אקטואליה
זה אקטואלי: אפליקציה בעילום שם
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

תלונה ראשונה על אפליקציית 'בליינדספוט' הופיעה ברשת. מדובר באפליקציה חדשה המאפשרת לשלוח הודעות אנונימיות לאנשי קשר. בעקבות כך עולות לדיון שאלות חשובות רבות, כמו למשל מהי הסכנה באפליקציות מן הסוג הזה, ועוד.

רקע

תלונה ראשונה על אפליקציית 'בליינדספוט' הופיעה ברשת. מדובר באפליקציה חדשה המאפשרת לשלוח הודעות אנונימיות לאנשי קשר. גם מי שלא הוריד את האפליקציה יקבל התרעה וקישור לחנות האפליקציות ברגע שמישהו שלח לו הודעה כזאת.
התלונה נכתבה על ידי גולשת בת 15 שסיפרה כי הורידה את אפליקציית 'בליינדספוט' על מנת להבין על מה כולם מדברים. היא תיארה בתלונתה כי קיבלה הודעה דרך האפליקציה שהחבר שלה לשעבר אמר לכולם כי היא הילדה הכי מסריחה בשכבה. בנוסף קיבלה הודעות פוגעניות מלוות בקללות. הנערה תיארה את השפעת המסרים האלה עליה: "אני לא מפסיקה לבכות, אני כ"כ טיפשה שהורדתי את האפליקציה הזאת!".
איגוד האינטרנט הישראלי קרא למפתחי האפליקציה לגלות אחריות חברתית ולעצור את הפצתה.

(מבוסס על ידיעה שפורסמה באתר נענע 10 ב- 4.1.16)

הפעילות

שאלות לדיון

– האם לדעתכם יש יתרונות לאפליקציה כזאת? הסבירו (למשל: האנונימיות מאפשרת להעביר מסרים שקשה היה לומר או אפילו לכתוב תחת שם מלא).
– לפי דעתכם, מה הסכנה באפליקציה? (למשל: מאפשרת הצקות/שליחת מסרים אלימים ומטרידים ועוד).
– האם אתם הייתם משתמשים באפליקציה כזאת? מדוע כן? מדוע לא?

– אמירה:
"למה זה טוב? בעיקר בשביל להציק, להעליב, לאיים או להביך בלי לקחת אחריות. הרי הודעות חיוביות אין לנו בעיה לשלוח בשמנו המלא" (כך כתב משתמש פייסבוק, אלי ויסברט, בפוסט שזכה לקרוב ל-5,000 שיתופים).
* מה דעתכם על הנאמר בציטוט?

– התרסה:
"אין כזה דבר אפליקציה רעה. יש כזה דבר אנשים רעים. זה כמו שאומרים שאקדחים לא הורגים – אנשים הורגים" (כך אמר דור רפאלי, אחד ממפתחי האפליקציה).
* מה דעתכם על דבריו של דור?

דילמה:
האם יש לאסור אפליקציה ששולחי ההודעה בה אינם מזוהים?

מצד אחד – כן. אי אפשר לסמוך על כך שאנשים ישתמשו בדרך לא פוגענית באפליקציה, וקיים חשש כבד שהיא תוביל לפגיעה במשתמשים רבים.
מצד אחר – לא. כל אדם צריך להיות אחראי לעצמו ולבחור אם להשתמש באפליקציה או לא.

– עם איזו טענה מבין שתי הטענות אתם מזדהים יותר? מדוע?

תיאור מקרה

מעיין וליה הן חברות טובות אשר לומדות בכיתה ו' באחד מבתי הספר ברמת גן. כשנפגשו אחר הצהריים הן הורידו את האפליקציה החדשה שכולם מדברים עליה: בליינדספוט. מייד לאחר שהורידו את האפליקציה הן שלחו הודעה אנונימית לגיא מו'3 וכתבו לו "רק רצינו להגיד לך שאתה חתיך ומדהים…". למען האמת, מעיין מאוהבת בגיא כבר כמעט שנתיים והיא הרגישה שסופסוף מצאה דרך להגיד לגיא מה היא חושבת עליו, אפילו אם הוא לא יודע שזו היא שכתבה לו. בתוך תוכה היא גם קיוותה שאולי יימצא בה כבר האומץ להציע לו להיפגש איתה. בעודה שקועה במחשבות היא קלטה צפצוף ממכשיר הטלפון שלה וראתה שקיבלה הודעה חדשה דרך "בליינדספוט". היא פתחה אותה ולחרדתה ראתה את הטקסט הבא: "ראיתי מה אכלת היום בצהריים, את צריכה דיאטה דחוף יא שמנה…חחח".
פניה של מעיין נפלו. היא הרגישה נורא. כל המחשבות שהיו לה על גיא פרחו בן רגע ממוחה. "מי חושב עליי ככה? למה?" חשבה. היא רק רצתה להיעלם.

שאלות לדיון:

– לפי דעתכם, מדוע הורידו מעיין וליה את האפליקציה?
– האם קרה שנתקלתם בהודעות פוגעניות כלפיכם או כלפי חברים שלכם? מה הרגשתם?
– לפי דעתכם, מה מעיין צריכה לעשות עכשיו? הסבירו.
– לאחר שליה שמעה ממעיין על מה שקרה, היא אמרה לה: "די, איזה שטויות, זה בטח סתם מישהו מפגר שלח לך. את בכלל לא שמנה, אז מה אכפת לך בכלל? פשוט תתעלמי."
מה דעתכם על הדברים שאמרה ליה? כיצד אתם הייתם מגיבים למה שקרה למעיין?
– לאור מה שקרה, החליטה מעיין כי היא חייבת לעשות משהו על מנת שתלמידים אחרים מבית הספר לא ייפגעו כמוה. הציעו למעיין אפשרויות לפעולה (בכיתה/בבית הספר/בקהילה). מה כדאי לה לומר לתלמידים אחרים? האם כדאי לה לגייס עזרה להפצת המסר שלה? כיצד? אפשר לחלק את הכיתה לקבוצות, וכל קבוצה תחשוב ותפתח דרך אחת לפעולה.
רעיונות לדוגמה:
* הכנת כרזות אזהרה מפני סכנות האפליקציה
* כתיבת שיר/סיפור שיבהיר את הסכנות, והעברתו בכיתות השונות
* שיתוף מועצת התלמידים ופנייה אל כלל תלמידי בית הספר בדרך יצירתית כלשהי

 

שיתופים בפייסבוק 

בריונות ברשת החברתית 

זה אקטואלי: "שיימינג" ברשת 

זה אקטואלי: כך ייעשה לגולש הפוגעני 

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן