מאמר
התערבות מוקדמת בבעיות התנהגות בגיל הרך: תכנית התקשרו"ת להכשרת הורים
פרופ' יואל אליצור

המאמר מתאר את עקרונות תכנית התקשרו"ת (הורות תומכת קשר ותקווה) להכשרת הורים: תכנית בעלת השפעה מבוססת מחקר להפחתת בעיות התנהגות ולשיפור היכולות הרגשיות-חברתיות של ילדי גן, לצד השפעה מטיבה על הוריהם.

תוכן

המאמר מתאר את עקרונות תכנית התקשרו"ת (הורות תומכת קשר ותקווה) להכשרת הורים: תכנית בעלת השפעה מבוססת מחקר להפחתת בעיות התנהגות ולשיפור היכולות הרגשיות-חברתיות של ילדי גן, לצד השפעה מטיבה על הוריהם. התכנית מתחילה באיתור ילדים בסיכון להתפתחות הפרעות התנהגות ומציעה התערבות מוקדמת ומניעתית באמצעות קבוצות פסיכו-חינוכיות של הורים. המניעה מוגדרת לא-רק במונחים של שינוי התנהגותי אלא גם בשיפור הוויסות העצמי והיכולות הפרו-חברתיות של הילד, בדגש על שיתוף פעולה. ההתערבות נעשית באמצעות עבודה עם המבוגרים המשמעותיים בחיי הילד בקבוצות שמעניקות ידע ותמיכה כמו-גם כלים מבוססי מחקר לפעולה.

התקשרו"ת (הורות תומכת קשר ותקווה) היא תכנית התערבות מודולרית לגיל הרך (גילאי 3 – 6) בעלת השפעה נתמכת ראיות על ילדים, הורים והקשר ביניהם. המטרה היא למנוע מסלולי התפתחות אנטי-חברתיים (antisocial developmental trajectories) לטפח מסלולי התפתחות פרו-חברתיים. התכנית כוללת כיום שני מרכיבים: תכנית מניעה ראשונית ושניונית להכשרת גננות, ותכנית מניעה שניונית להכשרת הורים. בהתאם למודל "התגובה להתערבות" (Response to Intervention – RTI), תכנית התקשרו"ת לגננות תורמת למניעה ראשונית על-ידי למידה רגשית-חברתית של כל ילדי הגן (Greenwood & Kim, 2012). מניעה שניונית נעשית בשתי התכניות ומכוונת לילדים בדרגת סיכון גבולית עד קלינית לבעיות התנהגות שאינם מגיבים להתערבות האוניברסלית בגן. ילדים אלו נמצאים בסיכון לפתח הפרעות התנהגות (ה"ה) (disruptive behavior disorders), עד לכדי עבריינות בגיל הנעורים ובגיל הבוגר, יחד עם בעיות נפשיות נוספות. בהתאם לתיאוריה ומחקר בפסיכופתולוגיה התפתחותית של ה"ה, התקשרו"ת מתמקדת לא רק בשינוי התנהגותי, אלא גם בוויסות העצמי וביכולות הפרו-חברתיות של הילד. סוכני השינוי הם המבוגרים המשמעותיים בחיי הילד והעבודה איתם נעשית באמצעות קבוצות של הכשרה פסיכו-חינוכית שמקנות ידע וכישורים ומלמדות שיטות מבוססות ראיות. המאמר מתמקד בתכנית להורים שהיא התכנית הראשונה שנבנתה, יושמה בשטח ונבדקה במחקר מבוקר. התכנית להכשרת גננות שהיא חדשה יותר ועדיין לא נבדקה, מיושמת כיום בפיילוט מלווה מחקר מבוקר באמצעות קורסים שמתקיימים במרכזי פסג"ה בערים שונות ברחבי הארץ.

ביבליוגרפיה

אל המאמר המלא: אליצור, י. (2015). התערבות מוקדמת בבעיות התנהגות בגיל הרך: תכנית התקשרו"ת להכשרת הורים. [גרסה אלקטרונית]. נדלה ב‏יום שני ‏16 ‏פברואר ‏2015, מאתר פסיכולוגיה עברית: https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3228

לחצו להמשך קריאה
הקטן