אקטואליה
זה אקטואלי: אוהד תקף את שחקן הכדורגל ערן זהבי – הדרבי של תל אביב פוצץ
שיר דרור וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות סביב הדילמה האם ראוי לאפשר ביטויי תוקפנות של אוהדים בתחרויות ספורט.

רקע

במהלך משחק דרבי בכדורגל בין הפועל תל אביב למכבי תל אביב, פרץ בדקה ה-33 אוהד לשטח המגרש ותקף את ערן זהבי, קשר מכבי ת"א, בבעיטה ובדחיפות. זהבי בתגובה הגן על עצמו ודחף את האוהד חזרה, מה שהביא את השופט רועי ריינשרייבר לשלוף כרטיס אדום. בשלב זה החלה מהומה עצומה שהובילה לפיצוץ המשחק.

(מבוסס על ידיעה ב-YNET ספורט, 03.11.2014)

הפעילות

האם ראוי לאפשר ביטויי תוקפנות של אוהדים בתחרויות ספורט?

מצד אחד: זה תלוי במידת התוקפנות. ראוי לאפשר ביטוי מתון של תוקפנות, כמו צעקות והשמצות של הקבוצה היריבה, משום שביטויים אלה הם חלק מהווי תחרויות הספורט והם מאפשרים לתת פורקן לתוקפנות.

מצד שני: יש להתייחס בחומרה לכל ביטוי של תוקפנות. אם נאפשר ביטויים מתונים של תוקפנות, כמו קללות, זה יעלה את רמת התוקפנות ויוביל לאלימות ולגזענות.

נקודות לבירור אישי:
עם איזו טענה מבין שתי הטענות אתם מזדהים יותר ומדוע?
אם אתם מסכימים שיש לקבל חלק מביטויי התוקפנות, הגדירו אילו ביטויי תוקפנות מקובלים בעיניכם ואילו חוצים 'קו אדום' (קללות לעבר השופט, קללות לעבר השחקנים מהקבוצה היריבה או לעבר אוהדים, המצאת שירים על שחקנים ובעלי תפקידים).
למה לדעתכם ביטוי מתון של תוקפנות עלול להוביל לרמת תוקפנות קשה יותר? כשאתם מסבירים זאת נסו לחשוב על דוגמה מחייכם, מהבית, בהתנהלות עם אחיכם ואחיותיכם.
לכולם ברור שבמהלך משחק ספורטיבי הרוחות מתלהטות. האם אפשרי לתת פורקן ליצרים בלי לאפשר ביטויי תוקפנות? כיצד?
הציעו אפשרויות חיוביות (עידוד של השחקנים או של הקבוצה שאוהדים, שירים על הקבוצה היריבה בלי קללות בוטות וכדומה).

תרגיל

נאור ועידן מכיתה ה' 3 הגיעו לתחרות הגמר בריצת 1,000 מטר. כל התלמידים בכיתות ה' התחלקו לשניים –
האוהדים של נאור והאוהדים של עידן.

לפניכם תיאור של כמה אירועים שהתרחשו במהלך התחרות. חלקו אותם לאירועים שאפשר לקבל אותם ולאירועים שאי אפשר לקבל אותם:

– האוהדים של נאור קראו בקול "יאללה נאור" ו"הוא גדול, הוא גדול, הוא גדול",
והאוהדים של עידן קראו בקול "קדימה עידן".
– חלק מהאוהדים של נאור צעקו "עידן הקטן, תישאר בגן".
– האוהדים של עידן צעקו "נאור לך הביתה".
– אחד האוהדים של עידן שפך מים על נאור בזמן שרץ על המסלול.
– אחד האוהדים של עידן צעק "נאור אתה חמור".
– אחד האוהדים של נאור החזיק תמונה של עידן ושרף אותה לקול תשואות רמות של חבריו.
– כל אוהד לבש חולצה עם הדפס התמונה של הרץ שהוא אוהד כדי לעודד אותו.
– אחד האוהדים של עידן קילל את נאור קללות גסות.

דיון

בקשו מהתלמידים לפרט אילו ביטויים לגיטימיים ואילו לא, והכינו טבלה על הלוח ובה שלוש עמודות: מקובל, לא מקובל, אין הסכמה.
קיימו דיון סביב האמירות הלגיטימיות בעיניי התלמידים, התגובות שאינן לגיטימיות והתגובות שלגביהן אין הסכמה. בדקו יחד עם התלמידים מה הופך התנהגויות מסוימות ללגיטימיות בצורה מוסכמת (כגון חיזוק של מי שאוהדים), לעומת מה הופך התנהגויות מסוימות לבלתי לגיטימיות בצורה מוסכמת (כגון ונדליזם, אלימות פיזית). עוררו דיון לגבי ההתנהגויות שלגביהן אין הסכמה גורפת. שאלו את התלמידים כיצד הם היו מרגישים אם הם היו ספורטאים והיו נוהגים כלפיהם באופן כזה. מדוע זה היה מקובל או לא מקובל עליהם? אילו אפשרויות נוספות עומדות בפניהם?

סיכום

לסיכום בקשו מהתלמידים לנסח בקבוצות קטנות אמנה של התנהגות אוהדים, שבה יגדירו אילו התנהגויות מקובלות ואילו ערכים ספורטיביים הם היו רוצים לראות במשחקי הספורט שלהם כשחקנים או כאוהדים.
עודדו דיון כיתתי שיוביל להסכמה סופית על ערכי הליבה של אמנת התנהגות אוהדים. התלמידים יכינו כרזה מקושטת עם הערכים המוסכמים וימציאו סלוגן שיבטא ויקדם את ההתנהגות הראויה בעיניהם במשחקי ספורט.

 

אלימות מילולית

אלימות מילולית

לא לאלימות

להחזיר או לא להחזיר- האם אלימות היא פסולה בכל מקרה?

לוקחים אחריות על הכעס

הארכיון

לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן