מאמר
האינטרנט יכול להיות מסוכן לצעירים
עמותת אשנ"ב – אנשים למען שימוש זהיר באינטרנט

הצעה לדרך התמודדות עם הסכנות ברשת. עיצות לשימוש בטיחותי, ושמירה על ערכים, אתיקה ומוסר הרצויים בחברה הישראלית.

תוכן

ואני לא הייתי שם…

אבשלום אדרת, מרץ 2005

זהו סיפור עצוב, מיותר באמת,

של נער צנום, מופנם וביישן.

את ליבו הוא שפך בפורום, בצ'ט,

ואני – כלל לא הייתי שם…

 

כישרון מוסיקלי, גאון במחשב,

ברגעי משבר הקשים נותר לבד.

נפש תמימה, נער חושב,

בין האצבעות לנו אבד.

 

דיבר על המצוקה שלו בצבא,

היה לו קשה שם, לא הקשיבו אליו.

וכשהאור בקצה המנהרה כבה,

על אובדן חשב, מאס בחייו.

 

מול המסך ישב בודד ועצוב,

אל הגיטרה והמקלדת נמלט,

ואני לא ידעתי עד כמה הוא כאוב,

באינטרנט מצא מקום מיפלט.

 

היה גולש שעות דרך המודם,

יוצר קשר עם אנשים בעולם.

למה, אלוהים, לא ידעתי קודם,

מה הוא סיפר, שם, לכולם.

 

חיפש ברשת אוזן קשבת,

קיווה שמשם יבוא המזור.

נחמה פורתא לנפשו הדואבת,

אך, אבוי אלוהים, שם נפל אל הבור.

 

בין הצ'טים והפורומים הוא שוטט בלילות,

שח מחשבות של אובדן.

ביאושו שאל כמה שאלות-

"איך יבוא אל מותו האדם?"

 

והם שם מדברים "מה הענינים" "מה השתנה",

דברים סתמיים של חולין,

על הא ודא, על בינו לבינה,

אך גם להרוג הם יודעים.

 

חורשי רוע טוו את טבעת החנק,

אל התהום הובילוהו, ברשת אי שם,

"כך", לו הסבירו, "תילחץ על ההדק",

ואני- כלל לא הייתי שם.

 

"כך תיפגע, את הראש תפוצץ",

את ההסבר הפנים לעצמו,

ברשת קיבל זריקת עידוד אל הקץ,

והם לא ידעו אף את שמו.

 

ואף אחד לא קם לעצור,

לומר: "עד כאן", חבר,

אף אחד לא ניסה לעזור,

ועכשיו הוא איננו יותר.

 

ביום שלישי אל השדה נכנס לבד,

היה לו מאד קשה בעולם.

ירה, כמו שהסבירו, יריה אחת בלבד,

תמיד עשה הכל באופן מושלם.

 

זהו סיפור עצוב, מיותר בהחלט,

של נער צנום, מופנם וביישן.

את דמו הם שפכו בפורום, בצ'ט,

ואני- כלל לא הייתי שם.

 

מתוך הטרגדיה, מתוך הכאב,

אבקש מכם הורים יקרים,

לשמור, לעקוב, לבדוק, לשים לב,

האינטרנט יכול להיות מסוכן לצעירים.

 

אל תשאירו אותם שם לבד,

כדאי שנתחיל קצת לדאוג.

בני היקר, ערן, אבד,

האינטרנט יכול גם להרוג.


בני נוער וילדים רבים מבלים שעות ארוכות בגלישה ביצירה ובשיחות ברשת, ללא הכוונה והשגחה. מרבית המורים וההורים אינם מודעים למהות התרבותית, החברתית והערכית של תהליכים ברשת האינטרנט. הם אינם נותנים את הדעת ליתרונות ולסכנות שבאינטרנט.

צוות החינוך של עמותת אשנב פועל לקדם ולטפח את המודעות לשינויים הצפויים, ולמשמעויות החברתיות והאישיות הנובעות מהשימושים הנרחבים של האינטרנט ולטפח אצל המשתמש שימוש נבון באינטרנט. שימוש נבון באינטרנט כולל הגנה על המשתמש, שימוש בטיחותי, ושמירה על ערכים, אתיקה ומוסר רצויים בחברה הישראלית.

עקרונות הפעולה

1. הכרות עם הסכנות
דואר אלקטרוני, חדרי צ'אט טלפונים סלולאריים ופורומים הם אמצעי התקשורת הנפוץ של ילדים ובני נוער. הם נפגשים שם ומעבירים מסרים על מנת לתכנן אירועים חברתיים, לשתף במוסיקה, לפגוש חברים, לקנות ולמכור קלפי משחק ותחביבים אחרים, להכנת שיעורים ועוד.

האנונימיות הקיימת באמצעי התקשורת המקוונים מאפשרת לבני אדם להרגיש חופשיים יותר לעשות דברים שלא היו עושים לעולם בחיים האמיתיים. אפילו אם ניתן לזהות אותם הם יכולים להאשים מישהו אחר שפעל תחת שמם, וכך פוחת החשש מעונש.

טכנולוגיה יכולה להשפיע על אופן ההתנהגות ועל האתיקה כי אינה מספקת משוב מוחשי על תוצאות המעשה. אנשים צעירים אומרים מעבר לטכנולוגיה דברים שלעולם לא היו אומרים פנים מול פנים. חוסר המוחשיות מקטין את תחושת האמפטיה או החרטה כי קיימת תחושת ריחוק מהאדם שמעבר לטלפון, למחשב וכד'.

סוגי הטרדה הקיימים בתקשורת מקוונת: שליחת מיילים או SMS המכילים הודעות מעליבות או איומים ישירות לאדם. הפצת הודעות שטנה או העברה של סודות אישיים. גניבת סיסמאות וסחיטה באמצעותן. בניית אתרי שטנה ועוד. להורים ומורים קשה במיוחד לעקוב אחרי הטרדה סלולארית, שלא כמו מחשב שניתן להציב באמצע הבית, או שמוצב בספרייה ציבורית, הסלולארי הוא אישי, פרטי ותמיד נגיש. ילדים נוטים להשאיר אותם תמיד פתוחים, מה שמאפשר לבריונים להטריד אותם בכל מקום ובכל זמן.
2. על מה צריך להקפיד?
את הסכנות העיקריות אפשר לחלק לשלוש קבוצות של תמימ"ות:

תקשורת ומגע – ילדים חייבים ללמוד מחדש את החוק "עם זרים לא מדברים" בהקשר למרחב החדש באינטרנט ולעולם אסור שיתנו פרטים אישיים או שיפגשו עם מישהו שיצר איתם מגע דרך האינטרנט.

תוכן ומידע – יש לשמור על ערנות לגבי תכנים שילדים נחשפים אליהם ולנסח ביחד כללי יסוד לגלישה בטוחה והתנהגות נאותה.

תרבות ומסחר – פרסום באינטרנט ושיווק אגרסיבי יכולים לפלוש לפרטיות הילדים. יש לעודד את הילדים לא למלא טפסים המבקשים מהם פרטים אישיים שלהם ושל בני משפחתם.

3. בקרה והגנה על האינטרנט
תוכנות סינון יכולות לסייע בחסימת חומרים לא ראויים, אך אינן יעילות ב 100 אחוז, ואינן תחליף לפיקוח של מבוגר. ברוב בתי הספר, קיימת הגנה ובקרה על האינטרנט אך ילדים רבים משתמשים באינטרנט לא רק בביתם אלא גם בבתי חברים, באינטרנט קפה, בספריות ובטלפון הסלולארי אשר בם ככל הנראה אין מסננים או פיקוח ובקרה. לכן חשוב ללמד את הילדים התנהגות אחראית ברשת, ולדון איתם בבעיות שהם עלולים להיתקל בהן.

 

4. על מה תשוחחו עם הילדים?
אמרו להם:

  • בטיחות ברשת מתייחסת להיותנו זהירים בכך שלא ניתן שם, כתובת, טלפון או סלולארי, שם בית הספר או סיסמה לאנשים איתם אנו נמצאים בקשר ברשת.
  • פגישות עם אנשים שהכרתם ברשת עלולות להיות מסוכנות. אם החלטתם להיפגש, עשו זאת רק לאחר שיידעתם וקיבלתם את רשותם של הוריכם או מבוגר אחר שהנכם סומכים עליו, ורצוי שהפגישה תתקיים בנוכחותם.
  • קבלת דוא"ל או פתיחת קבצים מאנשים שאינם מכירים או בוטחים בהם עלולה לסבך אתכם בצרות. הם עלולים להכיל וירוסים או הודעות פוגעניות.
  • הבה נזכור שמישהו ברשת עלול לשקר לנו ולהתחזות למי שהוא אינו. אם הנכם חשים באי נוחות במהלך צ'אט, או במסרים מיידיים – סיימו את השיחה מייד.
  • אל תהססו לספר למישהו שאתם סומכים עליו, אם מישהו או משהו גורם לכם להרגיש אי נוחות או דאגה.
  • רצוי וכדאי שנגיע להסכם בנוגע לכניסה אך ורק לחדרי צ'אט שיש בהם מנהל.
    5. הצעה לחוזה אישי בין תלמיד לבית הספר בנושא גלישה בטוחה ואחראית ברשת
    שם התלמיד ______________ שם משפחה_______________

שם ביה"ס_______________

אני מסכים להשתמש ברשת האינטרנט בצורה מבוקרת ולנהוג על פי הכללים הבאים:
1. לא אגלוש לאתרים שאין להם זיקה ישירה ללימודי או לביה"ס.
2. לא אכנס לחדרי צ'אט ללא אישור מורי.
3. לא אשלח הודעות פוגעות לאחרים ואשמור על כללים של שימוש הוגן ברשת.
4. לא אוריד מהרשת תוכנות, תמונות או קבצים ללא רשות ממורי או הורי.
5. כל שבירת כלל תביא להפסקת השימוש שלי ברשת האינטרנט.
6 .נושאי השימו שברשת נדון עם הורי/מורי וסיכמתי עמם את דרכי הגלישה (מה מותר לי ומה אסור).

על החתום:

שם מלא:_____________ חתימה:_______________

7. מה אפשר לעשות אם הילד נפגע?

· שמור כל הודעה מטרידה והעבר אותה לספק האינטרנט: למחלקת אבטחת מידע abuse.

· דווח לרשויות ולמנהל הפורום/הצ'אט על התנהגות לא ראויה: הטרדה, ניצול מיני או רמייה.

  • ספר מיד למבוגר שאתם סומכים עליו: מורה, הורה, אח גדות
  • עצור מיד את הפעילות: הצ'אט, המשחק, שיחת הטלפון, ה SMS.
  • חסום את המטריד
  • אם הילד מוטרד במכשיר הסלולארי, דווחו לספק הסלולארי או החליפו את מספר הטלפון.
    8. ולמרות כל הנאמר:
    כדאי לעודד את הילדים לשוטט באתרים החיוביים והמהנים ברשת, המקדמים ומחזקים את תחומי העניין שלהם, בדיוק כמו שאנו מחפשים תכניות טלוויזיה טובות ומתאימות לצפות בהן. אתם, המורים וההורים, הקדישו זמן למצוא את האתרים הטובים והמועילים ביותר עבורכם ועבור הילדים שבהשגחתכם.
    למידע נוסף: היכנסו לאתר האינטרנט של עמותת אשנב.

ביבליוגרפיה

https://www.amutat-eshnav.org.il/

לחצו להמשך קריאה
הקטן