שאלה ותשובה
הצקות ואלימות כלפי בת 8

אם מודאגת שואלת מה לעשות, לאור התנכלויות חוזרות ונשנות כלפי ביתה.

הילה סגל מנהלת היחידה לאקלים מיטבי וצמצום אלימות שפ"י משרד החינוך
שאלה

שלום רב,
בתי בת 8.4 ילדה יפה ועדינה. צבע עורה כהה יותר מילדי כיתתה והם לועגים לה אומרים לה שיש לה צבע של קקי. בנוסף, היא הייתה מחטטת באף, לכן (כך בתי טוענת) אומרים לה שהיא מגעילה. יש ילדה מסויימת שמתנכלת לה, דורכת לה על הרגל, עושה לה פרצופים ואומרת עליה 'איכס ומגעילה' ושלא יתחברו אליה. ילדה אחרת בעטה בה בפנים, צורחת עליה ומאיימת. גם רוב הבנים בכיתתה אומרים לה 'איכס הנה המגעילה'.
היא באמת ילדה מתוקה ויפה, עדינה ונבונה. לצערי, היא לא חיזקה חברויות עם בני כיתתה פרט לילדה אחת שמכירה מהגן. בהפסקות היא תמיד הייתה משחקת עם חברה טובה מהכיתה המקבילה כך שלא רכשה חברים בתוך הכיתה.
כואב לי לשמוע שמתנהגים כך לבתי. הסברתי שזכותה להגן על עצמה וניסינו משחקי תפקידים. אבל היא עדינה ואומרת שלא מוכנה להחזיר ולתת מכה תחת מכה.
מה עושים?

תשובה

 

שלום רב,
אני קוראת את הפניה שלך וחשה את הדאגה שלך כהורה לילדה שחווה הצקות ואלימות.
מוגנות ושייכות חברתית הם צרכים בסיסיים שלנו כבני אדם ובוודאי של ילדים בגיל צעיר כל כך ולכן חשוב מאוד להתערב ולטפל בכך במטרה למנוע המשך פגיעה בבתך.

בתקופת הילדות וגם בגיל ההתבגרות, לומדים הילדים כללים ונורמות של התנהגות מקובלת ומצופים ללמוד לפעול בקבוצה חברתית, תוך שהם מבטאים את רצונותיהם וצרכיהם בלי לפגוע באחר. למבוגרים המשמעותיים בחיי הילדים, תפקיד מרכזי בחינוך להתנהגות חברתית רצויה, בוודאי במצבים כמו שאת מתארת, של פגיעה מילולית ופיזית, השפלה וההתייחסות למאפיינים חיצוניים כמו צבע העור.
לא ברור מהפניה שלך, האם האירועים הללו מתרחשים בבית הספר או מחוץ לו והאם היית בקשר עם הצוות החינוכי בנושא הזה. שיתוף מחנכת הכתה, הצוות החינוכי ויועצת ביה"ס בקושי שעולה, הוא תנאי הכרחי על מנת לייצר שינוי בהרגשתה של בתך. חשוב שאיש חינוך יראה את הדברים מקרוב ויתערב ב"זמן אמת" בסיטואציה תוך העברת מסר ברור של גבולות לילדים ושיח עמם על התנהגות חברתית רצויה. שיתוף של הצוות החינוכי יאפשר לביה"ס לבנות תכנית כיתתית ופרטנית שתחזק התנהגות חיובית כלפי ביתך ובכלל ותמנע את המשך הפגיעה בה. עבודה מעמיקה על אורחות החיים של הכתה ושיתוף במעגלי שיח רגשי ובמסגרת שעורי כשורי חיים תסייע לכלל הילדים בכיתה להתנהג בצורה חיובית אחד כלפי השני ותמנע פגיעה בבתך אך גם בילדים אחרים שבוודאי חשופים לשיח הפוגעני שתיארת. חשוב לדעת שחוזר מנכ"ל "אקלים חינוכי מיטבי והתמודדות מוסדות חינוך עם אירועי אלימות וסיכון" מחייב התייחסות והתערבות במצבי פגיעה מילולית ופיזית.
ניתן להיוועץ עם היועצת והפסיכולוגית של בית הספר ולקבל מהן הדרכה לגבי הליווי שלכם ההורים את בתכם. לליווי ההורים ולאופן שהם מגיבים, ישנה השפעה גדולה ולכן חשוב לראות איך תומכים בביתך ומסייעים לה באופן המותאם לגילה ולמצב החברתי בו היא נמצאת.

אנו מאחלים הצלחה לביתך
מתוך הרגשת שמחה, ושייכות
הילה סגל מנהלת היחידה לאקלים מיטבי וצמצום אלימות
רחל גולדברג מדריכה ארצית ביחידה

לחצו להמשך קריאה
הקטן