שאלה ותשובה
גננת מתמודדת עם הורים מאיימים

שאלה בנושא התמודדות עם איומים מצד ההורים.

פרופסור אליעזר יריב פסיכולוג חינוכי, מרצה ומנחה סדנאות לבתי-ספר, מרצה אורח באוניברסיטאות, במכללות ובמכון מופ"ת.
שאלה

גננת:

יש לי בגן 2 בנות להורים גרושים שני האמהות מסוכסכות מאד. כבר ביום הראשון מחוץ לכותלי הגן דיברו אחת על השניה בצורה זולה קללות וכו' (בנותיהם הגיעו אלי מאותו גן משנה שעברה) אמא של א' התלוננה ששנה שעברה הילדה ב' נשכה את ביתה לעתים קרובות שאני בתור גננת אפקח עין במיוחד שביתה לא תתקרב לילדה ב'.
השתדלתי, אך בזמנים מסוימים בגן לא בשליטתי לממש בקשה זו כגון שעת חצר… וכן הבנות חברות טובות. עברו שבועות והנשיכה הראשונה הגיע בזמן חצר כאשר הבנות ביקשו להכנס לגן לשתות. הודעתי לאמהות. אמא של ב' (הנושכת) גערה על ביתה והאמא א' גערה עלי שלא השגחתי מספיק ואיימה עלי שהיא תתלונן ותפתח לי תיק ותיתבע אותי ויפטרו אותי וכו' כך ליד הילדים, צוות הגן, והורה ששהה בגן (אמא של ילדה ב').
אגב, בשנה שעברה הגננת עברה אותו סרט עם ההורים האלו והנשיכות מה שלא ברור לי גם שהילדה א' לא מחזירה או מתנגדת והילדה ב' לא מסבירה את עצמה (גיל הבנות 4) למה נשכה. יש לציין שהאמהות רבו מילולית לעיני בנותיהן.
איך אני מתמודדת עם הורה שמאיים? האם עליי להפריד בין הבנות? האם אני מחוייבת לשמוע לבקשת האם ולא להרשות לביתה לשחק עם השניה? הסבתא של א' גם כן בתמונה גוערת ולעיני הילדים צועקת ואומרת: "הילדה ב' לא רגילה" "היא ילדה אלימה" "שיעיפו אותה" וכו'. יש לציין שהילדה ב' לא אלימה היא כישרונית חברותית רמת משכל גבוהה יותר מכפי גילה. והיא נושכת רק את הילדה א' . איך אני מתמודדת עם התופעה של הנשיכות הללו??

נעמי כהן, גן ירושלים
נשאל בתאריך 04/10/2010

תשובה

לגננת שמתלבטת כיצד לטפל בסכסוך בין שתי ילדות ושתי האמהות שלהן.
אין ספק, זהו מקרה קשה עם עבר בעייתי ו'הרבה דם' רע שזורם כבר שנתיים. את נקלעת, שלא בטובתך, אל הסכסוך וכל התערבות שלך עלולה להרגיז לפחות אחת מהאמהות ואולי את שתיהן.
זהו מצב שבו הסיכויים שלך להשכין שלום מעטים והאפשרות שתפגעי ממשית מאד. ההמלצה שלי – גייסי אנשי מקצוע נוספים, היוועצי עמם ונסו להגיע לפתרון מערכתי שיעביר אליהם חלק מהאחריות לטיפול.

לדוגמה, כדאי לקבוע פגישה עם המפקחת, מנהלת מחלקת החינוך (או האחראית על הגנים והפסיכולוגית החינוכית של הגן). נסו להגיע לפתרונות שיפרידו בין הילדות או לפחות יערכו התערבות (למשל, הפסיכולוגית מנחה את האמהות) שתסייע להרגיע את הרוחות. בהזדמנות זו כדאי שתכינו לאמהות חוזה עם כללי התנהגות מחמירים, כולל תנאי שכל התנהגות פרועה של אחת מהן תעלה לה בהעברת ביתה לגן אחר. הצירוף של התערבות מקצועית ביחד עם הצבת גבולות ברורים מאד (ואפילו תוך שימוש באיומים) עשי לעזור.

אשמח לקבל ממך עדכון במייל אם תשובתי הועילה לך

eliezeryariv.co.il

בהצלחה,
פרופ' אליעזר יריב

לחצו להמשך קריאה
הקטן