אקטואליה
זה אקטואלי: בנים ובנות בספורט
צוות חינוך חברתי וכישורי חיים מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

ידיעה העוסקת בשוויון בין המינים בספורט ומעלה נקודות מעניינות לדיון ולחשיבה.

רקע

גל קורסיה היא רק תלמידה בכיתה ד', וכבר זוקפת לזכותה מאבק חברתי: בכיתה ב' הבנים לא הרשו לה לשחק איתם כדורגל, אבל גל לא השלימה עם זה: "לא קיבלתי את זה כי אני חושבת שכולם שווים". בבית הספר לא נרתמו לעזרתה, והיא בתגובה גייסה חברות ויחד הן הודיעו על שביתה ונעדרו משיעורי הספורט. לעומת זאת, בחוג הכדורגל אחר הצהריים קיבלו את גל בזרועות פתוחות והיא משחקת בקבוצה מעורבת של בנים ובנות.
דניאל פרנקל, שיאנית ישראל בקפיצה לגובה, מספרת על ההתמודדות שלה כאישה ספורטאית: "באתי למורה לחינוך גופני ואמרתי לה שאני מעוניינת לרוץ, והיא אמרה, "בשביל מה את צריכה לרוץ? את אישה, את יכולה ללכת. הבנים חייבים לרוץ, את יכולה ללכת…".
לא רק בענפי ספורט פיזיים יש הפרדה בין המינים. גם בענף השחמט יש הפרדה דומה, כפי שמספרת יוליה שווייגר, אלופת ישראל בשחמט.
(מבוסס על הידיעה ב-Mako, 29.1.18)

הפעילות

שאלות לדיון:

  1. בסרטון המצורף לידיעה אומרת גל קורסיה: "אני חושבת שאין כזה דבר 'של בנים' ו'של בנות' ושכל אחד יכול לעשות מה שהוא רוצה". מה דעתכם על דבריה?
  2. האם גם לכם קרה שרציתם לעסוק בענף ספורט או בפעילות כלשהי וקיבלתם תגובות לא נעימות המתייחסות לכך שאתם בנים/בנות?
  3. מה דעתכם על ההפרדה שנהוגה בענפי הספורט בין בנים לבנות? הסבירו. (למורה: למשל, אולי בנות מרגישות נוח יותר להתחרות מול בנות ולא מול בנים כי ממילא יש מבוכה טבעית בין המינים; ההפרדה הגורפת היא מיותרת וצריכה להיות וולונטרית, וצריכה להיעשות חלוקה לפי משקל גוף, יכולות, רמה…).
  4. מה דעתכם על האופן שבו התמודדה גל קורסיה עם כך שלא הרשו לה להצטרף לקבוצת הכדורגל של הבנים? (למורה: סירבה לקבל "לא" כשלדעתה נעשה לה עוול, גייסה לעזרתה חברות, יזמה פעולות מחאה.)
  5. מה דעתכם על מה שתיארה דניאל פרנקל, שיאנית ישראל בקפיצה לגובה? מה אפשר להבין על עמדותיה של המורה לחינוך גופני שאיתה דיברה? מה היה קורה אילו דניאל הקשיבה לה באותה עת? (למורה: היא לא הייתה פועלת על פי נטיית הלב שלה ולא הייתה מפתחת את יכולותיה בתחום ומגיעה להישגים הגבוהים שהגיעה).
  6. האם כדאי שכל ענפי הספורט יהיו פתוחים לשני המינים? הסבירו מדוע. (למורה: לכולן ולכולם יהיה מגוון רחב יותר של אפשרויות לבחור לפי נטיות לבן/ם).
  7. בכתבה המצולמת המופיעה כאן נשמעות התגובות שמקבלות הבנות הספורטאיות מהסביבה: "את גברית ובהמתית", "יהיה לך מבנה שונה, כמו של גבר".
    – מה דעתכם על תגובות הסביבה כלפי הספורטאיות הצעירות? איך לדעתכם התגובות גורמות לבנות להרגיש?
    – מדוע לדעתכם אלו התגובות שהן מקבלות?  איך לדעתכם צריכות הספורטאיות להגיב לאמירות הללו?

להרחבה

להיות בן, להיות בת

בנות ובנים – מצאו את ההבדלים

לחצו להמשך קריאה
הקטן