מאמר
המערכת תייגה את הילד שלכם כ"בעייתי"? כך תעזרו לו
מרכז 'אמירים' – המרכז הרב תחומי לאבחון, לטיפול וללמידה.

הילדים האלה בולטים יותר ויותר בנוף התלמידים הבית ספרי: קשה להם לשבת על הכסא לאורך זמן, בטח שלא להקשיב לדברי המורה במשך יותר מ- 15 דקות, הם מתקשים להתעורר בבוקר ולהתארגן לבית הספר, לא מצליחים לבצע את כל המטלות הלימודיות (בטח שלא מבלי עזרה של ההורים, של חונך או של מורה פרטי), יש להם בעיות משמעת והמורה מזמנת את ההורים שוב ושוב לשיחות אישיות לגבי ההתנהגות הבעייתית שלהם. מיהו "הילד הבעייתי" ומה עובר עליו, ועוד כמה טיפים שיעזרו לכם כהורים לעזור לילד בכתבה שלפניכם.

תוכן

על הקשיים של ילד שאינו מוצא את עצמו במסגרת הבית ספרית
תהא הסיבה שמסבירה את התנהגותם של הילדים הללו ככל שתהיה – אין ספק שהשהות בבית הספר בכלל ובכיתה בפרט אינה קלה עבורם. המורה מעירה להם שוב ושוב, הם לא מצליחים לעמוד בציפיות של הסובבים, הביטחון העצמי שלהם נפגע, וכך, נוצר מהר מאוד מעגל קסמים של תפקוד לא אופטימאלי, שבתוכו הילד מרגיש אבוד ואינו ממצה את מירב הפוטנציאל שלו.

ההתנהגות הנידונה יכולה לאפיין ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, ילדים היפראקטיביים, ילדים עם בעיות התארגנות וניהול זמן, ילדים בעלי הפרעה התנהגותית מוגדרת, עם בעיות רגשיות או ילדים שפשוט "לא מוצאים את עצמם" בבית הספר, שקשה להם עם מסגרות או שהפדגוגיה של החינוך הפורמלי לא מתאימה להם (וזה בהחלט יכול לקרות). ברגע שמודבקת לילד תווית של "בעייתי" על-ידי המורה, צוות בית הספר או החברים לכיתה, לעיתים גם באופן בלתי מוצהר ומילולי, אלא באמצעות שפת הגוף או נימת הקול, יהיה לילד קשה מאוד להתנהג בצורה שלא תתיישב עם התדמית הזו, מה שינציח את המצב (במקרה הטוב) או יגרום להחמרתו במקרה הפחות טוב.

כמה טיפים להורים
חשוב לנו להדגיש, שבתור הורים, שמכירים את הילד הכי טוב, אתם יכולים לסייע לו במידה רבה לצאת ממעגל הקסמים הזה, לשפר את מצבו הרגשי וליהנות מאיכות חיים טובה יותר. להלן כמה טיפים שיעזרו לכם לעזור לו.
1) שליחת הילד לאבחון ומציאת דרכי הסיוע המקצועיות האידיאליות הן הבסיס בדרך לשיפור מצבו. בין אם מדובר בבעייה רגשית, בהפרעת קשב וריכוז או בהפרעת התנהגות- כיום ניתן לטפל כמעט בכל תופעה נפשית-קוגניטיבית-התנהגותית על מנת שהילד יחוש הקלה ויוכל לחזור לתפקד כראוי.
2) בינתיים, עד שהילד יתחיל להיות מטופל, כדאי לזכור, שכל ילד הוא אישיות ונשמה בפני עצמה, לכל ילד הייחודיות שלו והחוזקות שלו, וכי לכל ילד דרך משלו להביא את עצמו לידי ביטוי. אם המסגרת הבית ספרית אינה המקום שבו הילד נותן ביטוי לחוזקות שלו, חשוב לטפח את הצדדים החזקים שלו בבית, בחוג או מחוץ לשעות בית הספר, כך שיהיו לו חוויות הצלחה, שיחזקו את הביטחון העצמי שלו.
3) רצוי להיפגש עם המורה לשיחה אישית, לנסות למצוא יחד פתרונות שיכולים לסייע לו בשעות בית הספר. חשוב שהשיחה תתנהל בנעימים וברוך, כדי ששיתוף הפעולה שלכם יחד עם המורה לטובתו של הילד יצמיח הרבה דברים טובים. כאשר תבואו עם גישה מסבירת פנים ולא בכעס, ותבהירו למורה שאתם מאמינים בה וסומכים על כך שהיא רוצה בטובתו של הילד, היא תתגייס למשימה, תגלה יותר רגישות ותיקח יותר אחריות.
4) רצוי ליצור מרחב משותף עם הילד, כזה שבו הוא ירגיש בטוח לספר ולשתף במה שעובר עליו. כאמור, חיי היומיום של הילד בבית הספר עשויים להיות לא פשוטים, והיכולת להוציא החוצה ולא לשמור בפנים תסייע לו מבחינה רגשית להיות מאוזן ורגוע יותר.
5) חשוב מאוד שהתמיכה בילד לא תהפוך להזדהות יתר עם המצוקות שלו. אל תרחמו על הילד (ותימנעו, לדוגמא, מלכעוס עליו או להציב לו גבולות), אל תגוננו עליו יותר מידי ותנו לו את התחושה שאתם יודעים, שהוא מספיק חזק כדי לעבור את הקשיים שהוא חווה, ושאתם כאן לצידו, כדי להיות לו למשענת.
6) אליזבת קובלר קרוס, פסיכיאטרית ידועה, טוענת בספריה, כי "הילדים שלנו צריכים לגדול בתחושה שאוהבים אותם ללא תנאי , אך יחד עם זאת, הם זקוקים למשמעת עקבית…". עצה זו רלוונטית לכל הורה, על אחת כמה וכמה עבור הורים שילדיהם הוגדרו כ"בעייתיים", ושהם מתקשים להשתלב כראוי בבית הספר בשל הסיבות שצויינו לעיל. אהבה ללא תנאי היא מהשיעורים הקשים ביותר שאנו, בני האדם, אמורים ללמוד, אבל ככל שתיטיבו לאהוב את ילדיכם ללא תנאי, גם כאשר אתם לא אוהבים את ההתנהגות שלהם, כך הם יגדלו עם ביטחון רב, וישכילו להתמודד עם כל אתגר שעומד לפתחם במהלך חייהם.
7) רצוי ללמד את הילד טכניקות שונות להרגעה והרפייה, כמו: תרגול נשימות, יציאה יומיומית לטבע, ואפילו יוגה לילדים (כן, כן, יש דבר כזה). כל טכניקות ההרגעה הללו עשויות להיטיב עם כל אדם, ולסייע לו להגיע לרגיעה ולאיזון, על אחת כמה וכמה עם ילדים "בעייתיים".

  

ביבליוגרפיה

באדיבות מרכז 'אמירים' – המרכז הרב תחומי לאבחון, לטיפול וללמידה.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן