וידאו
המתייג
דינה ציונית וצוות החינוך החברתי, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים

פעילות בנושא דעות קדומות המלווה בסרטון קצר "המתייג".

רקע

דעה קדומה מוגדרת כעמדה שלילית, לרוב, כלפי חברים בקבוצה מסוימת. הכללות ודעות קדומות הן תופעות נפוצות. כולנו נוטים להכליל, לכולנו יש דעות קדומות.
בהבחנה בין שתי קבוצות משתמשים במושגים "קבוצת פנים" ו"קבוצת חוץ":
"קבוצת החוץ" היא הקבוצה שמביעים כלפיה דעה קדומה. מידת הדמיון בין חבריה רבה, ומידת השוני בינה ובין אנשי "קבוצת הפנים", שהיא זו שמביעה את הדעה הקדומה, רבה אף היא.

ההבחנה בין שתי הקבוצות משרתת שלוש מטרות:
1. מאפשרת לנו לייחס תכונות לאנשי קבוצת החוץ, לדעת כיצד להתייחס אליהם, משום שהם זהים בעינינו ומשום שהתנהגותם צפויה. על-פי מחקרים, לא רק שאנו מכלילים באשר לתכונות של אנשי קבוצת החוץ, אלא שאנו מתארים אותם באמצעות טווח מצומצם של תכונות, מפרשים את התנהגותם באופן סטריאוטיפי ומייחסים להצלחתם סיבות חיצונית (ולא סיבות פנימיות, כפי שאנו מייחסים להצלחה של אנשי קבוצת הפנים).
2. מחדדת את הייחודיות של אנשי קבוצת הפנים.
3. מחזקת את תחושת השייכות לקבוצת הפנים של האדם.
המידע מבוסס על אתר הספרייה הווירטואלית של מטח

מטרות

לעורר מודעות לנטייה שלנו להכליל ולהתייחס לקבוצות שונות בחברה על פי הדעות הקדומות שיש לנו עליהן.
למנוע התנהגויות פוגעניות כלפי אנשים שאנו מתייגים אותם על פי דעות קדומות שיש לנו עליהם, בלי שאנחנו מכירים אותם בכלל.

הנחיות

קִראו לתלמידים: מתוך השיר "ויקיפדיה" – מילים: קרן פלס וחנן בן ארי.

"כמה נוח לזרום עם המוח בהתניות אוטומטיות שלא דורשות לטרוח
רק לתייג ולנבוח, להסית ולזבוח לאלילי הרייטינג אייטמים בכל הכוח
הכול כבר מסודר לנו בראש מגירות-מגירות "
אפשר להקשיב לשיר

שאלו את התלמידים מה הם יודעים על דעות קדומות.
כתבו על הלוח את המילים של השיר.
הסבירו שלכולנו יש דעות קדומות.. דעה קדומה מאפשרת לנו לייחס תכונות מסוימות לאנשי קבוצת החוץ, וכך אנו יודעים כיצד להתייחס אליהם משום שהם זהים בעינינו; היא מקלה עלינו כי כך התנהגותם צפויה וידועה מראש. נוסף לכך, היא מחזקת את תחושת השייכות לקבוצת הפנים של האדם.

צפו בסרטון המתייג

שאלו:
מה חשבתם על הסרטון?
מהן הדעות הקדומות שעולות לאור ההתבוננות בדמויות שבסרטון?
אפשר לכתוב את התשובות בטבלה על הלוח. בקשו מהתלמידים להוסיף תגיות נוספות לאלה שיש בסרטון. למשל, אילו תגיות נוספות אפשר להוסיף לדמויות הבאות שמופיעות בסרטון?
• אישה דתית עם תינוק בעגלה
• איש צעיר יושב על ספסל, מדבר בטלפון
• איש צעיר יושב בבית קפה ועובד על המחשב שלו
• איש חרדי

הסבירו שלדעות קדומות יש שלושה מרכיבים.
אפשר להדגים זאת על ידי המשפט: "כל מרכיבי המשקפיים הם אינטליגנטים".
• המרכיב הקוגניטיבי מכיל את המחשבות שלנו על מי שהדעות הקדומות שלנו מכוונות אליו.
במקרה שלנו: אני חושב/ת שכל מי שמרכיב משקפיים הוא בעל אינטליגנציה גבוהה.
• המרכיב הרגשי מכיל את הרגשות שלנו כלפי מי שהדעות הקדומות שלנו מכוונות אליו.
כגון: משיכה, דחייה, סלידה וכדומה.
במקרה שלנו: אני מחבב אנשים שמרכיבים משקפיים.
• המרכיב ההתנהגותי מכיל את הנטייה שלנו להתנהג בדרך זו או אחרת כלפי מי שהדעות הקדומות שלנו מכוונות אליו.
במקרה שלנו: אהיה נחמד/ה יותר לאנשים המרכיבים משקפיים.

בקשו מהתלמידים לספר על מקרים שבהם תייגו חברים בגלל דעות קדומות עוד לפני שהכירו אותם בכלל.
שאלות נוספות שאפשר לשאול את התלמידים:
כיצד תייגתם את החבר/חברים שלכם?
מה גרם לכם לתייג אותו/אותם?
האם לימים השתנתה דעתכם על החברים האלה? כיצד?
אפשר לבקש מהתלמידים ליישם את שלושת המרכיבים של דעה קדומה (מחשבה-רגש-התנהגות) ולהסביר כיצד במקרה שהם מציגים (או הסיפור שהם מספרים) המרכיבים האלה באים לידי ביטוי.

לסיכום:
חִזרו למילות השיר של חנן בן ארי
ושאלו: למה מתכוון חנן בן ארי במילים – "יום יבוא ולא תכלאוני בשום כלוב"?
בקשו מהתלמידים להציע דרכים כיצד להיות מודעים לצורך האנושי לתייג אנשים, ובאמצעות המודעות הזאת לנסות להימנע מכך.

לחצו להמשך קריאה
הקטן