מאמר
ביה"ס הניסויי "ארזים" ראשל"צ
"ארזים" ראשון לציון

מידע על פעילויות המועברות במסגרת תכנית שפותחה בבית הספר הניסויי "ארזים" בית ספר לתלמידים המתקשים לשלוט בהתנהגותם בכיתה.

תוכן

התפיסה החינוכית

בית ספר "ארזים" מיועד לתלמידים המתקשים לשלוט בהתנהגותם בכיתה. אצל חלק מהתלמידים  קיימותהפרעות או ליקויים נוספים שבית הספר רואה צורך לתת עליהם מענה בכל הקשור לטיפול המערכתי. לפיכך, הוחלט לפתוח בבית הספר את מרכז "דף חדש" שישמש כמקום שיתן מענה נוסף לתלמידים, שאינם מצליחים לתפקד במערכת החיים בבית הספר. במהלך שנת הלימודים מגיעים לבית הספר תלמידים חדשים. תהליך שילובם במהלך השנה בכיתה פוגע באיזון הכיתתי שהושג ומקשה על התלמיד החדש להשתלב מבחינה לימודית, חברתית והתנהגותית. על מנת להקל על שלב הקליטה, מופנה התלמיד החדש למרכז הקליטה והמיון לזמן קצוב, לפני שיבוצו בכיתת האם.

דרכי הפעולה

1. מסגרת רפלקטיבית לתלמידים מתקשים: יצירת מסגרת מכילה משוחחת ומבנה, לתלמיד שאיבד שליטה ויכולת ללקיחת אחריות על מעשיו במסגרת חברתית כיתתית. מסגרת "דף חדש", בדרכה המשוחחת והרפלקטיבית, הינה מקום המאפשר לתלמיד להתחבר שוב לכוחותיו ולהחזיר את עצמו לשליטה, להבין את הכללים ולקחת אחריות לקיומם.
מענה זה הוא זמני ליום אחד, ובמהלכו עובר התלמיד רפלקסיה על התנהגותו ודרך התמודדותו עם קשיים. לאחר תהליך הרפלקסיה חוזר התלמיד לכיתתו.

2. מרכז למידה וקליטה של תלמידים חדשים:
הבניית מרכז קליטה לתלמיד החדש בבית הספר, מרכז בו יאובחנו יכולותיו ומיומנויותיו הלימודיות, החברתיות והרגשיות.
זאת כדי שניתן יהיה לשלבו במרחב הכיתתי המתאים לו, תוך היכרות הדרגתית ותרגול כללי הבניית ההתנהגות
המחייבים את כלל אוכלוסיית בית הספר.

תוצאות

המרכז פועל בבית הספר כשנתיים. לגבי ייעודו הראשון, לאור בדיקות שנעשו לאורך השנה ובסופה, התלמידים המגיעים למרכז עוברים תהליך של למידה לגבי כללי ההתנהגות המצופים מהם בביה"ס, ועם הזמן הם מגיעים פחות למסגרת "דף חדש".
לגבי הייעוד השני, ניתן לומר בוודאות שתהליך קליטתם של התלמידים החדשים בביה"ס, הוא קל יותר, הנחיתה רכה יותר ואופן שילובם בכיתות מוצלח יותר.

ביבליוגרפיה

בית הספר הניסויי "ארזים" ראשל"צ, עינת אביטל עוזרי מנהלת מרכז "בצוותא"- מרכז הדרכה להתמודדות עם הפרעות התנהגות. eint68@netvision.net.il , טל' 9568188/859-03.

על המרכז תשסז.doc
מרכז "הצוותא"

לחצו להמשך קריאה
הקטן