אקטואליה
בעקבות החמרה במצב הביטחוני: כיצד נקל על הילדים?
צוות למידה חברתית רגשית (SEL) מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי ועמותת נטל

בעקבות החמרה במצב הביטחוני צוות "בין הצלצולים" בשיתוף פסיכולוגים מהצוות הקהילתי של עמותת נט"ל, מציעים לכם טיפים ואפשרויות לפעולה על מנת לחזק את הילדים.

רקע

בעקבות המצב הביטחוני הקשה חווים התושבים תחושות קשות של פחד, לחץ ודאגה מתמשכת. התלמידים אינם לומדים, אלא שוהים במרחבים המוגנים עם בני משפחתם.
כיצד נוכל להקל על הילדים בשעה קשה זו?

הפעילות

צוות בין הצלצולים בשיתוף הפסיכולוגית החינוכית לימור סופר-פטמן מהצוות הקהילתי של עמותת נט"ל, מציעים לכם כמה טיפים שיעזרו לחזק את הילדים:

1. שוחחו עם הילדים תוך גילויי הבנה ואמפתיה ובלי לשפוט אותם, ואפשרו להם לבטא את תחושותיהם. שימו לב: מומלץ לייצר דיונים ושיחות שאינם ארוכים מדי. גם שיחה בת 10 דקות יכולה להפיג חששות ולאפשר התמקדות בפעילויות השגרה.
שאלות אפשריות:
-מה אתם מרגישים עכשיו לגבי מה שקורה?
-האם זה שונה או דומה לאירועים קודמים? במה?
חשוב לתת לגיטימציה לרגשות של פחד, חרדה וכעס ולנרמל אותם. למשל, אפשר לומר "אלו רגשות נורמליים למצב, וחשוב וטוב שנדבר עליהם". ניתן להוסיף שכאשר אנחנו משתפים אנחנו מרגישים פחות לבד עם התחושות שלנו.
2. שתפו את הילדים בתחושותיכם, באופן מבוקר ומותאם לגילם. תוכלו לספר להם כיצד אתם מרגישים כאשר אתם שומעים על האירועים, ובעיקר התמקדו במה עוזר לכם להתמודד עם מצבים קשים. השיתוף יכול לעודד את הילדים המתקשים לשתף.
3. העבירו לילדים מסר אופטימי המבטא אמונה בכוחות וביכולת של כל אחת ואחד מהם להתמודד עם קשיים, ואמונה ביכולת שלהם לבקש עזרה בשעת הצורך. הדגישו כי בקשת עזרה מעידה על כוח. כאשר מעבירים לילד מסר: "אני סומך עליך ומאמין בך שתוכל להתמודד ואם תתקשה תדע להיעזר", זה עוזר לו לפתח חוסן נפשי.
4. מומלץ להיזכר יחד עם הילדים באירועים חיוביים שקרו בעבר הקרוב והרחוק, אירועים שבהם נהניתם יחד וחוויתם תחושת ביטחון.
5. אנחנו יודעים שהיכולת להתגייס עבור מישהו אחר מחזקת מאוד. בדקו יחד עם הילדים האם ניתן לעזור למישהו בסביבתכם.
6. שתפו את הילדים בכך שאנשים רבים במדינה שלנו דואגים וקשובים לנעשה ופועלים בכל דרך לחזור לשגרה. תוכלו לומר לילדים כי ברגעים כאלה להרגיש יחד ולהיות חלק מקהילה עוזר מאוד להרגיש בטוחים ורגועים ויותר.
7. שימו לב לתגובות קיצוניות. אם עולות תגובות כאלו מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע. תגובות קיצוניות יכולות לכלול בכי, חוסר שקט, כעס לא מותאם, דיווח על חוסר בשינה או חוסר תיאבון.
8. מורים שממשיכים לעבוד עם תלמידיהם במסגרת הקייטנות יכולים לקיים פעילות הפגתית, כגון ציור להבעת תחושות, העברת דמיון מודרך, פעילויות ספורטיביות משחררות או כל פעילות חווייתית אחרת שתאפשר לילדים לשחרר באופן פיזי תחושות של מתח ולחץ.

ניתן לפנות לקו הסיוע של נט"ל להתייעצויות או לתמיכה נוספת: 1-800-363-363 (שיחת חינם).
אתר נט"ל: www.natal.org.il דוא"ל: info@natal.org.il

אנו ממליצים להיעזר בפעילויות הבאות על מנת לתרגל דרכי הירגעות והתמודדות עם המצב המשברי בדרום:

הפעילויות מותאמות לשימוש אישי או קבוצתי:

פעילות מתוקשבת העושה שימוש בדרכי הרגעה וחיבור למנגנון הפחד.

כשמתוח בחוץ- פעילות קבוצתית ליצירת הרפיה ושחרור.

מערך שיעור: פיתוח מודעות לתחושות גוף במצבי חירום – כלי להרגעה.

סרטון: לחץ והתמודדות דרך חשיבה חיובית.

הנחיות לתרגול נשימה מודעת.

דמיון מודרך – טכניקות הירגעות.

משחקי תנועה להרפיה.

לחצו להמשך קריאה
הקטן