אקטואליה
זה אקטואלי: התמכרות למשחק הרשת "פורטנייט"
צוות חינוך חברתי וכישורי חיים מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בית המשפט לנוער בנצרת הורה לאחרונה על אשפוז של נער בן 14 לשם הסתכלות פסיכיאטרית, בין היתר על רקע התמכרותו למשחק הרשת "פורטנייט".

לפניכם פעילות המזמנת שיח עם התלמידים על משחקי רשת והאופן בו משפיעים עלינו.

רקע

בית המשפט לנוער בנצרת הורה לאחרונה על אשפוז של נער בן 14 לשם הסתכלות פסיכיאטרית, בין היתר על רקע התמכרותו למשחק הרשת "פורטנייט". הנער נעדר בקביעות מבית הספר, נמצא שעות רבות מול המחשב, ומגיב בעוינות ובתוקפנות כשאין באפשרותו לשחק במחשב.

"פורטנייט" הוא משחק רשת מרובה משתתפים (100 בדרך כלל), שבו השחקנים מנהלים קרב הישרדות. המטרה היא להישאר השחקן האחרון ששרד במשחק. המשחק, שנוצר בגרסתו הנוכחית ביולי 2017, רשם לאחרונה כ-200 מיליון משתמשים ברחבי העולם.

הפופולריות של המשחק, לצד שיעורי הצמיחה המרשימים שלו, גרמו לארגוני הורים לתהות אם המשחק ממכר ואם יש צורך בהתערבות מקצועית לטיפול בילדים "מכורים". בארה"ב, מסגרות גמילה מהתמכרויות ציינו את "פורטנייט" כאחד המשחקים הנפוצים בקרב בני נוער, ופסיכולוגים ציינו שכ-60% מתוך 120 ילדים שטופלו ספציפית לגמילה ממשחקי וידאו היו מכורים ל"פורטנייט".

על פי כתבות במעריב, 27/12/18 כלכליסט, 28/11/18, mako, 19/6/18

הפעילות

דגשים למורה בהעברת המערך:

  • חשוב להקפיד על רגישות גבוהה בתשובות של התלמידים לשאלות, ולבקש שלא יחשפו פרטים על תלמידים או חברים. המטרה היא לברר באופן כללי, אם גם בסביבתם הם יכולים לזהות התמכרות מסוג זה, אך בוודאי שלא לבייש תלמידים אחרים.
  • חשוב לחדד, לתלמידים ולעצמנו, כי אחוז הילדים ובני הנוער שסובלים מהתמכרות פתולוגית הוא נמוך, וכי יש להבחין בין התמכרות (שבה השימוש הוא כפייתי ופוגע בצרכים אחרים של המשתמש) לבין שימוש תדיר במחשב לשם משחק, שהוא בר שליטה.

מהלך השיעור:

  • בררו עם התלמידים אם הם מכירים את המשחק "פורטנייט" וכמה מהם משחקים בו באופן פעיל. אפשר להמשיך ולשאול כמה שעות בממוצע ביום הם מקדישים למשחק.
  • בקשו מהתלמידים המשחקים באופן פעיל במשחק, לתאר אותו ולהסביר מדוע הוא כל כך מושך אותם וגורם להם לשחק בו זמן רב.
  • בקשו מהתלמידים שאינם משחקים לספר מדוע הם בוחרים שלא לשחק במשחק, למרות הפופולריות הגדולה שלו ולמרות העובדה שחבריהם כן בוחרים לשחק בו.

שאלות לדיון:

  1. איך הייתם מגדירים התמכרות?
  2. מהם לדעתכם התסמינים של התמכרות למשחקי מחשב?

למורה: ארגון הבריאות העולמי הגדיר את התסמינים כך:

(*) חוסר שליטה על השימוש במשחקים.

(*) העדפה הולכת וגוברת למשחקים עד כדי מתן קדימות על פני צרכים בסיסיים או פעילויות יומיומיות.

(*) המשך או התגברות השימוש במשחקים למרות ההשלכות השליליות שלהם.

(על פי כתבה ב-mako, 19/6/18)

  1. האם אתם מכירים ילדים או בני נוער שהייתם מגדירים כמכורים למשחק "פורטנייט" או למשחקי מחשב באופן כללי, על פי התסמינים שתיארנו כרגע? איך זה בא לידי ביטוי?

 

  • ציירו על הלוח טבלה ובה שתי עמודות: יתרונות וסכנות. בקשו מהתלמידים להשלים את החסר ולציין כמה שיותר יתרונות שיש במשחקי מחשב, וכמה שיותר סכנות.

למורה:

יתרונות: תורמים ללימוד שפות חדשות, מפתחים את כושר קבלת ההחלטות, משפרים את הקואורדינציה ואת זמן התגובה, נותנים במה לשחרור לחצים, מזמנים היכרות עם אנשים חדשים מרחבי העולם ועוד;

סכנות: שעות משחק רבות על חשבון פעילויות אחרות, אובדן עניין במעגלי חיים אחרים, תת- פעילות גופנית, חיקוי דמויות המשחק הפועלות באופן אלים ולא חברתי.

שאלות לדיון:

  1. "פורטנייט" ומשחקים דומים לו, עושים שימוש באלימות. האם אתם מסכימים עם הטענה כי "משחקים אלימים גורמים לילדים להתנהג באלימות"?
  2. האם לדעתכם ילדים בגילכם יודעים לעשות הפרדה בין העולם המדומה לעולם המציאותי?
  3. האם אתם חושבים שנכון להגביל את שעות המשחק כדי להימנע מפגיעה, כפי שבאה לידי ביטוי בסכנות שציינו קודם לכן? אם כן, העלו רעיונות כיצד לעזור לעצמנו (או לחברים) להפחית את שעות המשחק ולא להגיע לשימוש מופרז שעלול להיות מסוכן.
לחצו להמשך קריאה
הקטן