מאמר
השלום מתחיל בינינו. אנחנו הולכים לחנך דור – תפיסותיהן של בוגרות תכנית משותפת למכללות לחינוך, חילונית ודתית
שגיא רחל עזר חנה שטיימן יהודית פנייבסקי רבקה וצברי אביגיל

מרקם היחסים בין חילוניים ודתיים בחברה הישראלית, הוביל לפיתוחה של תכנית ייחודית המשותפת לשתי מכללות להכשרת מורים במרכז הארץ, מכללה חילונית ומכללה דתית ולעריכתו של מחקר שבחן את השפעתה. התכנית כללה קורס אקדמי, מפגשים בלתי-פורמליים, ומפגשי סגל, ונועדה לקיים היכרות ודיאלוג בין המשתתפים. חלקו האחד של המחקר בחן את השפעתה של התכנית על הבוגרות, ובו עוסק המאמר. השתתפו במחקר 133 בוגרות התכנית בשנים – 1999 2008, שממלאות כיום תפקידים במערכת החינוך בארץ. המחקר שילב כלים כמותיים ואיכותניים. כלי המחקר כללו סקר טלפוני וראיון מיקוד קבוצתי. נמצא, שכל המשתתפות תופסות את הקורס המשותף כחוויה ברמה גבוהה, בשונה משאר הקורסים שלמדו; הן ממליצות על המשך הקורס, כשהנימוקים המרכזים הם החשיבות של המפגש עם האחר ועם דעותיו, והחוויה המיוחדת והחיובית שיוצר המפגש; לדעתן תרמה התכנית לשינוי עמדותיהן ולפיתוח
סובלנות כלפי המגזר האחר; אצל חלק גדול מהן נמצאה נכונות גבוהה לשלב רעיונות אליהן נחשפו בתהליך הלמידה/הוראה; ההוראה המשותפת של שני מרצים נתפסה על ידי מרביתן כתורמת להצלחת הקורס, והדיאלוג ביניהם, שכלל אף חילוקי דעות, היווה עבורן גורם מאתגר.
לבסוף, התרומה הכללית של הקורס נתפסה ברמה גבוהה.

 

תוכן

המחקר המוצג בזה בוחן את השפעתה של תכנית ייחודית משותפת לשתי מכללות להכשרת מורים במרכז הארץ, מכללה חילונית ומכללה דתית, על בוגרות התכנית שממלאות כיום תפקידים במערכת החינוך בארץ.
התכנית המשותפת הופעלה החל משנת 1999 ביוזמת ראשי שתי המכללות במטרה לגשר על הפערים האידיאולוגיים הקיימים בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית ולקיים ביניהן דיאלוג של הבנה. במהלך השנים זכתה התכנית לתמיכת ארגון "צו פיוס", הפועל לעידוד ההיכרות ולהעשרת הקשרים בין יחידים וקבוצות על הרצף הדתי-חילוני בחברה היהודית, להשמעת הקול המתון בשיח הציבורי ולחיזוקו. התכנית כללה קורס אקדמי שנתי משותף שנטלו בו חלק
סטודנטיות משני המוסדות. הלימוד התקיים בחברותות ובמליאה ועסק בניתוח טכסטים ממקורות מסורתיים, היסטוריים ואחרים. הטכסטים שנבחרו נועדו ליצור שיח פורה וביקורתי בין המשתתפים. בנוסף כללה התכנית סדרת מפגשים בין ראשי המכללות וסגלי ההוראה.
במלאת עשור שנים להפעלת התכנית, הוחלט בשתי המכללות לבחון את השפעתה על בוגרות התכנית (להלן יכונו: הסטודנטיות-הבוגרות). המשתנים שנבדקו היו עמדות כלפי האחר, יחסים בינאישיים והלמידה המשותפת של טכסט ים הקשורים ליהדות.

לקריאת המשך המאמר

ביבליוגרפיה

המאמר באדיבות הכותבות

המחקר המתואר במאמר זה נתמך על ידי צו פיוס, קרן אביחי, ורשויות המחקר במכללות לחינוך לוינסקי ותלפיות.
שגיא, ר' – מכללת לוינסקי לחינוך ואוניברסיטת בר אילן. עזר, ח' ושטיימן, י' – מכללת לוינסקי לחינוך. פנייבסקי, ר' וצברי,
א' – מכללת תלפיות.

לחצו להמשך קריאה
הקטן