פעילות מתוקשבת
בריונות ברשת- Be Yourselfie
רוני גבריאלי ושלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף עם הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת המבוססת על סרטון אנימציה קצר בו אנו עדים לתלמיד צעיר החווה לעג והצקות בבית הספר וברשת החברתית פייסבוק. הילד סובל מבריונות שכן הוא מעט שונה מחבריו. במהלך הפעילות נראה כיצד בוחר הילד להתמודד עם האלימות נגדו. התמודדות מפתיעה ויצירתית.

רקע

בריונות ברשת היא פעילות מכוונת ותוקפנית שנועדה לפגוע באחר באמצעות רשת האינטרנט. השימוש ברשת מקל מאוד על הבריונות, מפני שבאמצעות המקלדת ניתן לבצע פגיעה בלי לראות בכלל את הנפגע. מנגד – החשיפה הגדולה ברשת מעצימה מאוד את הפגיעה. פעמים רבות בריונות ברשת מתרחשת במקביל לבריונות בבית הספר, ובאה לידי ביטוי באופנים שונים כגון החרמה, הטרדה, איומים ועוד. מצבו של מי שהופך קורבן לאלימות ברשת קשה במיוחד מכיוון ששום מקום אינו מוגן עבורו – הרשת נמצאת בכל מקום (הן בסלולרי שהולך עם הילד כל היום והן במחשב הנייח).
הפעילות שלפנינו מבוססת על סרטון קצר העוסק בילד שחווה השפלה בבית הספר וגם ברשת. בסרטון נראה ילד צעיר שנושא עמו תיק בצורת ארנב והופך מושא ללעג ולהשפלה. התלמידים לא רק צוחקים עליו אלא גם מצלמים אותו ואת התיק שלו שוב ושוב בכל מיני מצבים ומעלים את התמונות לפייסבוק. כאשר הילד מגלה זאת הוא בוחר "להשיב מלחמה" בדרכו שלו. הוא לא נכנע ללחץ ובמקום לזנוח את התיק הכביכול מגוחך שלו, הוא מחליט להופיע למחרת לבית הספר עם פריט נוסף באותו סגנון. הוא מצלם את עצמו בדרך ללימודים ומעלה את התמונה לפייסבוק. כך הוא משדר מסר של חוזק ועמידה על "מי שהוא".
הסרטון הקצר מעורר הזדהות ומאפשר לתלמידים להתחבר ולחוש אמפתיה לקורבן החווה השפלה ברשת. מלבד זאת, הסרטון מעורר דיון גם באופן התגובה שבה בחר הילד (תגובה הומוריסטית במידה מסוימת, מתריסה, יצירתית ועוד) ובאופני תגובה נוספים אפשריים.

מטרות

  1. התלמידים ייחשפו לסיפור של תלמיד החווה השפלות והצקות בבית הספר וברשת.
  2. התלמידים יגלו אמפתיה לילד שהוא קורבן לאלימות ברשת.
  3. התלמידים ייחשפו לאופן ההתמודדות הייחודי של הילד בסרטון.
  4. התלמידים ידונו בדרכי התמודדות נוספות עם בריונות ברשת.

הנחיות

עמוד 1: פתיח לנושא – בריונות ברשת החברתית
בקשו מאחד התלמידים להקריא את הכתוב בשקופית.
נהלו דיון קצר בעזרת השאלות הבאות:
אילו פגיעות ברשת אתם מכירים? (הפצת שמועות, לעג ברשתות החברתיות וכדומה).
האם נתקלתם באלימות ברשת? אם ניתן, שתפו בדוגמאות.
למה חשוב לדבר על אלימות ברשת? איך זה יכול לעזור? הסבירו.
עמוד 2: צופים בסרטון
התלמידים יצפו בחלקו הראשון של סרטון האנימציה Be Yourselfie ולאחר מכן יענו על שתי שאלות שעוסקות במצב הרגשי של הילד בסרטון.
בקשו מהתלמידים לשתף בתשובותיהם. מה חשו כלפי הילד? מה הוא עורר בהם ומדוע?
הערה לגבי השאלה הפתוחה: ייתכן שהילד בסרטון יעורר בצופים רגשות שליליים של זלזול ורתיעה מתוך הזדהות עם התוקפן. אם התעוררו רגשות שליליים כאלה כלפי הילד, ניתן לבקש מהתלמידים שיפרטו מה גרם להם לחוש כך. לעתים ילד שהוא קורבן לאלימות נתפס כחלש ומסכן, דבר שיכול לעורר סלידה. חשוב להעביר שוב ושוב את המסר כי כל אחד מאיתנו עשוי להיות קורבן! חשוב לעורר אמפתיה מצד הילדים כלפי הקורבן. הוא לא "ביקש" שיפגעו בו וזו אינה אשמתו.
שאלו: מאילו הצקות הילד סובל בבית הספר? (צוחקים עליו ומצלמים אותו כל הזמן. בנוסף, לא נראית אף תגובה אמפתית כלפיו מצד ילדים או אנשי צוות בבית הספר).
עמוד 3: כשהילד מגיע הביתה
בעמוד זה מתייחסים התלמידים למה שקורה לילד כשהוא מגיע לביתו ופותח את חשבון הפייסבוק שלו במחשב. התלמידים מתבקשים להתייחס למה שרואה הילד, ונשאלים כיצד לדעתם על הילד לפעול.
בקשו מהתלמידים לשתף בתשובותיהם.
שאלו: כיצד אתם הייתם מרגישים לו הייתם במקום הילד המוצג בסרטון?
עמוד 4: תגובתו של הילד
התלמידים יצפו בהמשך הסרטון הקצר עד תומו. לאחר מכן יתבקשו להתייחס לדרך הפעולה שבה בחר הילד להתמודד עם הפגיעה בו.
בקשו מהתלמידים לשתף בתשובותיהם.
מה לדעתם נדרש מהילד כדי לפעול כפי שפעל? (תעצומות נפש, כוח, אומץ, יצירתיות וכו')
האם דרך הפעולה שלו תצליח לדעתכם? הסבירו.
עמוד 5: היה מי שאתה!
בעמוד זה מתבקשים הילדים להתייחס לשמו של הסרטון: Be Yourselfie. הם מקבלים את ההסבר לביטוי באנגלית "Be Yourself" ונשאלים כיצד הביטוי קשור לסרטון. למעשה על התלמידים לעשות את החיבור בין המשמעות של "היה מי שאתה" לבין הפעולות שבחר הילד בסרטון לעשות. הוא החליט שלא לוותר על זהותו ועל אהבתו (במקרה זה – לדמות הארנב) ובוודאי שלא להפסיק להתנהל כפי שהוא רואה לנכון.
לאחר מכן התלמידים מתבקשים להציע לסרטון המשך שבו נראה מה קורה לילד לאחר שהעלה את תמונת הסלפי שצילם.

לסיכום הפעילות:

  • בקשו מכמה תלמידים לשתף במה שכתבו – כיצד ייראה המשך יומו של הילד בסרטון לדעתם?
  • אפשרות אחת היא שתמונת ה"סלפי" שצילם הילד תוציא למעשה את העוקץ מן ההצקות כלפיו ותביא לסיומן. אפשרות שנייה היא שהתמונה הזאת לא תוביל לשינוי בהטרדות ואולי אף תחמיר אותן. על פי האפשרויות שעולות בכיתה (מתוך ההמשכים שהציעו התלמידים), נהלו דיון קצר בעזרת השאלות הבאות:
  • מדוע לדעתכם הפסיקו/המשיכו להציק לילד?
  • מה הייתם ממליצים לילד לעשות כעת?
  • מה לדעתכם ניתן ללמוד מההתנהגות של הילד? מה הייתם לוקחים מן הסרטון/התנהגות הילד עבור עצמכם (מחשבה/רעיון/תובנה)?

הסרט באדיבות HIT המכון הטכנולוגי חולון, המחלקה לתקשורת חזותית.
יוצר: אור אגוזי, מנחה: דנה בן דוד והדוברת איריס זילברמן

לחצו להמשך קריאה
הקטן