אקטואליה
זה אקטואלי: ההמון התגייס לסייע לניצול שואה
צוות חינוך חברתי וכישורי חיים מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

לאחרונה פורסם סיפורו של אייזיק סגל, ניצול שואה בן 81 מבאר שבע, שנאלץ למכור מצתים ועטים כדי לעמוד בהוצאות המחיה שלו ושל אשתו. מהו תפקיד המדינה בסיוע לניצולי שואה, וכיצד אנחנו יכולים לסייע? שאלות לדיון בעקבות הידיעה.

רקע

נכון לינואר 2017, חיים במדינת ישראל כ-158,000 אזרחים הזכאים לזכויות והטבות בשל היותם נרדפים במהלך השואה, וכ-56,000 אזרחים נוספים שהוכרו כנפגעי התנכלויות אנטישמיות וגזעניות בתקופת מלחמת העולם השנייה. גילם הממוצע הוא 85, ומדי חודש נפטרים כאלף מהם.

לאחרונה פורסם סיפורו של אייזיק סגל, ניצול שואה בן 81 מבאר שבע, שנאלץ למכור מצתים ועטים כדי לעמוד בהוצאות המחיה שלו ושל אשתו.

במהלך הריאיון סיפר סגל שבעקבות מצבו הכלכלי הקשה אין לו אפשרות לקנות שיניים תותבות. כשהוצעה לו תרומה על ידי מתנדבת, הוא ביקש ממנה לקנות לו מקרר "כי זה יותר שימושי". בעקבות הכתבה פנו רבים למוקד 'הקרן לידידות' במטרה לסייע לו בתרומות של מזון וציוד, ואייזיק זכה סוף סוף לטיפול שיניים ראוי.

בתגובה אמר: "אני מאוד שמח, זו תחושה נהדרת".

(מבוסס על ידיעות ב-רשת 18.01.18 וב-MAKO 18.01.18)

הפעילות

שאלות לדיון:

1. מה הרגשתם כשקראתם את הידיעה?

2. אייזיק סגל הוא ניצול שואה. האם זה משפיע לדעתכם על האופן שבו סיפורו נגע ללב הצופים? אם כן, הסבירו מדוע.

3. השבוע נציין יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, ולפני יום העצמאות נציין את יום הזיכרון לשואה ולגבורה. מדוע לדעתכם חשוב שנזכור ונציין יום זה?

4. מה גרם לדעתכם לצופים להתגייס ולתרום למען אייזיק? (למורה: אייזיק חשף בפני כולם את מצבו הקשה ואת דלות האמצעים שלו. לעיתים אי אפשר לדעת מה עובר על אדם עד שהוא מספר את סיפורו. אייזיק מעורר אהדה ואמפתיה)

5. איך לדעתכם מרגיש אייזיק אחרי הסיוע שקיבל? הסבירו.

6. מקרה זה מבטא סולידריות חברתית. מדוע סולידריות חשובה? *סולידריות – הזדהות עם מצבם ועמדתם של אחרים, הנובעת מתחושת שיתוף ומאינטרסים משותפים.

7. האם לדעתכם תחושת ההתגייסות והסולידריות מייחדת את עם ישראל לעומת עמים אחרים? אם כן, מדוע?

8. דוח מיוחד של מבקר המדינה שיצא ביום השואה האחרון חשף כי ניצולים ושירותים רבים עדיין לא מתוקצבים או מאורגנים על ידי הממשלה, ומותירים ניצולים רבים לחסדיהם של ארגונים לא ממשלתיים (לפי ידיעה ב-וואלה, אפריל 2017). כיצד לדעתכם צריכה לסייע הממשלה לניצולי השואה? מה המחויבות של המדינה כלפיהם? נסו להסביר מדוע.

 

להרחבה

יום השואה הבינלאומי

היום הבינלאומי לסולידריות אנושית

לחצו להמשך קריאה
הקטן