פעילות מתוקשבת
דיסלקציה
דינה ציונית, שיר דרור ושלמה זיס, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת בנושא דיסלקציה שמטרתה הכרת מאפייני דיסלקציה וקבלת ילדים דיסלקטים כשווים.

רקע

מהי "דיסלקציה"?

הדיסלקציה היא לקות למידה שמקורה במוח, הפוגעת במיוחד ביכולת הקריאה. אנשים דיסלקטיים קוראים ברמות נמוכות מהצפוי בהשוואה לאינטליגנציה שלהם, שהיא נורמלית (National Institute of Neurological Disorders).

הליקויים הנפוצים והמוכרים הם בתחומים האלה:

  • קריאה – דיסלקציה: קשיים טכניים בכל הנוגע לקריאת רבה של חומר ולהבנת הנקרא. הילד הדיסלקטי יקרא באופן איטי ביותר, ויתקשה להבחין בין עיקר לטפל.
  • כתיבה וכתיב – דיסגרפיה: בעיות בארגון רצף הכתיבה ובהתחלה של כתיבת המטלה. כמו כן, לילד דיסלקטי יש לרוב כתב יד לא ברור, הוא מתקשה לבנות משפט נכון ומרבה לעשות שגיאות כתיב.

הליקויים משפיעים על התפקוד בבית הספר, וגם על התפקוד בתחומי חיים אחרים.

הקשיים החברתיים

חלק בלתי נפרד מהלקות הוא חסכים במיומנויות חברתיות: בסקירה של 152 מחקרים נמצא כי ל-75% מן התלמידים הסובלים מלקות למידה יש קשיים חברתיים (1996Kavale & forness,). מחקרים נוספים מצאו כי תלמידים עם קשיי קריאה פחות מקובלים בחברה, וכי הם נוטים לסבול מדחייה חברתית יותר מתלמידים ללא לקויות למידה (Ladd, 2005).

רקע על פעילות ברשת – הנחיות, טיפים

הפעילות היא פעילות אינטראקטיבית: הילדים יצפו בסרטון אנימציה ויענו על שאלות – הכול ברשת. כדי להשיג את מטרות הפעילות, יש לשים לב למספר דברים:

  • חשוב מאוד שכל ילד יענה על השאלות באופן אישי, לכן הקפידו לדאוג  שכל תלמיד יבצע עבודה אישית מול המחשב.
  • אם אין אפשרות שכל תלמיד יבצע עבודה אישית מול המחשב, השתדלו שהעבודה תיעשה בזוגות ולא בקבוצות גדולות יותר.
  • על אף שהפעילות היא אישית, חשוב לעצור בנקודות מסוימות במהלך הפעילות, לחדד ולהעמיק את המסרים החשובים (ראו בסעיף "מהלך המשחק").
  • משך הפעילות – כ-45 דקות.

מטרות

1. התלמידים יבינו מהי דיסלקציה.

2. התלמידים יגלו אמפתיה כלפי ילדים בעלי קשיים הנובעים מדיסלקציה.

הנחיות

לפני תחילת הפעילות

הסבירו לתלמידים שבפעילות הזאת נעסוק בדיסלקציה.

שאלות מקדימות:

  • ממה שידוע לכם, מה זה דיסלקציה?
  • מה אתם יכולים להגיד על ילד שהוא דיסלקטי?
  • יש אנשים שחושבים שילד דיסלקטי הוא פחות חכם, מה דעתכם על כך? (למורה: דאגו להבהיר כי טענה זו מופרכת מיסודה, וכי ילד דיסלקטי יכול להיות חכם מאוד).
  • מה לדעתכם מרגיש ילד דיסלקטי? מדוע?

במהלך הפעילות

עמוד ראשון: הגדרת הדיסלקציה

  • קראו את ההגדרה יחד עם התלמידים.
  • הסבירו לתלמידים מהי דיסלקציה (מידע ברקע למורים)

עמוד שני: משחק טריוויה בנושא דיסלקציה

  • כל תלמיד או כל זוג תלמידים יקראו את השאלות ויענו עליהן.
  • במהלך המשחק ובסופו הם יקבלו משוב, האם צדקו או טעו.
  • בסיום, בקשו מכמה תלמידים לשתף את הכיתה, מה התחדש להם על דיסלקציה ו/או מה הפתיע אותם.

עמוד שלישי: צפייה בחלק ראשון של סרטון האנימציה

  • כל תלמיד או כל זוג תלמידים יצפו בסרטון.

עמוד רביעי: הבנת החוויה של ילד דיסלקטי

  • התלמידים יתנסו בהתמודדות עם קריאת המילה "דיסלקציה", שהיא ארוכה ומבלבלת, כצעד בהבנת החוויה של הילד הדיסלקטי, ויסבירו כיצד זה קשור לנושא הנלמד.

עמוד חמישי: מדרש הסרטון

  • התלמידים ילמדו להבין שהילד הדיסלקטי אינו שונה מהם דרך פירוט הפעולות שהילד מהסרטון מבצע ושהם עצמם מבצעים.

עמוד שישי: צפייה בחלק השני של סרטון האנימציה ומדרש הסרטון

  • החלק השני של הסרטון מקרב את התלמידים לחווייתו של הילד הדיסלקטי בעולם שבו המילים מתערבבות ומתערבלות אלה באלה.

עמוד שביעי: מדרש תמונה

  • התלמידים יתארו מה קורה לילד הדיסלקטי בזמן הקריאה לפי התמונה מהסרטון, ולאחר מכן יסבירו מדוע בחרה היוצרת בדימוי של סלט להתמודדות עם קריאה עבור דיסלקטיים (למורה: הסלט מייצג את ה"סלט", הערבוביה,  בראשו של הילד הדיסלקטי, כשכל האותיות מתבלבלות ומתערבבות אלה באלה).

עמוד שמיני: מדרש תמונה

  • בקשו מהתלמידים לנסות לומר מה יש בתמונה.
  • הסבירו להם שבתהליך החשיבה יש שימוש במילים ולאנשים דיסלקטיים יש קושי בשימוש במילים, אבל לא בחשיבה.

לאחר הפעילות

  1. שאלו את התלמידים: מה התחדש לכם על ילדים דיסלקטיים בעקבות הפעילות?
  2. מה החוויה של ילדים דיסלקטיים בכיתה, כפי שאתם מבינים אותה כעת?
  3. האם בעקבות הפעילות, יש דבר אחד שתשנו ביחסכם לילדים בכיתה המתקשים בקריאה או בכתיבה? אם כן, שתפו מהו.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן