אקטואליה
זה אקטואלי: בנות ובנים – גם בפורים?
צוות חינוך חברתי וכישורי חיים מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

כמו בכל שנה בפורים היצע התחפושות הולך וגדל, אבל דבר אחד לא משתנה: הבנים גיבורים חזקים – והבנות נסיכות בשמלות. מה התלמידים שלכם חושבים על כך? שאלות לדיון בנושא של מגדר ושוויון בין המינים.

רקע

בעוד כשבוע נחגוג את חג הפורים. כמו בכל שנה היצע התחפושות הולך וגדל, אבל רק דבר אחד לא משתנה: הבנים גיבורים חזקים – והבנות נסיכות בשמלות.

מור בירן, רעיונאית (עוסקת בכתיבת רעיונות לפרסומות) ואם לפעוטה בת שנתיים, העלתה סרטון לרשת ובו תיארה את הקושי למצוא תחפושות לבנות צעירות שלא מעוניינות להיות נסיכות. "אתה יכול לחפש בלי סוף אבל כל התחפושות הן שמלות וחצאיות", היא מדווחת.

ד"ר מיכל אסא-ענבר, מרצה לחינוך ומגדר, אומרת כי "הבחירה בתחפושת צריכה להיות כשמגוון האפשרויות הוא מספיק רחב, ואנחנו לא מקבעים ומסלילים את הילדים והילדות לכיוונים שאנחנו היינו רוצים".

(מבוסס על ידיעה ב-MAKO 5.02.18)

הפעילות

שאלות לדיון:

  1. צפו בקטע הבא כאן מתוך תוכנית הטלוויזיה של פאולה וליאון בשידורי קשת, שבו נערך דיון בעקבות הסרטון שהעלתה מור בירן.
  • מה דעתכם על הדברים שנאמרו בידיעה ובקטע המצולם? האם גם אתם מרגישים כמו מור, שישנה חלוקה ברורה בין 'תחפושות של בנים' ל'תחפושות של בנות'? הסבירו.
  1. מהם השיקולים שלכם בבחירת תחפושת? האם תחפושת שמתאימה למין שאליו אתם משתייכים הוא שיקול משמעותי מבחינתכם?
  2. ליאון אומר בתוכנית כי הכול עניין של היצע וביקוש, ושאם היה למשל ביקוש לתחפושת של רקדן – היו מייצרים כזו. מה דעתכם על דבריו? האם אתם מסכימים?
  3. האם לדעתכם חשוב לאפשר לבנים ולבנות את אותו מגוון של אפשרויות בחירה בתחומים שונים (למשל, בבחירת מקצוע, תחביבים, מראה חיצוני ועוד)? הסבירו מדוע.
  4. יש שיגידו שלבנים ולבנות אין את אותן יכולות, ולכן אינם יכולים לבצע את אותם התפקידים בבית ובחוץ. מה דעתכם על כך?
  5. האם ישנם תחומים שבהם אתם חשים שישנו שוויון ביחס ובאפשרויות הבחירה בין בנים ובנות? שתפו בדוגמאות.
  6. האם ישנם תחומים שבהם אין שוויון וחופש הזדמנות לשני המינים והייתם רוצים שזה ייראה אחרת? מהם? כיצד ניתן לקדם שוויון בין המינים בתחומים אלה?

 

להרחבה

להיות בן, להיות בת 

בנות ובנים – מצאו את ההבדלים 

בנות ובנים 

בעלי חיים – יש בנות וגם בנים (לביאת)

זה אקטואלי: בנים ובנות בספורט

זה אקטואלי: נשים יגויסו לקרבי?

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן