מערך שיעור
התכנית לגישור מוזיקלי
ללוש חנה בי"ס שז"ר, אשדוד.

על התכנית לגישור מוזיקלי. תכנית ייחודית, העוסקת ביחסי הגומלין בין המוזיקה לבין הגישור. המציעה כלים לפתרון קונפליקטים וליצירת דיאלוג אמיתי, המבוסס על אלמנטים של שותפות ושל הסכמה.

מטרות

1. הקניית כלים ויכולת לדיאלוג, המבוסס על שותפות ועל הסכמה, אשר יאפשרו תפקוד חברתי משופר כיחיד וכחלק מקבוצה. כך תוגבר היכולת לאוטונומיה אישית וקבוצתית, ותופחת האלימות.

2. הקניית כלים להידוד (אינטראקציה) בין-אישי

3. פיתוח יכולות להתמודדות עם קונפליקטים ויכולות לפתור אותם

4. התמודדות עם ביטוי רגשי ועם תיעול כעסים

5. יצירת אקלים של כבוד, של סובלנות, של פתיחות ושל מעורבות

6. פיתוח מנהיגות ויצירתיות

7. פיתוח כישורים אסתטיים

8. פיתוח הבנה מוזיקלית, שתעשיר את עולם הידע והחוויות ותעורר סקרנות להתפתחות וללמידה אישית בנושא

 

יעדים

מטרת התכנית היא להשיג את המטרות המצוינות לעיל, בדרך של פעולה ובגישה חינוכית (שונות מאלה המקובלות במערכת החינוך), באמצעות השגת היעדים הבאים:

1. הקניית תחושה של כבוד עצמי ושל גאווה לתלמידים

2. יצירת בסיס של כבוד בין הקבוצות: תלמידים, מורים והורים

3. טיפוח מעורבות של תלמידים ושל מורים

4. מתן אפשרות להתוודע לרגשות ולהיטיב להביע אותן, ובדרך זאת  להפחית ביטויי אלימות

5. קידום יזמות ויצירתיות בקרב תלמידים

6. יצירת תחושת אחריות אישית של התלמידים כלפי עצמם וכלפי זולתם

7. יצירת מניע לתלמידים לשאוף למצוינות חברתית, כבעלי עמדה מנהיגותית, המבוססת על יכולתם לגשר ולפתור קונפליקטים

8. פיתוח מודעות לאלמנטים מוזיקליים, כגון: צורה, צליל, מלודיה, הרמוניה וקצב

הנחיות

התכנית לגישור מוזיקלי היא תכנית ייחודית, העוסקת ביחסי הגומלין בין המוזיקה לבין הגישור, והיא מציעה כלים לפתרון קונפליקטים וליצירת דיאלוג אמתי, המבוסס על אלמנטים של שותפות ושל הסכמה.

התכנית מבוססת על יסודות בסיסים, כגון: הקשבה ופתיחות, תהליך וזרימה, יכולת יצירתית ויכולת לפתרון קונפליקטים, הדרושים לגישור וגם למוזיקה, שהיא שפה כמו כל שפה אחרת.

את התכנית מבצעים בסדנה, שנושאיה הם: דיאלוג מוזיקלי, קונפליקטים ובסגנונות הטיפול בהם: הליך גישור ומוזיקה, משא ומתן וכן תקשורת מילולית ולא-מילולית.

על-פי התפיסה החינוכית, למוזיקה יש תפקיד, שליחות וכלים לעניין זה. למוזיקה, שהיא שפה אוניברסאלית, יתרונות רבים:

המוזיקה משרה אווירה רוגעת, מפחיתה אלימות, מצריכה שיתוף פעולה ועבודת צוות, משמעת ריכוז והקשבה, מעודדת צריכה תרבותית, ומעל הכול – מרחיבה את הלב ונוטעת שמחה ואופטימיות.

המוזיקה היא כלי לפיתוח משמעת, התמדה, אמונה ביכולת האישית וביטחון עצמי, ואלה מועברים גם לתחומי דעת אחרים.

(על-פי: חוזר סה/4, מנכ"ל משרד החינוך, 1 בדצמבר 2004)

דרכי הפעולה

אוכלוסיית היעד: כיתות דה

א. התלמידים השתתפו בסדנה בת 4 מפגשים. בכל מפגש: 3 שעות. המנחה: גב' שוש הרטום.

ב. כל מפגש הוקדש לתרגול ולהדמיות (סימולציות). לאחר מכן התלמידים השתתפו במפגשי "סופרוויזן", על הגישור שעשו לחבריהם.

ג. המחנכים והמורים השתתפו בחלק מסדנת התלמידים. הם קיבלו הדרכה בהעברת הנושא בכיתות. הדרכה זאת הרחיבה גם את הרפרטואר שלהם במצבי קונפליקט ומו"מ.

ד. ההורים – הורי התלמידים המשתתפים בסדנה השתלבו בחלק ממנה.

ה. בסיום התהליך התלמידים משמשים מגשרים לחבריהם.

המגשרים החדשים קיבלו חולצת מגשר. הם לובשים אותה בהפסקות, עורכים תצפיות, ותלמידים פונים אליהם בשעת הצורך.

איש קשר

מנהלת בית הספר חנה ללוש
טלפון – 08-8552325

התכנית היא חלק מתכנית לשיפור אקלים מיטבי. מבצעת אותה גב' שוש אברמובויץ הרטום

לחצו להמשך קריאה
הקטן