וידאו
דברים שרואים מכאן לא רואים משם
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות סביב סרטון העוסק בהצקות, באלימות מילולית ובוונדליזם.

על הסרט

גיבור הסרט הוא ילד מקובל ויש לו חבורה שנשמעת לו. הוא מציק לברק, אחד הילדים בבית הספר, ללא סיבה נראית לעין. יום אחד בזמן קריאת ספר בספרייה הוא נרדם ומדמיין את המתרחש בספר. כשהוא מתעורר מהשינה הוא מבין את הדברים אחרת…

 

רקע

מעין ספיר נרצחה באכזריות ליד ביתה ברחובות ב 27.5.05. משפחתה בחרה להנציח את זכרה באמצעות תחרות סרטים קצרים. נושא התחרות הוא המלחמה באלימות, בסמים ובאלכוהול. כאמור, התחרות היא פרי יוזמתה של המשפחה. שותפים לכך גם עיריית רחובות, המשרד לביטחון הפנים באמצעות אגף קהילה ומניעת פשיעה – מצילה, הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול  ומשטרת ישראל. 

המידע מתוך: אתר האינטרנט של המשרד לביטחון פנים

הסרט באדיבותתחרות הסרטים ע"ש מעין ספיר ז"ל

תודות: למשפחת ספיר וליענקל'ה שמעוני, מפיק התחרות

מטרות

  • לעודד את התלמידים להרגיש אמפתיה כלפי אחרים.
  • לאפשר לילדים "להיכנס לנעליו של האחר" במטרה להבינו ולגלות כלפיו רגישות.

הנחיות

מומלץ לקיים את השיעור בחדר מחשבים, כדי שהתלמידים יוכלו לצפות בסרט שוב, ולהעמיק בפרטים וברמזים הטמונים בו.

1.צפו בסרט עם התלמידים.

2.ספרו על הנערה מעיָן ספיר ועל נסיבות הירצחה.

3.קיימו את הפעילות בכיתה.

הפעילות

צפו בסרט עם התלמידים.

נהלו דיון לאחר הצפייה בסרט:

הסרט פותח בהצקה של הילד ושל כל החבורה לברק.
זוכרים מה הוא אומר לו? מה ה"סיבות" להצקות?

תשובות:

מצווה להציק.

לא אוהב את הפרצוף שלו.

פרצוף דורש סתירה.

צער בעלי חיים.

נאמרות סיסמאות ריקות מתוכן, לא סיבות אמתיות לעימות בין הילדים. אבל חישבו כיצד מרגיש ברק במצב זה, האם גם עבורו הסיסמאות ריקות?

הילד המציק אומר לילדים שהוא רק "משחק" עם ברק. מה דעתכם, האם עבור ברק זהו משחק? מדוע?

איך אתם הייתם מרגישים אילו היו אומרים לכם אפילו רק אחד מן הדברים שנאמרו לברק?

הפנו את תשומת לב הילדים לכך שהילד קורא ספר שנקרא "דברים שרואים מכאן לא רואים משם", נרדם וחולם שהוא חלק מהספר.
בספר, הדמות המרכזית בסרטון היא  אסי, ילד שמציק ליוני. כדמות בספר הוא רותם את החבורה שלו למעשים הרבה יותר אלימים כלפי יוני. מה הם עושים?

  • מה דעתכם על התנהגות התלמידים?
  • כיצד האירועים בסרט, שמשקפים את המציאות של ברק, קשורים לאירועים בספר.
    ערכו השוואה ביניהם.
  • מה לדעתכם השינוי שהילד עובר?
  • למה לדעתכם הוא עבר את השינוי?
  • כתבו מכתב לילד המציק והתייחסו בו לנקודות הבאות:
  • איך אפשר למנוע הסלמה באלימות כלפי ברק כדי שהיא לא תגיע למצב שעליו חלם הילד?

באיזה שלב היה צריך לעצור זאת, מה יכלו לעשות חבריו של הילד המציק?

ביבליוגרפיה

כיתה ה1, יגאל אלון, בת ים

בעלי זכויות על הסרט: תחרות הסרטים על שם מעין ספיר ז"ל

לחצו להמשך קריאה
הקטן