא הפסקה יקבל שתי מניעת הפסקה על אותו מקרה.

במידה ועדיין לא יגיע – יוזמנו הוריו לאלתר.

אלימות חמורה מאוד תגרור השעיה מיידית והזמנת הורים – מבלי להתחשב במדרג התגובה.

תוצאות

מפלס האלימות בבית הספר יורד וההרשמה לבית הספר גדלה בגלל האקלים החברתי המאוד נעים שיש בו. ניתן לראות בדוחות שמספר הרישומים הולך ויורד עם הזמן.

איש קשר

מנהלת בית הספר  אהובה אלמדו

04-6331308

לחצו להמשך קריאה
הקטן