אקטואליה
זה אקטואלי: יום הניקיון הלאומי (2/4)
צוות חינוך חברתי וכישורי חיים, מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

מטרות הפעילות שלפניכם הן לעודד מעורבות חברתית של ילדים ונתינה לסביבה בסימן איכות וניקיון הסביבה.

רקע

המשרד להגנת הסביבה ומשרד החינוך מקדמים יוזמה חינוכית לבתי הספר היסודיים לכבוד יום הניקיון הלאומי, שייערך השנה ב-2 באפריל. הכוונה היא להתחיל ולקיים מדי שנה את יום הניקיון הלאומי בתוך מערכת החינוך. יום הניקיון הלאומי הוא אחד מסעיפי חוק שמירת הניקיון (שאושר ב-2008), והוא נקבע ליום שלישי האחרון של חודש אדר. מטרתו להגביר את המודעות בקרב הציבור לשמירה על הניקיון בשטחים הפתוחים והציבוריים ולהגנה על הסביבה בכל רחבי הארץ.
מטרות הפעילות שלפניכם הן לעודד מעורבות חברתית של ילדים ונתינה לסביבה בסימן איכות וניקיון הסביבה.

השר להגנת הסביבה ח"כ זאב אלקין סיפר: " עקב בקשת תלמידים מבית הספר 'מעלה צביה' לתת מתנה למדינה לכבוד יום הולדתה ה-70, נרתמנו לעניין והחלטנו לסיים את חגיגות שנת ה-70 למדינת ישראל ביום שיראה את אהבתנו לארץ ואת חשיבות שמירת הניקיון במדינה. ביום זה יֵצאו ילדי ישראל לפארקים, ליערות ולחופים וילמדו על מעורבות חברתית ואחריות סביבתית״.

נלקח מתוך: local, 4/3/19

הפעילות

שאלות לדיון:

1. חשבו על הסביבה שבה אנחנו חיים – על הרחובות שלנו, על חוף הים, על הפארקים וגני השעשועים הציבוריים, ואפילו על בית הספר – האם המקומות הללו נקיים בדרך כלל או מלוכלכים? תנו דוגמאות לכך.

2. איזה מהמצבים נעים יותר עבורכם – כשאתם פועלים וחיים בתוך סביבה נקייה או בתוך סביבה מלוכלכת? הסבירו את תחושותיכם.

3. מדוע לדעתכם בני אדם משאירים אחריהם פסולת במקומות ציבוריים?
למורה: לעיתים זה נובע מחוסר אכפתיות או מזלזול, לעיתים בגלל מחסור בפחים נגישים (ואנשים לא מתאמצים מספיק כדי לחפש אחר הפחים), ולעיתים, סביבה שהיא כבר מלוכלכת גורמת לאנשים להמשיך וללכלך – בניגוד לסביבה נקייה, שמעודדת לשמור עליה כך.

4. מה דעתכם: אילו השפעות יש לסביבה מלוכלכת?
למורה: לכלוך הוא מפגע בריאותי, מפגע אסתטי, גורם לפגיעה בחיות (למשל: האם ידעתם שפחיות שימורים שאינן מושלכות לפח סגור, גורמות לא פעם חתכים לחתולים כאשר הם מנסים לאכול מהן?) ועוד.

5. אילו פעולות אפשר לעשות לדעתכם כדי לשפר את איכות החיים שלנו מבחינת הניקיון הסביבתי? הציעו רעיונות שהמדינה יכולה ליישם (לדוגמה: קנסות למי שמשליך פסולת ברחוב), ורעיונות שאנחנו יכולים ליישם בעצמנו, בבית הספר ובחברה בכלל.

למורה: לאחר ששמענו את כל הרעיונות, אפשר לבקש מהתלמידים לומר בסבב דבר אחד שהם מתחייבים לעשות כדי לסייע בשמירה על סביבה נקייה יותר.
הצעה לפעילות המשך: חלוקה לקבוצות – כל קבוצה תכין שלט או כרזה שמטרתם עידוד השמירה על סביבה נקייה. השלט יכול להיות מיועד לתלמידי בית הספר (שמירה על בית ספר נקי), או לעוברי אורח ברחוב (שמירה על סביבה נקייה בעיר/ביישוב) וכן הלאה.

להרחבה

יום הניקיון הבינלאומי – פעילות בליווי סרטון

לחצו להמשך קריאה
הקטן