אקטואליה
הטיפים שיעזרו לך לסיים את השנה בהצלחה
מתוך מאמרה של הפסיכולוגית החינוכית חלי ברק, "לסיים את שנת הלימודים בהצלחה ובסיפוק".

טיפים למורים לסיום מוצלח של שנת הלימודים.

רקע

לקראת סיום שנת הלימודים מתעוררות תופעות שונות כגון ירידה במשמעת ובמוטיבציה. מורים שרוצים לנצל את הזמן הנותר ביעילות ולהמשיך ללמד, מוצאים את עצמם מתמודדים עם בעיות משמעת ומרגישים כמו בייביסיטר זמני. התחושות שיכולות להתעורר אצל המורים נעות על רצף שבין הרגשה שההישגים שאליהם הגיעו במהלך השנה נהרסו ועד לאכזבה, תסכול וכעס על המתרחש.
אז איך בכל זאת תסיימו את השנה עם טעם טוב בפה?
לפניכם כמה טיפים לסיום מוצלח של השנה:

הפעילות

  1. לתת מקום גם לרגשותיו השליליים של המורה:
    כמורים גם אתם חווים עייפות, לחץ ומתח לקראת סיום. חשוב שהמורה יתייחס בכבוד גם לרגשותיו שלו. גם למורה לא פשוט להיפרד בכל פעם מכיתה שבה השקיע אנרגיות רגשיות רבות. חשוב לקבל את העובדה שהשנה מסתיימת ולארגן כוחות לתהליך הבא.
  2. חשוב לשתף את הילדים, ולגייס את המוטיבציה שלהם בשלב הסיום: המסר לתלמידים הוא שכמו במהלך השנה, גם בסיומה מדובר באינטרס משותף של כולם שיהיה נעים בכתה, שתסתדרו טוב ושתגמרו את השנה בצורה מוצלחת. זה לא רק אינטרס של המורה אלא גם של התלמידים, וצריך לעורר את המודעות והרצון שלהם לשאת בעול הסיום.
  3. לדבר על הרגשות העולים מצד התלמידים לקראת סיום שנה: הזמינו את הילדים לשתף במחשבותיהם ובתחושותיהם לקראת סיום שנת הלימודים. הקשיבו למה שעולה מתוך קבלה, כשהמסר הוא שכל רגש הוא לגיטימי, כל עוד אינו מוביל להתנהגות שלילית כמובן. לקראת הפרידה יכולות לעלות תחושות של עייפות, אכזבות, ורצון להיות כבר בחופש. השיח על הנושא ואמפתיה לתחושות יסייעו תלמידים בתהליך הפרידה.
  4. לקיים משוב אישי וכיתתי לקראת סיום: המשוב וההערכה הם תהליך ש"סוגר את השנה", באמצעותם אפשר להסתכל על הדברים שקרו במהלך השנה, וגם על אלו שלא קרו, להסיק מסקנות ולהיערך גם לקראת השנה הבאה. יש סוגים שונים של משובים והמורה יכול לבחור בסוג משוב אחד או יותר הרצויים לו לפי נטיות לבו: א. משוב של כל ילד לעצמו – להזמין כל ילד לספר על משהו אחד שרצה והשיג השנה (לימודית, חברתית, אישית) ומשהו שאולי רצה ולא השיג. ב. משוב למורה – מומלץ להזמין את הילדים לתת למורה משוב על קריטריונים ידועים. המורה יכול להכין דף עם דברים שהילדים יביעו עליהם דעה, וגם סקאלה שעליה יביעו את דעתם. כך למשל, ידרגו עד כמה המורה היה קשוב, כמה היה מעניין בכיתה, עד כמה הבינו את החומר, עד כמה הרגישו בטוחים בכיתה, ועד כמה המורה עזרה. ג. משוב כיתתי – אפשר לעשות פעילות של משוב לכיתה כולה. לזהות ולדבר על ההרגשה של הילדים בכיתה במהלך השנה. אפשר שכל ילד יצייר או יבטא בציור או בכל דרך אחרת את הכיתה כפי שהרגיש אותה והרגיש בתוכה בתחילת השנה ובסופה. אפשר לכתוב 'תמונות מחיי הכיתה' במהלך השנה – ולציין אירועים מעניינים, מצחיקים ומעצבנים שקרו במהלך השנה.
  5. לקיים טקס סיום כלשהו ביום האחרון: לטקס יש משמעות חגיגית וסימבולית. מומלץ ביום הלימודים האחרון לקיים טקס שממנו ניתן להפיק הנאה והתרגשות לציון סיום שנת הלימודים.

 

חלי ברק

למאמר המלא

לחצו להמשך קריאה
הקטן