אקטואליה
זה אקטואלי: אירוויזיון 2018 – נטע מעבירה מסר
צוות חינוך חברתי וכישורי חיים מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

השתתפותה וזכייתה של נטע ברזילי באירוויזיון 2018 מזמנים דיון אודות נושאים שונים, ביניהם: תחושת שונות בחברה והעצמת נשים.

רקע

נטע ברזילי, נציגת ישראל לאירוויזיון, זכתה במוצאי שבת במקום הראשון בתחרות עם השיר "טוי" (שנכתב והולחן על ידי דורון מדלי וסתיו בגר). במסגרת תחרות האירוויזיון, התחרו על הזכייה שירים של 26 מדינות, וישראל סיימה במקום הראשון עם 529 נקודות. זהו הניצחון הרביעי של ישראל באירוויזיון, ובשנה הבאה תארח המדינה את התחרות בירושלים.

בראיונות שנערכו עם נטע במסגרת התמודדותה בתוכנית "הכוכב הבא" וגם לקראת הופעתה באירוויזיון, היא סיפרה שבילדותה הייתה מושא להקנטות על רקע השונוּת שלה. לאחר הזכייה אמרה נטע: "תהיו טובים לאחרים וטובים לעצמכם, זה כל מה שאני צריכה… אני שמחה שאנשים בחרו בשונה… אנשים זיהו והבינו ששונה זה נהדר".

(נלקח מתוך: ישראל היום, 13/5/18)

הפעילות

הנחיות למורה: בימים האחרונים יש עיסוק רב בנטע ברזילי ובשיר שזכה באירוויזיון 2018. ניתן לעסוק בנושאים השונים העולים מדמותה של נטע ומהשיר בגילאים שונים ומתוך תחומי עיסוק שונים. אנו ממליצים כי עם תלמידים צעירים יותר (יסודי), העיסוק יהיה בנושא השונות בחברה שבו אנו חיים (סעיפים 3-1 בפעילות המופיעה מטה), ואילו עם תלמידים בוגרים יותר (חטיבות ביניים), העיסוק יהיה גם בשאלת ההעצמה הנשית והמסרים העוסקים בהחפצת נשים, בהשראת קמפיין MeToo# (סעיף 4 בפעילות המופיעה מטה).

 

שאלות לדיון:

  1. איך הרגשתם כאשר שמעתם על זכייתה של נטע ברזילי באירוויזיון?
  2. מה דעתכם על המסר של השיר? האם אתם מסכימים עם המסר הזה?

 

  1. באחד הראיונות אמרה נטע: "אני עושה את מה שאני עושה כדי לתת דוגמה והשראה… אני חוגגת את עצמי, לא משנה מה הגודל שלי, מה השיער שלי, ומה הקול שלי. אני צריכה להיות עצמי ולהקשיב לעצמי". (חדשות 20, 13/5/18)
  • מה אתם חושבים על דבריה של נטע? האם אתם מזדהים איתם?
  • נטע הגדירה את עצמה כ"שונה" – האם אתם רואים את השוני הזה? האם נטע באמת שונה מכל אחד מאיתנו?

למורה: ניתן לומר לתלמידים כי נטע סיפרה שבילדותה חוותה הקנטות ולעג על רקע השונות שלה – משקלה, הנראות שלה וכן הלאה, ואנשים שאמרו לה כי עליה להשתנות ולהתאים את עצמה יותר לדרישות החברה. חשוב להתעכב על כך שמשקל או גודל אינו מה שהופך אותנו לשונים מאחרים, וכי במידה רבה החברה היא זו שנוטה לתייג נראוּת מסוימת או התנהגות מסוימת כשונה מאחרים.

  • האם אתם מאמינים שכולנו צריכים להיות דומים – בעלי אותו משקל, מראה, טעם מוזיקלי, תספורת? מה היתרונות בכך? מה החסרונות בכך?.
  • האם אתם מרגישים שהחברה שלנו מאפשרת לאנשים להיות שונים ממה שמקובל? באילו אופנים זה בא לידי ביטוי?
  • האם קרה לכם או למישהו שאתם מכירים שלעגו לו מפני שהיה שונה מאחרים?

למורה: ייתכן שהנושא הזה קשה עבור חלק מהתלמידים, הנתקלים בלעג בשל המראה החיצוני שלהם או מאפיינים אחרים. יש לשים לב לכך ולגלות רגישות מרבית לתלמידים הבוחרים לדבר, לאפשר להם לדבר על חברים שלהם ולא עליהם עצמם (אם זה מה שהם בוחרים), ולהיות אמפתיים לדברים העולים בשיח.

  • האם חשוב בעיניכם שנדע לקבל את כולם, למרות השונות שלהם? מדוע?
  • האם ניתן לקחת השראה מסיפורה של נטע? באיזה אופן?
  • אילו כוחות אתם מוצאים בנטע? מה לדעתכם סייע לה להתמודד עם המצב שחוותה בילדותה?
  • אם הייתם פוגשים את נטע היום, מה הייתם רוצים לומר לה על הדברים שאמרה?

 

  1. השיר "טוי" משלב מסרים של העצמה נשית, בהשראת קמפיין #MeToo
  • היכן במילות השיר ניתן לראות את המסרים הללו?
  • מה לדעתכם הכוונה במילות השיר: “I’m not your toy” (אני לא הצעצוע שלך)? למי השורה הזו פונה? למה היא מתייחסת?
  • לפי דעתכם, האם כיום החברה עדיין מתייחסת לנשים כ"צעצוע" או כחפץ? נמקו את תשובתכם.
  • מה דעתכם על שילוב תכנים ומסרים מהסוג הזה בתחרויות כמו האירוויזיון? נמקו את תשובתכם.
  • אם היה באפשרותכם להציע מסרים נוספים שכדאי לתת להם מקום במסגרת תחרויות כמו האירוויזיון – באילו מסרים הייתם ממליצים לעסוק? מדוע?

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן