מאמר
"בונים גשר" למוגנות
בית ספר ממלכתי קהילתי ע"ש ח.נ. ביאליק, יבנה

בית ספר ממלכתי קהילתי ע"ש ח.נ. ביאליק, יבנה מציג מודל בית ספרי להתמודדות עם אלימות הנקרא "בונים גשר" למוגנות.

תוכן

התפיסה החינוכית

חיינו עמוסים בקונפליקטים שמקשים ומכבידים עלינו. אין בכוונתנו להימנע מקונפליקטים. מטרתנו לחנך לניהול קונפליקטים באופן שיוביל אותנו ליחסים של "WIN WIN" בהם שני צדדים הנמצאים בקונפליקט מגיעים להסכמה ולתחושת רווח.

דרכי פעולה

הקו המנחה את עבודתנו הוא שכל קהילת ביה"ס צריכה להיות מעורבת ושותפה בחשיבה ובעשייה. לתלמידים עצמם יכולת משמעותית להשפיע אם נאפשר להם לפעול ולעשות למען מטרתנו.
א. כל מורות בית הספר עוברות מדי שנה השתלמות מתמשכת ומתפתחת המפתחת את מיטביות המורה ומיטביות ביה"ס. בהשתלמות
נושאים מ"כישורי חיים", מיומנות משא ומתן, ניהול קונפליקטים ו"גישור".

ב. המורות מעבירות שעה קבועה – גישור – במערכת שעות התלמידים. בשעה זו דנים ומתרגלים דרכים שונות בניהול קונפליקט, דיון
בדילמות מוסריות וב"גישור".

ג. בבית הספר קיימת קבוצת תלמידים מגשרים א'-ו' (שלושים ושלושה תלמידים). הקבוצה עברה קורס "גישור" בהנחיית יועצת ביה"ס כבר
בשנת תשס"ב.

ד. מועצת התלמידים יצרה תקנון בי"ס בשיתוף התלמידים, המורים וההורים. כיום קיימת עבודה משותפת של מועצת התלמידים וה"מגשרים"
לשם הפנמת המסרים החינוכיים של הקשבה ושיתוף פעולה בכל בי"ס.

הפצת המסרים נעשית על ידי כניסת המגשרים ונציגי המועצה לכיתות לשם:
* קיום דיונים בכתות בהנחייתם.
* הטלת משימות המחזקות את ערך שיתוף הפעולה.
* הפעלת משחקים כמו "סימני דרך", "חבילה עוברת" ו"טריוויה", שחוברו
ע"י התלמידים ומחדדים את המסרים.
* המחזת הצגות המעלות דילמות וקונפליקטים לשם דיון ערכי בכיתות בסיומן.

ה. את המסרים של שיתוף, הקשבה, הבנה והתחשבות אנו מחזקים גם באמצעות האמנות.
תלמידים מביעים עצמם באומנות פלסטית ובפיסול, היצירות מוצגות בתערוכות מתחלפות בביה"ס. המורה לאומנות ומחנכות הכיתות
מנהלות שיח גלריה בתערוכות.

ו. גם בשיעורי ספרות, היסטוריה, תנ"ך וחינוך גופני מתחברות המורות למסרים ומדגימות דרכים לניהול קונפליקטים.

תוצאות

* קיימת התלהבות רבה הן בקרב התלמידים והן בקרב ההורים לקחת חלק בעשייה החינוכית למען טיפוח המוגנות.
* נוצר שיתוף פעולה בין המעגלים הורים, תלמידים ומורים.
* ילדים מנהלים ביניהם משא ומתן ישיר בעת קונפליקט.
* ילדים פונים לעזרת מגשר כשאינם מסוגלים לפתור קונפליקטים בינם לבין עצמם.
* יש פחות פניות לטיפול ההנהלה בבעיות משמעת ואלימות.
* יש פחות אירועי אלימות.

איש קשר

עופרה ברוך, מנהלת בית הספר:  08-9437116

לחצו להמשך קריאה
הקטן