מערך שיעור
גילוי סוד
צוות חינוך חברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות זו נועדה לעורר את מחשבתם של התלמידים להיבטים השונים של גילוי ושמירה על סודות.

רקע

האם כל גילוי סוד ראוי לגנאי?

כולנו יודעים שעל סודות צריך לשמור. סוד הוא משהו שרק האדם עצמו יודע או רק אנשים מעטים יודעים. כל גילוי סוד הוא הפרת אמון ולכן הוא ראוי לגנאי. מצד שני, יש סודות שהחשיפה שלהם מונעת סיכון או פגיעה במישהו אחר. במקרה כזה גילוי הסוד ראוי להערכה. בנושאים אלה נדון בהפעלה שלפנינו.

 

מטרות

1. לשפר את האקלים החברתי בכיתה.

2. לעורר את מחשבתם של התלמידים להיבטים השונים של גילוי ושמירה על סודות.

3. לשלב ערכים בתהליכי קבלת החלטות.

הנחיות

בפעילות זאת ארבעה שלבים:

שלב א: סיפור

סוד שמור מאוד/ נגה מרון

החיוך על פני המורה היה חגיגי במיוחד כאשר הודיעה לכיתה:
– "מחרתיים יגיע אלינו חבר חדש, דני שמו. ייתכן שפניו יהיו מוכרים לכם כי הוא הופיע פעם בחידון יידע בטלוויזיה, ואפילו זכה בפרס הראשון. דני היה תלמיד מצטיין בכיתתו בירושלים, ואנחנו שמחים שהוריו בחרו לרשום אותו לכיתה שלנו. קבלו אותו יפה, ילדים, ועזרו לו להיקלט אצלנו בקלות!"
– "מובן מאליו", הנהנו התלמידים, "אנחנו תמיד נשמח לקלוט כל תלמיד חדש".
רק איתמר התמלא דאגה. הוא מלך הכיתה והנציג שלה למועצת התלמידים. "צריך להקדים תרופה למכה", חשב בלבו. "להראות מיד לגאון החדש שהכיתה הזאת לא תיתן לו לשלוט כאן".
בהפסקה קרא איתמר לכל הבנים להתכנס אל פינת החצר.
– "בואו נעשה הפתעה לדני החדש הזה", אמר איתמר, "שלא יחשוב שגם אצלנו הוא יקבל פרס ראשון!"
– "מה אתה מציע לעשות לו?" שאל ארז בהיסוס.
– "משהו שיביך אותו", אמר איתמר. "שלא ירים את האף בגלל ההופעה שלו בטלוויזיה. משהו – מסמר בכיסא, פיצוץ של שקית מים, או פצצת סירחון בילקוט. סתם. שיהיה שמח בכיתה! אני רוצה שכל אחד יחשוב על זה בבית. מחר נביא רעיונות ונחליט."
החברים התרגשו. התעלולים של איתמר היו תמיד מסעירים.
– "אבל שלא תעזו לגלות אף מילה!" הזהיר איתמר. "לא להורים וגם לא לחברים אחרים מהכיתה. זה יהיה הסוד של החבורה שלנו! תבטיחו!"
כל החבר'ה הבטיחו בתקיעת כף.
ארז חזר לביתו ובלילה לא יכול היה להירדם. לפני שנתיים היה גם הוא חדש בכיתה, ועדיין לא שכח כמה עצוב היה לו עד שנקלט בחבורה. ואיך חש כשהיה זר, ולפתע נחתה עליו שקית מים וכל הכיתה געתה בצחוק גדול. והרי דני לא עשה רע, ואנחנו אפילו לא יודעים אם הוא שוויצר, או שזה רק הדמיון של איתמר. איתמר חושש שמעמדו בכיתה ייפגע.
איזה רעיון טיפשי! והחבורה, כמו תמיד, נגררת אחריו כמו עדר של קופים.
צריך למנוע את המעשה, החליט ארז. אבל כיצד? הרי התחייב לא לגלות לאיש, והוא אינו מפר הבטחות. אולי מחר בבוקר אנסה לדבר עם כמה מהחבר'ה, חשב בלבו.
אך כשהגיע לבית הספר מצא את חבריו מתווכחים איך למתוח את דני, ואיש מהם לא העלה בדעתו לבטלה. להפך, הם התחרו ביניהם הצעתו של מי מצחיקה יותר, מביכה יותר. ארז לא רצה לשמוע מה החליטו, והסתלק משם לאחר שהבין שהוא היחידי שכל הרעיון אינו נראה לו.
כל השיעור חשב ארז על דני שיופיע מחר לכיתתו החדשה ועל קבלת הפנים המעליבה המצפה לו. לפתע גמלה בלבו ההחלטה…

שלב ב: נקודות לבירור אישי

1. כיצד המורה מבקשת לקבל את התלמיד החדש?

2. מדוע איתמר דואג?

3. מה איתמר מתכנן לדני?

4. מה איתמר מבקש מהחברים?

5. מדוע קשה לארז להירדם?

שלב ג: נקודות לעבודה קבוצתית

1. איתמר מזהיר את חבריו: "אבל שלא תעזו לגלות אף מילה! זה יהיה הסוד של החבורה שלנו! תבטיחו!"

  • מדוע, לדעתכם, איתמר דורש מחבריו לשמור על התעלולים בסוד?

_______________________________________________________________

_______________________________________________________________

_______________________________________________________________

2. ארז חושב: "החבורה, כמו תמיד, נגררת אחריו כמו עדר של קופים".

  • האם קרה לכם שבלחץ החברים עשיתם משהו שלא רציתם לעשות? תנו דוגמאות.

_______________________________________________________________

_______________________________________________________________

_______________________________________________________________

3. ארז רוצה למנוע את המעשה שאיתמר מתכנן אך הוא חושש להפר את ההבטחה שנתן.

  • מה, לדעתכם, חשוב יותר: לקיים הבטחה לחבר ולשמור סוד או למנוע פגיעה בתלמיד אחר?

_______________________________________________________________

_______________________________________________________________

_______________________________________________________________

 

שלב ד: הצעות הפעלה לדיון כיתתי

1. מונח במקום: לקראת ההפעלה יש לבקש מן התלמידים לבדוק (בביתם או בספרייה של בית-הספר) את ההגדרות של המונחים הבאים:

 הדלפה          אמון          סוד        בגידה

2. תרגיל: מתוך הסיפור: "כל השיעור חשב ארז על דני שיופיע מחר לכיתתו החדשה ועל קבלת הפנים המעליבה המצפה לו. לפתח גמלה בו ההחלטה…"

  • הכינו סיום קצר לסיפור. כל צוות יציג במליאה את הסיום שכתב.

3. אירוע משפט: ארז החליט לספר לתלמיד החדש על התעלול המתוכנן. איתמר וחבריו זעמו. הכיתה מאשימה את ארז בגילוי סוד ובהפרת אמון. ארז מתגונן בטענה כי מניעת פגיעה באחר חשובה יותר משמירת סוד. חלק מהתלמידים ייצגו את ארז וחלק אחר ייצגו את הכיתה. הכיתה תכריע בהצבעה.

4. תרגיל: לפניכם מספר פתגמים וביטויים הקשורים במילה סוד ופירושיהם:

    הביטויים:

1. "הסוד בין שנים, וסוד השלושה אינו סוד" (גבירול, מבחר הפנינים, כטף ח).

2. "המתיק סוד" (תהלים נה, טו).

3. "הערים סוד על פלוני" (על פי תהלים פג, ד).

4. "נכנס יין יצא סוד" (עירובין סה).

5. "בעל סוד".

הפירושים:

1. סוד בין שניים הוא סוד. כשמספרים את הסוד למישהו נוסף – אין זה סוד.

2. התייעץ בעניינים נסתרים.

3. זמם והתנכל לפגוע לרעה במישהו.

4. השכור אינו שומר את לשונו.

5. אדם נאמן שמספרים לו סודות מתוך אמון גמור.

כתבו על הלוח: בצד ימין את הפתגמים ובצד שמאל בסדר אחר את הפירושים. בקשו מהתלמידים להתאים את הפתגם לפירושו.

אפשרות אחרת: כתבו את הפעילות על דפים וחלקו אותם לתלמידים.

1. אירוע: תמר ושירה חברות כבר שנים רבות. הן לומדות יחד, גרות בשכנות ורוב שעות הפנאי מבלות יחד. הן מספרות הכול זו לזו ודבר אינו נסתר מעיניהן. בשבוע שעבר רבו תמר ושירה מריבה נוראית. שירה כבר אינה זוכרת את הסיבה למריבה, אך למחרת עמדו כל בנות הכיתה יחד עם תמר בפתח הכיתה, וכשראו את שירה הצביעו עליה ולעגו לה על אהבתה לרן, החבר של מלכת הכיתה. שירה הסמיקה, ודמעות זלגו מעיניה מבושה. הרי את רגשותיה כלפי רן סיפרה רק לתמר, ותמר בגדה בה וסיפרה לכולם… היא פנתה לתמר ואמרה לה: "גם לי יש המון סודות עלייך, אבל אני יודעת לשמור עליהם…"

    – האם קרה לכם שבטחתם במישהו, והוא היפר את אמונכם? כיצד הרגשתם?

    – כיצד, לדעתכם, שירה צריכה לנהוג בתמר?

    – האם הכרחי לשמור סוד גם כשהחברות נגמרת?

2. משחק תפקידים: תמר חוששת ששירה תספר את סודותיה לבנות הכיתה. ערכו עימות בין תמר לבין שירה: תמר טוענת שאהבתה של שירה לרן ידועה לתלמידי הכיתה ולכן היא בעצם לא גילתה סוד כלשהו. לעומתה, שירה טוענת שהיא נפגעה מאוד מגילוי הסוד לבנות הכיתה, ושהן לועגות לה.

3. פרשה: שמשון הגיבור אהב להשתעשע וחד חידות לפלישתים: "מהאכל יצא מאכל ומעז יצא מתוק…" (שופטים יד, יד). לפותרי החידה הבטיח שלושים סדינים ושלושים חליפות בגדים. הפלישתים לא הצליחו לפתור את החידה, ואיימו על אשתו הפלישתית של שמשון והכריחו אותה לשכנע את שמשון לגלות את הפתרון.

– האם קרה לכם שהייתם שותפי סוד של מישהו, ואחרים ניסו לשכנע אתכם לספר להם את הסוד? כיצד נהגתם וכיצד הרגשתם?

4. מן המקורות: "לולא חרשתם בעגלתי, לא מצאתם חידתי" (שופטים יד, יח). שמשון האשים את הפלשתים שמצאו את הפתרון לחידה בכך שאיימו על אשתו. במעשה זה הם סכסכו בין שמשון לאשתו, והם נפרדו.

– האם קרה לכם שחבר טוב היפר את אמונכם וסיפר את סודכם, ובכך הסתיימה החברות ביניכם?

5. אירוע: יום אחד בדרך מבית הספר הבחינה יעל שחברתה הטובה מיכל צולעת. יעל החלה בסדרת שאלות: מה פתאום מיכל צולעת? ומאין הסימנים הכחולים שעל ידיה? מיכל נכנעה לשאלותיה ולדאגתה של יעל וסיפרה לה שעמוס אחיה הכה אותה. היא השביעה את יעל שלא תספר לאיש, כי אחרת יבצע עמוס את איומיו ויכה אותה חזק יותר. יעל חזרה נסערת לביתה ולאחר מחשבה רבה ובעצת הוריה פנתה ליועצת בית-הספר. היא רצתה שהיועצת תתערב בעניין כדי שהמקרה לא יישנה.

– האם, לדעתכם, נהגה יעל כחברה טובה, על אף שגילתה את סודה של מיכל?
– האם, לדעתכם, ישנם מקרים שחשוב והכרחי לספר את הסוד כדי למנוע פגיעה! תנו דוגמאות.

6. מובאה: האגדה היוונית מספרת על המלך מידאס, שנבחר לשמש שופט בתחרות נגינה בין האל פאן, שניגן בחליל, לבין האל אפולו, שניגן בנבל. מידאס פסק כי פאן זכה בתחרות והאל אפולו הפך בכעסו את אוזני המלך לאוזני חמור. המלך מידאס הסתיר את אוזניו תחת כובע מיוחד, ונאלץ לגלות, את סודו רק לספר שלו. משהכביד הסוד על הספר, הוא חפר בור על גדת הנהר ולחש את הסוד לתוכו. במהרה צמחו קני סוף מתוך הבור, ובכל פעם שעברה בהם הרוח הם התנועעו ולחשו: "למלך מידאס יש אוזני חמור". כך נפוצה השמועה, וסודו של המלך נגלה ברבים.

     – האם קרה לכם ששיתפתם חבר טוב בסוד ולאכזבתכם התברר שהסוד התגלה ברבים?

     – האם סיפור סוד לאדם אחד הוא שלב ראשון בפרסומו ברבים?

לחצו להמשך קריאה
הקטן