וידאו
הסוד של אנטון
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הסרט מציג שתי בעיות: תלמידי בית-הספר מציקים לאנטון ואנטון הוא ילד מוכה על-ידי הוריו

על הסרט

לאנטון בן ה-10 יש סוד, והוא חוזר ואומר ש"אסור ואי אפשר לגלות את הסוד". לא ידוע מהו הסוד של אנטון, אבל נראה כי הוא קשור לבית-הספר. אנטון נראה במצבים שונים בבית-הספר: ילדים דוחפים אותו, מכשילים אותו ומעליבים אותו, אך הוא אינו מגיב.
רק כאשר אנטון נופל מן הסולם באולם הספורט של בית-הספר ונפצע, חברתו מנסה לסייע לו בטיפול בחבלה. אז היא מגלה שסודו של אנטון אינו קשור לבית-הספר. היא מארגנת את תלמידי הכיתה שעוקבים אחר אנטון ומגלים: הוא סובל מאלימות בבית!

רקע

הסרט באדיבותתחרות הסרטים ע"ש מעין ספיר ז"ל               

תודות: למשפחת ספיר וליענקל'ה שמעוני, מפיק התחרות

תחרות הסרטים ע"ש מעין ספיר ז"ל היא פרי יוזמה של משפחתה של מעין, בהשתתפות עיריית רחובות, המשרד לביטחון הפנים באמצעות אגף קהילה ומניעת פשיעה – מצילה, הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול ומשטרת ישראל. 

מעין ספיר, נערה בת 16, נרצחה באכזריות ליד ביתה ברחובות בשנת 2005. משפחתה בחרה להנציח את זכרה באמצעות תחרות סרטים קצרים. התחרות עומדת בסימן המלחמה באלימות, סמים ואלכוהול.

המידע מתוך אתר האינטרנט של המשרד לביטחון פנים

הנחיות

נקודות למחשבה

הסרט מציג שתי בעיות:

  1. תלמידי בית-הספר מציקים לאנטון.
  2. אנטון הוא ילד מוכה על-ידי הוריו.

ניתן לקשור את שתי הבעיות על-ידי הצגת אנטון כילד בריא, שנראה טוב מבחינה חיצונית, וכלל לא נראה חלש. ובכל זאת, הוא סובל כל הזמן מהצקות.

כיצד הגיע אנטון לכך שהוא חסר אונים בהתמודדות עם ההצקות של חבריו?

שאלות לדיון

א.   אלימות במשפחה

  1. האם צריך להתערב בנושא אלימות במשפחה?
  2. מתי יש להתערב?
  3. האם עלינו לשמור על סודו של אנטון? מדוע?
  4. אולי אנחנו חייבים לדווח, כפי שעשו חבריו לכיתה? מדוע?
  5. למי אפשר לדווח? 
  6. למי הייתם בוחרים לדווח? מדוע? 

 ב.   הצקות תלמידי בית-הספר

  1. האם אתם מכירים ילדים שמציקים להם? (אין צורך לגלות שמות!)
  2. האם הרגשתם צורך לעזור להם?
  3. האם ניסיתם לעזור להם? איך?
  4. האם הצלחתם לעזור להם? איך?
  5. מה דעתכם: איך ילדים שסובלים מהצקות, יכולים להרגיש, כאשר עוזרים להם?
  6. מה דעתכם: איך מרגישים, כאשר עוזרים למישהו?

הצעות לפעיליות

  1. כתיבת דו-שיח – התלמידים יכתבו דו-שיח קצר בין אנטון לבין תלמיד אחד, שהציק לו.
  2. משחק תפקידים: תלמיד אחד או תלמידה אחת יהיו אנטון ושלושה תלמידים יהיו חבריו לכיתה- המציקים לו, מגלים את סודו ומנסים לעזור לו.

ביבליוגרפיה

השיר "השוטר אזולאי": מילים: אהוד מנור, לחן: נורית הירש, ביצוע: אושיק לוי.

משתתפים: תלמידי כיתה ה1, בית-ספר פינס, גדרה, מרכז תקשורת – מתנ"ס גדרה
בעלי זכויות: תחרות הסרטים על שם מעין ספיר ז"ל

לחצו להמשך קריאה
הקטן